Hjälp med Tasker

Moderator: Telldus

Post Reply
pleterrobin

Hjälp med Tasker

Post by pleterrobin »

Hej.
Jag vill höra om någon kan hjälpa mig med hur man triggar Tasker och Remotestick med sin Tellstick Net?
Har hört och läst så många som skriver i sil med "Jag använder Temperatursensor, Fjärrbrytare, Remotestick och Tasker för att styra när mina element ska gå igång".
Min fråga. Hur gör man? Någon som har en guide som kan dela med sig?

Jag bor på en gård, i sadelkammaren har jag en sensor där jag då kan se temperaturen. När det dyker ner i grader måste jag ibland har upp värmen då sadlar och annat gjort av läder inte mår bra av att förvaras för kallt. Därför skulle jag vilja kunna trigga så att när det f.ex dyker under +5 grader så drar Tasker/Remotstick igång en inkopplad värmefläkt. När sen temperaturen kommit upp till +10 så hjälper Tasker till och stänger av värmefläkten igen.
Någon som vill dela med sig hur jag steg för steg lägger in detta i Tasker?

Mvh // PR
Vibes

Re: Hjälp med Tasker

Post by Vibes »

Har inga sensorer själv så vet inte exakt hur det fungerar men kan tänka mig att det borde se ut så här :) Du har tellstick + mottagare + tasker + remotestick installerad hoppas jag!

I Tasker lägg till en profil (tryck på plus "+") välj "state" > "plugin" > "remotestick Sensor" tryck på "edit" och sätt den temp du vill att fläkten ska startas. Tryck tillbaka för att komma tillbaka till Tasker, tryck "New Task" sedan "+" knapp > "plugin" > "remotestick enhet" > "edit" och välj sedan mottagaren (till fläkten) som ska vara på. Tryck tillbaka för att komma tillbaka till tasker och vi har första steget avklarat.

Väl tillbaka i Tasker (första profilsidan) tryck på din nyskapade profil och håll ner "remotestick enhet" (på högra sidan) och välj "Add exit task" > "New Task" > "plugin" > "remotestick enhet" och välj nu sensorn och den temp du vill att fläkten ska vara av. (Tryck tillbaka och bocka "if" och tryck på etiketten bredvid, antagligen finns ett "more than" command där, experimentera!) När det är gjort tryck på plus igen "plugin" > "remotestick enhet" > "edit" och sätt nu mottagaren till fläkten av.

Hoppas det hjälper något :wave:
bushtor

Post by bushtor »

Men for at Tasker skal kunne overvåke dette må den være aktiv i forgrunnen i Android? Det mener jeg å ha lest flere steder. Dermed krever dette at Tasker kjører og at telefonen er online på internet for at den skal kunne evaluere og slå av og på brytere, ikke sant?
Mvh Tor
trasa

Post by trasa »

Om du nu har känsliga saker är det då inte bättre att du styr din värme med en termostat ?
Om dit nät går ner så kan din värme inte stoppa eller starta
pleterrobin

Post by pleterrobin »

Vibes wrote:Har inga sensorer själv så vet inte exakt hur det fungerar men kan tänka mig att det borde se ut så här :) Du har tellstick + mottagare + tasker + remotestick installerad hoppas jag!

I Tasker lägg till en profil (tryck på plus "+") välj "state" > "plugin" > "remotestick Sensor" tryck på "edit" och sätt den temp du vill att fläkten ska startas. Tryck tillbaka för att komma tillbaka till Tasker, tryck "New Task" sedan "+" knapp > "plugin" > "remotestick enhet" > "edit" och välj sedan mottagaren (till fläkten) som ska vara på. Tryck tillbaka för att komma tillbaka till tasker och vi har första steget avklarat.

Väl tillbaka i Tasker (första profilsidan) tryck på din nyskapade profil och håll ner "remotestick enhet" (på högra sidan) och välj "Add exit task" > "New Task" > "plugin" > "remotestick enhet" och välj nu sensorn och den temp du vill att fläkten ska vara av. (Tryck tillbaka och bocka "if" och tryck på etiketten bredvid, antagligen finns ett "more than" command där, experimentera!) När det är gjort tryck på plus igen "plugin" > "remotestick enhet" > "edit" och sätt nu mottagaren till fläkten av.

En utomordentligt bra förklaring. Tackar så ödmjukt för att du tog dig tid till att skriva ner allt.
Jag har ännu inte fått tummen loss att fixa och se om det funkar. Mycket att göra nu i juletider =/
Återkommer när jag skrivit in och testat det.
Tack ännu en gång.

God Jul =)
pleterrobin

Post by pleterrobin »

trasa wrote:Om du nu har känsliga saker är det då inte bättre att du styr din värme med en termostat ?
Jo visserligen, du har ju rätt i det. Men det är inte värre än att jag får starta det manuellt om nu Telldus Live skulle ligga nere ett tag.
Så kallt har vi inte här nere i Skåne så att sakerna skulle bli förstörda om inte elementet skulle gå igång på ett tag, och det skulle råka blir lite kallare några timmar.
Bara det inte håller minusgrader flera timmar/dagar i sadelkammaren så är det rätt lugnt. Kommer ju alltid hem någon här hemma någon gång under dagen.
Har du annars något tips på bra temperaturtermostat? Termostatet på elementet jag har håller inte som det ska förstår ju. Därför jag söker en annan lösning.
Som för exempel styrning via Tasker/Net. Ibland när jag kommer ut så är det +4 och elementet INTE är igång. En annan gång kommer jag ut så är det +15 och elementet ÄR igång. Därför kanske bättre med en extern tempmätare enligt mig. Eller?
trasa

Post by trasa »

pleterrobin wrote:
trasa wrote:Om du nu har känsliga saker är det då inte bättre att du styr din värme med en termostat ?
Jo visserligen, du har ju rätt i det. Men det är inte värre än att jag får starta det manuellt om nu Telldus Live skulle ligga nere ett tag.
Så kallt har vi inte här nere i Skåne så att sakerna skulle bli förstörda om inte elementet skulle gå igång på ett tag, och det skulle råka blir lite kallare några timmar.
Bara det inte håller minusgrader flera timmar/dagar i sadelkammaren så är det rätt lugnt. Kommer ju alltid hem någon här hemma någon gång under dagen.
Har du annars något tips på bra temperaturtermostat? Termostatet på elementet jag har håller inte som det ska förstår ju. Därför jag söker en annan lösning.
Som för exempel styrning via Tasker/Net. Ibland när jag kommer ut så är det +4 och elementet INTE är igång. En annan gång kommer jag ut så är det +15 och elementet ÄR igång. Därför kanske bättre med en extern tempmätare enligt mig. Eller?
Kollade på clas ohlsson ... där var en 36-1181
pleterrobin

Post by pleterrobin »

trasa wrote:
pleterrobin wrote:
Kollade på clas ohlsson ... där var en 36-1181
Har sett den innan med, men om man kollar recensionerna av dom som köpt den så verkar den lite sämre kvalité. Inte många som är så nöjda med den.
Conrad har en som är lite dyrare http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=%7bv ... d%2fmd5%7d
Kanske lite stabilare med en utvändig sensor än Classes.
Ja funderingarna är många.
pleterrobin

Post by pleterrobin »

Vibes wrote:Har inga sensorer själv så vet inte exakt hur det fungerar men kan tänka mig att det borde se ut så här :) Du har tellstick + mottagare + tasker + remotestick installerad hoppas jag!

Nu har jag efter allt julstök och stress kunnat sätta mig ner och pilla lite med Tasker. Som sagt, en utomordentlig förklaring. Tack för det =)
Nu till resultatet. Jag har skrivit in allt i Tasker och är till 99.9% säker på att jag gjort rätt. Men jag får den inte att släcka fläkten när den kommit upp i inställd temperatur. Jag har ställt in att den ska dra igång när det går under 10 grader, än så länge har den startat då. Sen har jag ställt in att när den kommit över 15 så så ska det stängas av. Detta sker inte. Varför vet jag inte.
När jag skrivit in startdelen (10 grader) i Tasker och trycker på "play" för att se om den drar igång, så startar den. Men i den delen där den ska slå av, när jag även där trycker på "play" så slår den av min fläkt. Den gör bara inte det per automatik när när den kommit upp i 15 grader.
Någon som vet varför? Har jag kanske gjort något fel? Kan det vara att temperaturen höjs för fort? Så att redan när det är över 15 grader, tex. 15.1 grader så slutar Tasker att bry sig om att slå av? Jag har ingen aning =(
Hoppas min förklaring på vad som inte sker kanske kan hjälpa till att klura ut vad som ska göras för att få det att fungera.
Post Reply