Hej!
Jag har precis köpt Telldus Tellstick Net och så har jag hittat appen Tellevent till min Iphone.
Har hittills bara kopplat in vanliga Nexa strömbrytare och är helnöjd med det.
Det ska även gå att styra datorn från Tellevent appen via "EventGhost", frågan är hur jag konfigurerar detta?
Det finns tydligen några plugin till EventGhost för Tellstick men verkar inte finnas till "NET" modellen?
Finns det någon som pedagogiskt kan beskriva hur man konfigurerar detta?
Jag skulle vilja kunna göra följande från Tellevent appen via EventGhost
1 Knapptryckning > Starta datorn (antar att det ska gå om man har Wake On Lan Enabled)
2. Starta ett program med en knapptryckning i appen tex XBMC
3. Knapptryckning > Stänga av datorn
Kan någon hjälpa mig?
med vänlig hälsning
/Erik
Tellstick Net/Tellevent/EventGhost
Moderator: Telldus
Re: Tellstick Net/Tellevent/EventGhost
Hej!
Jag som gjort TellEvent.
EventGhost har ingenting att göra med Tellstick, bara så att du vet
Jag har inte tillgång till en Windows-dator just nu, men du måste först installera och konfigurera pluginet "Network Event Receiver" i EventGhost med lösenord och allt.
I TellEvent:
1. Aktivera EventGhost under Mer -> Inställningar -> EventGhost, under TCP fyll i IPt till datorn där EventGhost körs samt port och lösenordet du valde.
2. Under fliken "EventGhost", tryck på "Ändra" och sedan "+" i högra hörnet.
3. Välj EventGhost eftersom det är denna du vill lägga till
4. Skriv sedan in en titel, och under "Knapp 1": "TItel" är det som skall stå på knappen i appen och "Sträng" är det som skickas till EventGhost i din dator.
Om du vill starta din dator måste du först konfigurera Wake on lan på din dator, och sedan skriva in MAC-adressen i TellEvent.
Vet du inte hur EventGhost fungerar så föreslår jag att du gör en sökning på Google, så skall nog det lösa sig.
Jag som gjort TellEvent.
EventGhost har ingenting att göra med Tellstick, bara så att du vet

Jag har inte tillgång till en Windows-dator just nu, men du måste först installera och konfigurera pluginet "Network Event Receiver" i EventGhost med lösenord och allt.
I TellEvent:
1. Aktivera EventGhost under Mer -> Inställningar -> EventGhost, under TCP fyll i IPt till datorn där EventGhost körs samt port och lösenordet du valde.
2. Under fliken "EventGhost", tryck på "Ändra" och sedan "+" i högra hörnet.
3. Välj EventGhost eftersom det är denna du vill lägga till
4. Skriv sedan in en titel, och under "Knapp 1": "TItel" är det som skall stå på knappen i appen och "Sträng" är det som skickas till EventGhost i din dator.
Om du vill starta din dator måste du först konfigurera Wake on lan på din dator, och sedan skriva in MAC-adressen i TellEvent.
Vet du inte hur EventGhost fungerar så föreslår jag att du gör en sökning på Google, så skall nog det lösa sig.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
Re: Tellstick Net/Tellevent/EventGhost
Jag har redan installerat pluginet Network Event Receiver
Men sen är det hur jag ska få Evenghost att svara på knapp 1 , dvs hur kodsträngen funkar?
Vad skriver jag in på Knapp 1 ?
Men sen är det hur jag ska få Evenghost att svara på knapp 1 , dvs hur kodsträngen funkar?
Vad skriver jag in på Knapp 1 ?