Styrning av öppning till hönshuset

Moderator: Telldus

Post Reply
Patrikk

Styrning av öppning till hönshuset

Post by Patrikk »

Hej! Skall bygga hönshus snart. Skulle ju vara bra om hönsen kunde få gå ut med en automatiskt öppnad port.
Har ni någon ide på hur detta skulle kunna lösas?
Kanske kan ta en rullgardinsmotor? Skulle ju vara bra om det gick att öppna med styrning mot sol upp/nedgång.
Och kanske öppna senare de dagar man inte vill bli väckt av tuppen :)
Zaman

Re: Styrning av öppning till hönshuset

Post by Zaman »

Hastas rullgardinsmotorer är inte enormt starka så det beror lite på hur du tänker bygga porten men jag antar att med någon form av växellåda och några snygga lager går det att få till.
Har du bara fått till det så är tidsstyrningen ett mindre problem, det borde fungera med alla varianter av Tellstick då solens upp och nedgång kan beräknas hyggligt enkelt om du bara vet var i världen du befinner dig.
Tyvärr finns det nog ingen lösning för volymkontroll på tuppen.
Zapper

Post by Zapper »

Kan man bara inte trilla ett snöre över en rullgardinsmotor och fälla upp en lucka ?
Det borde den vara stark nog för !? Bara man inte bygger luckan för tung, fast då kanske den blir för lätt så hönsen de tar sig ut av sig själva.
Patrikk

Post by Patrikk »

Volymkontroll på tuppen vore kanon :)

Skulle man inte kunna styra en annan sorts motor? Kanske en gammal borrmaskin? Mina elkunskaper är begränsade men man kanske skulle kunna få ihop något.

Har någon av er koll på hur Hastas system ser ut? Man kanske kan byta till en starkare motor?
Zaman

Post by Zaman »

Hastas motor har styrsystem och mottagaren inbyggd i själva mottagaren så det är inte så enkelt att byta ut motorn mot något starkare och behålla styrelektroniken.
Det går dock att bygga ett eget styrsystem och köra med valfri motor (jag har gjort det själv för rullgardiner hemma mha Arduino UNO, en billig skruvdragare, ett par reläer, läsgaffel och en Nexa mottagare).
Jag antar att det bästa du kan göra är att kontakta Hasta och fråga vilken last deras motor klarar av och ta det därifrån.
etompau

Post by etompau »

Här är en länk till en lösning med en skruvdragare som kanske kan appliceras på en hönshusdörr:
http://www.jdahl.se/motorisera-rullgardin-styr-mobilen/
Zapper

Post by Zapper »

Om du kunde få tag på en gammal spjällmotor med ställbara ändlägeskontakter och dess spel skulle det vara en barnlek men de är nog inte lätta att få tag på.
Post Reply