Jula Anslut Trådlös väggströmbrytare Kron

Moderator: Telldus

Post Reply
styxxen

Jula Anslut Trådlös väggströmbrytare Kron

Post by styxxen »

Hej,

Jag försöker koppla ihop Trådlösa väggströmbrytare ifrån Julas Anslut-serie med min Tellstick Duo.
http://www.jula.se/tradlos-vaggstrombrytare-kron-408058
Tanken var att använda dom till att tända släcka mina sänglampor istället för att ta fram fjärrkontrollen varje natt när man börjar att se dubbelt.

Det går ju dock inte som jag tänkt mig, eller rättare sagt, det går inte alls.
Enligt kompabilitetslistan så ska "Anslut" konfigureras som Nexa eller Proove Selflearning, det har jag inte fått till att fungera.
Jag hittade även lite poster här på forumet om att använda huskod 426, men det blir samma där..

Är det någon som har fått dessa att funka ihop med Tellstick, och isåfall hur gjorde ni det??
Jag har testat att lägga in dom som Proove och Nexa, angett både huskod, samt slumpat fram.
Fysiskt ställt mig bredvid min Tellstick DUO och tryckt på "lär upp" i Telldus Center, och sedan klickat som en galning på väggströmbrytaren, men den vill inte ge mig någon kontakt alls..

All hjälp mottages tacksamt..
micke.prag
Site Admin

Re: Jula Anslut Trådlös väggströmbrytare Kron

Post by micke.prag »

Är dessa mottagare? De ser ut att bara vara sändare?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
styxxen

Post by styxxen »

Helt korrekt, det är sändare och inga mottagare.

Sändare i Anslut-serien ska ju fungera med Tellstick Duo enligt kompabilitetslistan, eller tänker jag galet nu?, jag vill ju bara att Telldus tar emot signalen från dom här väggströmbrytarna, så att jag sedan kan skicka ut lämplig åtgärd via eventghost alt. Switchking

Jag fick ca 3 timmars sömn inatt, så om jag är lite snurrig i mitt tänkande så ber jag om ursäkt för det i förväg :P
styxxen

Post by styxxen »

Ja ja, NU förstod jag vad du syftade på (det tog ett tag att bli av med bomullen runt min trötta hjärna)
I ett desperat försök, när inget funkade igår så försökte jag med allt som gick i Telldus Center, både att programmera som sändare och mottagare, men Tellsticken vill inte veta av någonting (vilket iofs inte är så konstigt, då man inte kan para ihop en sändare som en mottagare..men ändå)

Jag har testat att scanna efter nya enheter och tryckt mig halv fördärvad på strömbrytaren, men Tellsticken snappar inte upp några signaler alls.

Jag köpte ju 2 st dessutom, och ingen av dom vill fungera
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Blinkar TellStick Duo när du trycker på knappen?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
styxxen

Post by styxxen »

Inte vad jag kommer ihåg.

Nu är jag på jobbet, så jag kan inte verifiera det.
Men när jag kommer hem så ska jag ställa mig precis bredvid Tellsticken och testa båda strömbrytarna igen.

För när man scannar efter nya enheter så ska väl allting som man trycker på få Tellstick Duo att reagera? (om det är kompatibelit givetvis)

Jag har ju svårt att verifiera om Anslut-brytarna bara bråkar med min Tellstick Duo, eller om dom är helt trasiga, eftersom jag inte äger en endaste Anslut-mottagare som jag skulle kunna testa med
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Om TellStick Duo känner igen signalen ska den blinka oavsett om den är konfigurerad eller inte. Har du andra fjärrkontroller som din TellStick Duo tar emot?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
styxxen

Post by styxxen »

Den tar emot signalen ifrån en Nexa rörelsesensor utan problem (Nexa LMDT-609 )

Så den klarar av att ta emot inkommande signaler, det verkar bara vara dom här Anslut-sändaran som inte vill fungera
styxxen

Post by styxxen »

Här kommer lite mera info.

Jag dubbelkollade sändarna igårkväll och endast en av dom verkade skicka signaler till min Tellstick Duo.
Den andra var helt stendöd, så jag åkte och bytte den mot en ny.
När jag sen testade med den nya, så fick den också min Tellstick Duo att blinka, dock så verkar det vara sisådär med att para ihop dom.
En av sändarna lyckades jag efter några scanningar para ihop med min Tellstick Duo, den lades till som en GAO self learning on/off. Men signalerna verkar inte direkt vara pålitliga, kanske var 3:e knapptryckning registrerades av Tellsticken...
SÅ, för att lösa problemet med mina sänglampor, så köpte jag 3st fjörrströmbrytare på Jula, i deras "Anslut"-serie.
http://www.jula.se/fjarrstrombrytare-3-pack-408050
Kopplar jag ihop dom med mina väggsändare så funkade dom direkt och utan några borttappade signaler. Så det fick bli en workaround istället.

Jag märkte dock en konstig sak, med Anslut fjärrströmbrytare som jag parat ihop med den lilla fjärrkontrollen som Jula skickar med så reagerar strömbrytarna på min Nexa rörelsedetektor. så varje gång någon gick i hallen så släcktes/tändes lampan. Det var lite smått störigt, men jag har inte orkat felsöka det något mera...
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Knapparna bör ses som Nexa selflearning och inte GAO selflearning...
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
styxxen

Post by styxxen »

KAnske var därför som inte alla knapptryckningar registrerades korrekt? För att den var inställd som en GAO istället.

Jag gjorde några försök till, men tyckte inte att det blev någon bra respons mellan sändarna och Tellstick. Men problemet är ju dock löst iom min workaround att koppla sändarna direkt till Anslut-mottagarna jag köpte.

KAn ju tillägga att anslut-mottagarna funkade klockrent dom Nexa SelfLearning med huskod 426, det var bara sändarna som trilskades med mig.

Tack för hjälpen i alla fall, utan ditt tips på att kolla om Tellsticken blinkade när jag tryckte på sändarna, så hade det nog tagit lång tid innan jag konstaterat att en av dom vra trasig
Post Reply