Nexa-brytare endast för resistiv last?

Moderator: Telldus

Post Reply
folkeorg

Nexa-brytare endast för resistiv last?

Post by folkeorg »

Har tänkt fjärrstyra lite utelampor och då med en inbyggnadsmottagare, lämpligen LWMR-230 eftersom jag inte vill ha dimmerfunktionen. Men på alla Nexas små inbyggnadsmottagare står det att de ENDAST klarar restistiv last dvs glödljus. Snart är det väl väldigt få ljusskällor som är just glödljus/resistiv last. (Vore ju bättre med ett litet relä som inte bryr sig om lasttypen).
Men vad händer om man ändå sätter in en LWMR-230 mot två 11W lågenergilampor? Klarar inte tyristorn/TRIAC'en att skicka fram den reaktiva effekten som behövs för att tända? Eller blir lasten för låg och sönderhackad (switchad)? Dvs kommer den inte kunna tända alls? Eller kan det blir överhettning i mottagaren och därmed andra problem?

Är det någon som testat i praktiken?

EDIT:

Kikade på produktbladet: http://www.nexa.se/res/pdf/LWMR-230-Dec-11.pdf

Där, till skillnad från produktförpackningen, står det att den ska klara lågenergilampor. Så jag antar att det ska fungera. Får nog ta å testa helt enkelt!
davvel

Re: Nexa-brytare endast för resistiv last?

Post by davvel »

Jag har inte haft någon lycka med LWMR-230 och lågenergilampor. Har testat ikeas 3 för 25kr-lampor, ikeas led samt nån osram lågenergi, ingen har fungerat. Har för mig jag har läst om andra som lyckats bättre. Se det jag skrev i ett annat inlägg nyss:
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=2178
folkeorg

Post by folkeorg »

Märkligt att NEXA först skriver att den inte klarar lågeenergilampor men sedan i produktbladet så ska det lira. Får se vad de svarar mig, mailade i lördags, återkommer..
ahammar

Post by ahammar »

Jag har kört LCMR-1000 med lågenergi-lampor. Hade kontakt med Nexa och det är inget de lovar att det fungerar, men det gjorde det för mig. Har för mig att jag läste någonstans att någon fått det att fungera med Philips-lampor. Jag har för mig att jag körde Osram-lampor.
Hur som helst, det fungerar. Möjligen kan man få testa några olika fabrikat på lampor.

Jag installerade LCMR-1000:erna i IP54-klassade dosor. Se till att dosan inte har en pigg/pinne i mitten inuti, för då får ju inte LCMR-1000 plats...
ahammar

Post by ahammar »

Ser på Nexas hemsida att du nu även har en modell "CMR-100" som de garanterar fungerar med lågenergilampor. Kanske är ett säkrare kort. Men som sagt, jag har även fått LCMR-1000 att fungera med lågenergilampor.
folkeorg

Post by folkeorg »

Men hur är det med -230 då? Att -1000 fungerar är väl troligt eftersom den innehåller ett relä, men det verkar ju -230 åxå göra.
davvel

Post by davvel »

folkeorg wrote:Men hur är det med -230 då? Att -1000 fungerar är väl troligt eftersom den innehåller ett relä, men det verkar ju -230 åxå göra.
Jag är ganska säker på att 230 inte innehåller ett relä, lampan "dimmras" vid av och påslag. Dessutom hör jag inget klick vid omslag. Mina problem med 230 visade sig inte bara som att lampan flimmrade då den är påslagen, jag kunde även se ett mycket svagt flimmer när den var avstängd. Med vanligt glödtrådslampa så fungerar den ju mycket bra, snyggt att den då dimmrar på/av lampan.
folkeorg

Post by folkeorg »

Men -230 har ingen dimmerfunktion, bara till/från. Eller är den som -210 men att de tagit bort dimmerstyrningen? Det står ju i produktbladet att induktiva laster sliter på relätungorna..
davvel

Post by davvel »

folkeorg wrote:Men -230 har ingen dimmerfunktion, bara till/från. Eller är den som -210 men att de tagit bort dimmerstyrningen? Det står ju i produktbladet att induktiva laster sliter på relätungorna..
Vad jag menar är att vid påslag så tänds lampan mjukt, det tyder ju på att det inte är ett relä. Min gissning är att 210 och 230 är väldigt lika hårdvarumässigt och att det är en transistor-baserad lösning istället för ett relä.
folkeorg

Post by folkeorg »

Om det nu är en tyristor/Triac så är det väl bättre ifall de skickade på full styrning direkt. Låter som dum design..
krambriw

Post by krambriw »

jag kunde även se ett mycket svagt flimmer när den var avstängd
Den är ju faktiskt aldrig helt avstängd, den ligger där beredd och lyssnar efter dina kommandon. Flimmret beror på att dess tomgångsström faktiskt räcker för att få dina lågenergi lampor att flimra.

mvh
folkeorg

Post by folkeorg »

Ja den är ju anslutet i serie med lasten. Kanske inte en optimal design men nödvändig ifall man inte har nollan i kontaktdosan (är ju sällan så).
davvel

Post by davvel »

Jag kan dock inte se något flimmer när Conrads variant av 230 är avstängd
http://www.conrad.se/RADIOSTYRD-INF%c4L ... 4_2806092
Den klickar ju dessutom till vi av/på-slag så den bör ju innehålla ett relä. Ingen nolla ansluts till den så är osäker på hur den egentligen fungerar. Kanske en större konding som laddas upp när lampan är påslagen och sedan innehåller tillräckligt mycket energi för att slå på lampan från avstängt läge? Kanske ändå troligare att den trots sitt relä skickar nån liten ström genom lasten.
Post Reply