Är det möjligt att pulsa alla sorters RF signaler?

Moderator: Telldus

Post Reply
Mikkel Öhrman

Är det möjligt att pulsa alla sorters RF signaler?

Post by Mikkel Öhrman »

Förutom att sända signaler till fjärrströmbrytare, kan man ändra frekvensen på RF signalerna som tellsticken sänder ut? Idén är att kunna använda den till att styra andra saker genom en RF/IR omvandlare, och då lyckas hitta rätt RF frekvens som blir tolkad till korrekt IR frekvens av omvandlaren, är detta möjligt eller är jag låst vid pulsarna som är till fjärrströmbrytarna?
//Mikkel
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Du kan inte ändra frekvens TellStick sänder på. Den är fast på 433,92MHz. Dock kan du styra signalen rätt väl.
Dock förstår jag inte vad du vill göra? Vill du styra IR-produkter med en TellStick genom en Rf->Ir omvandlare?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Mikkel Öhrman

Post by Mikkel Öhrman »

Trots den otroligt dåliga grammatiken så förstod du mig, precis det jag vill göra, tänkte inte ändra frekvensen utan signalen. Precis som du sa: Tellstick -> RF/IR omvandlare -> mottagare (i mitt fall en pellets kamin).

Tror du detta är uppnåeligt? (dock så vet jag inte riktigt vilken frekvens RF ligger på vid den RF/IR omvandlaren jag tittar på.)
//Mikkel
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Vilken Rf/Ir omvandlare tittar du på?

Endel folk på andra forum har haft okej resultat med en sådan här:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=23610263
Dom har dock använt den tvärt om. D.v.s. styrt rf-mottagare med en ir-fjärrkontroll.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply