Bygget klart....oväntat problem...

Moderator: Telldus

Post Reply
Zed

Bygget klart....oväntat problem...

Post by Zed »

Har plockat ihop lite grejer och provkör över förväntan. Tanken är lite fjärrövervakning av sommarstugan. För er som undrar blev det en Poynting Riktantenn, 1199 hos LOH Electronics, för att skrämma upp mobiltäckningen. Ett styck adapterkabel mellan antenn och router, 150 spänn. Router blev till slut en begagnad Globesurfer III+, 1000 spänn på Blocket. En Nexa-brytare, 200 spänn. 2 st. gamla Cotech-brytare från min skrotlåda. Ett styck Classe-sensor för 99. Pga opålitliga billiga Classe-sensorer byttes en ytterligare sensor in och uppgraderades till en Oregon, 249 har jag för mig.

Kameror fick bli 2 st. D-Link DCS930L, kampanj 999 för 2 st. hos Kjelle. 930:n är inte mörkerseende. Välj i så fall 932L. Just nu 1499 för 2 hos Kjelle.

Naturligtvis oxå en Tellstick Net ca 900 kr.

Systemet tuffar på som en klocka.

Återstår : Att på nåt vis plocka ur Tellsticken sensordata för att bränna in i bilder från typ en gång i timmen från en av kamerorna och slänga upp på en hemsida. Är det inte möjligt kan det bli en Raspberry Pi för att tanka ur den stationära USB-vädersstationen och på så vis serva en hemsida framför allt tempdata. Tips och ideer mottages tacksamt...

Återstår 2: En sensor och en brytare med kraftig räckvidd för att kunna värma på en annan byggnad vid behov. Avstånd ca 20 meter inkl. 2 träväggar. Nån som har nåt tips ? Har iofs inte testa de befintliga än. Möjligen orkar kanske Oregon och / eller Nexan. Vi får se i helgen. Samt en poolsensor för sjötemperaturen.

Problemet ? Drog på mig ett smärre strömavbrott och upptäckte till min sorg att routern behövde manuell handpåläggning på power-knappen för att tuffa igång. Inte lätt när den knappen befinner sig 13 mil hemifrån. Routern har många avancerade funktioner som kommer att bli kul att testa, men det känns lite surt att jag ev. måste åka dit för att peta igång den när det blir strömavbrott. Nån som har erfarenhet av den routern och vet hur man skrämmer igång den på avstånd ? Eller finns det nån annan klurig lösning ? Tack på förhand !
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
pixi

Re: Bygget klart....oväntat problem...

Post by pixi »

Halloj. Vi har denna typ av mobil bredbandsrouter till våra maskiner ca 40 st. Och det händer titt som tätt att det blir strömavbrott på dessa men dom tickar alltid igång av sig själv. Våra är ju av årsmodellen 2010 - 2012.
Det enda vi gör med dom är att ställa in vilken mobil operatör det skall vara.
Kanske kan testa en "factory reset" om du inte redan gjort det.
spid303

Re: Bygget klart....oväntat problem...

Post by spid303 »

En enkel lösning vore ju en billig ups, borde ju orka driva router och ev kameror ett bra tag B-)
Post Reply