Uselt och Oseriöst av Telldus när det gäller Leverans tider
Moderator: Telldus
Uselt och Oseriöst av Telldus när det gäller Leverans tider
Är riktigt förbannad och besviken på Er!
Det är alltid förseningar och leverans tider som aldrig stämmer!
Först när Due skulle komma så vart det försening på försening! Och jag är en av dem många som vart drabbade..
Och nu samma dilemma med Net!
Har beställt från 2 Stora butiker men leverans tiden skjuts fram hela tiden, och dem säger att dem får inget av er! Även butikerna är förbannade på all försening som ger dem förbannade kunder!
Ja menar om ni inte kan leverera en produkt i tid så Skryt och Skriv inte om det eller annonsera det! Och ge inte butikerna falska förhoppningar...
Och samma sak är det På alla butiker i princip... Kjell och kompany, Dustin, Netonet..Cdon..Teknikmagasinet m.m
Har haft koll på alla andra butiker via Prisjakt och ser att tiderna skjuts fram hela tiden.. har lagt 2 beställningar där ena jag har betalat för det och er produkt blir försenad månad efter månad.. Nu säger dem Mitten av Mars!!! Och även denna tid är obekräftad.
Fy på er säger jag bara ni förstör verkligen er rykte själva med egen hand.
NI skriver TellStick Net will be available in stores fall 2011.
Skämtar ni eller tror ni att folk är dumma? Har mailat typ alla butiker som säljer eran produkt och Ingen av dem har fått 1 enda inne i lager hittels!
NI verkar ha tillverkat 20 st till det datumet och skriver de på er sida..
PS. Vi är 4 polare där jag har beställt 2, och dem andra 1 var sin sedan November.. Och vi har beställt från olika butiker och ingen av oss har fått ett skit.
Det är alltid förseningar och leverans tider som aldrig stämmer!
Först när Due skulle komma så vart det försening på försening! Och jag är en av dem många som vart drabbade..
Och nu samma dilemma med Net!
Har beställt från 2 Stora butiker men leverans tiden skjuts fram hela tiden, och dem säger att dem får inget av er! Även butikerna är förbannade på all försening som ger dem förbannade kunder!
Ja menar om ni inte kan leverera en produkt i tid så Skryt och Skriv inte om det eller annonsera det! Och ge inte butikerna falska förhoppningar...
Och samma sak är det På alla butiker i princip... Kjell och kompany, Dustin, Netonet..Cdon..Teknikmagasinet m.m
Har haft koll på alla andra butiker via Prisjakt och ser att tiderna skjuts fram hela tiden.. har lagt 2 beställningar där ena jag har betalat för det och er produkt blir försenad månad efter månad.. Nu säger dem Mitten av Mars!!! Och även denna tid är obekräftad.
Fy på er säger jag bara ni förstör verkligen er rykte själva med egen hand.
NI skriver TellStick Net will be available in stores fall 2011.
Skämtar ni eller tror ni att folk är dumma? Har mailat typ alla butiker som säljer eran produkt och Ingen av dem har fått 1 enda inne i lager hittels!
NI verkar ha tillverkat 20 st till det datumet och skriver de på er sida..
PS. Vi är 4 polare där jag har beställt 2, och dem andra 1 var sin sedan November.. Och vi har beställt från olika butiker och ingen av oss har fått ett skit.
-
- Site Admin
- Posts: 2243
- Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
- Location: Lund
- Contact:
Re: Uselt och Oseriöst av Telldus när det gäller Leverans ti
Vi är hemskt ledsna att tillgången på produkterna är väldigt låga. Jag har ingen ursäkt men jag kan förklara hur situationen ser ut.
De datum butikerna sätter ut på sina sidor kan jag inte kommentera eftersom jag inte vet var de fått dom från. Vi har inte gett ut några datum av den enkla anledningen att vi inte vet själva när produkterna kommer.
Fabriken vi använder oss av har uppenbara problem att leverera våra produkter. Vi har använt samma fabrik länge med TellStick och det har fungerat bra. Däremot har dom misslyckats väldigt med både TellStick Duo och TellStick Net.
Vi fick en leverans i november med 1000 st TellStick Duo samt 1000 st TellStick Net som alla gick ut i butik. Efterfrågan var mycket större än tillgången och dessa såldes slut direkt.
Det senaste löftet från vår fabrik är att producera klart så fort det kinesiska nyåret är över. Verksamheten i fabriken bör vara fullstängigt igång igen vecka 7.
Vi ligger självklart på leverantören att de ska leverera snabbare. Tyvärr är vi ett ganska litet bolag och har inte så mycket att säga till om. Vi gör absolut allt vi kan.
De datum butikerna sätter ut på sina sidor kan jag inte kommentera eftersom jag inte vet var de fått dom från. Vi har inte gett ut några datum av den enkla anledningen att vi inte vet själva när produkterna kommer.
Fabriken vi använder oss av har uppenbara problem att leverera våra produkter. Vi har använt samma fabrik länge med TellStick och det har fungerat bra. Däremot har dom misslyckats väldigt med både TellStick Duo och TellStick Net.
Vi fick en leverans i november med 1000 st TellStick Duo samt 1000 st TellStick Net som alla gick ut i butik. Efterfrågan var mycket större än tillgången och dessa såldes slut direkt.
Det senaste löftet från vår fabrik är att producera klart så fort det kinesiska nyåret är över. Verksamheten i fabriken bör vara fullstängigt igång igen vecka 7.
Vi ligger självklart på leverantören att de ska leverera snabbare. Tyvärr är vi ett ganska litet bolag och har inte så mycket att säga till om. Vi gör absolut allt vi kan.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Software
Telldus Technologies
Re: Uselt och Oseriöst av Telldus när det gäller Leverans ti
Det är bra åtminstonde att du förklarar så man inte sitter i mörkret!micke.prag wrote:Vi är hemskt ledsna att tillgången på produkterna är väldigt låga. Jag har ingen ursäkt men jag kan förklara hur situationen ser ut.
De datum butikerna sätter ut på sina sidor kan jag inte kommentera eftersom jag inte vet var de fått dom från. Vi har inte gett ut några datum av den enkla anledningen att vi inte vet själva när produkterna kommer.
Fabriken vi använder oss av har uppenbara problem att leverera våra produkter. Vi har använt samma fabrik länge med TellStick och det har fungerat bra. Däremot har dom misslyckats väldigt med både TellStick Duo och TellStick Net.
Vi fick en leverans i november med 1000 st TellStick Duo samt 1000 st TellStick Net som alla gick ut i butik. Efterfrågan var mycket större än tillgången och dessa såldes slut direkt.
Det senaste löftet från vår fabrik är att producera klart så fort det kinesiska nyåret är över. Verksamheten i fabriken bör vara fullstängigt igång igen vecka 7.
Vi ligger självklart på leverantören att de ska leverera snabbare. Tyvärr är vi ett ganska litet bolag och har inte så mycket att säga till om. Vi gör absolut allt vi kan.
Är själv företagare sen 10 år sen och vet att leveranser krånglar.. Men det ni borde göra är att skriva det och informera både kunder + butiker mer om detta!
Det är inte roligt att få ett lev besked och betala för en vara sedan att det visar sig att den blir försenad nån/några månader!
Och dessa tider som butikerna skriver/anger måste ju väll komma nånstans ifrån..!
Re: Uselt och Oseriöst av Telldus när det gäller Leverans ti
Helt seriøst forslag:
UAB kitron i Litauen
http://www.kitron.com/Contact-us/Locations/Norway5/
Det er norske selskaper av samme størrelse som dere som produserer lønnsomt i Litauen. Dessuten har de skandinavisktalende folk i ledelsen på fabrikken.
UAB kitron i Litauen
http://www.kitron.com/Contact-us/Locations/Norway5/
Det er norske selskaper av samme størrelse som dere som produserer lønnsomt i Litauen. Dessuten har de skandinavisktalende folk i ledelsen på fabrikken.
Re: Uselt och Oseriöst av Telldus när det gäller Leverans ti
SKÄRPNING!
Komigen Telldues!
Åter igen är vi drabbade av Förseningar!
Har nu beställt från Dustin & Netonet! 2 stora leverantörer och så här skriver dem till mig idag igen
Ska ni tillverka en Raket eller en Tellstick net?
Nu är det åter igen en "Beräknad leverans 2012-04-13"
Verkligen dåligt!
/Hällsningar 4 förbannade kunder!
Komigen Telldues!
Åter igen är vi drabbade av Förseningar!
Har nu beställt från Dustin & Netonet! 2 stora leverantörer och så här skriver dem till mig idag igen
Bäste kund!
Vi låter dessvärre meddela om att produkten Tellstick NET har blivit försenad ifrån vår leverantör.
Det senaste besked vi fått är att leverans till NetOnNet beräknas till 2012-04-13
Om du undrar över något om din order når du oss på e-postadress leveransbesked@netonnet.se eller på telefon. Kom i så fall ihåg att ha ditt ordernummer till hands.
Vi ber om ursäkt för förseningen av din beställning.

Ska ni tillverka en Raket eller en Tellstick net?

Nu är det åter igen en "Beräknad leverans 2012-04-13"
Verkligen dåligt!
/Hällsningar 4 förbannade kunder!
Re: Uselt och Oseriöst av Telldus när det gäller Leverans ti
micke.prag wrote:Vi är hemskt ledsna att tillgången på produkterna är väldigt låga. Jag har ingen ursäkt men jag kan förklara hur situationen ser ut.
De datum butikerna sätter ut på sina sidor kan jag inte kommentera eftersom jag inte vet var de fått dom från. Vi har inte gett ut några datum av den enkla anledningen att vi inte vet själva när produkterna kommer.
Fabriken vi använder oss av har uppenbara problem att leverera våra produkter. Vi har använt samma fabrik länge med TellStick och det har fungerat bra. Däremot har dom misslyckats väldigt med både TellStick Duo och TellStick Net.
Vi fick en leverans i november med 1000 st TellStick Duo samt 1000 st TellStick Net som alla gick ut i butik. Efterfrågan var mycket större än tillgången och dessa såldes slut direkt.
Det senaste löftet från vår fabrik är att producera klart så fort det kinesiska nyåret är över. Verksamheten i fabriken bör vara fullstängigt igång igen vecka 7.
Vi ligger självklart på leverantören att de ska leverera snabbare. Tyvärr är vi ett ganska litet bolag och har inte så mycket att säga till om. Vi gör absolut allt vi kan.
Det är möjligt att ni inte har givit återförsäljarna något leveransdatum men så här svarar ex.vis Kjell & Co:
"Aktuellt leveransdatum från vår leverantör är den 18 mars. Detta datum har de tyvärr flyttat fram flera gånger tidigare"
Detta tolkar jag som att dom har fått ett leveransdatum från er men naturligtvis kan även dom bluffa.
Re: Uselt och Oseriöst av Telldus när det gäller Leverans ti
Har frågat nästan vart enda Svensk Åf för Telledus! Alla svarar att dem har fått lev datum från Telledus själva!
Med andra ord så kan inte alla butiker/Åf ljuga och hitta på egna! Det är dessutom Samma datum dem skriver allihopa!
Med andra ord så kan inte alla butiker/Åf ljuga och hitta på egna! Det är dessutom Samma datum dem skriver allihopa!
-
- Posts: 353
- Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Re: Uselt och Oseriöst av Telldus när det gäller Leverans ti
Återigen, vi har inte gett några datum, eftersom vi inte har några säkra datum att ge. Det är heller inte så att någon måste ljuga, det finns fler led mellan återförsäljare och oss, förmodligen finns det ett schablondatum som flyttas fram en månad i taget.
Med detta sagt, vi tycker läget ser lite bättre ut nu då vi idag fick en leverans av vanliga TellStick. Denna beställning låg först i tur, och fabriken följer sin turordning slaviskt. Vi hoppas innerligt att detta är ett tecken på att det har lossnat nu.
Med detta sagt, vi tycker läget ser lite bättre ut nu då vi idag fick en leverans av vanliga TellStick. Denna beställning låg först i tur, och fabriken följer sin turordning slaviskt. Vi hoppas innerligt att detta är ett tecken på att det har lossnat nu.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Software
Telldus Technologies
Re: Uselt och Oseriöst av Telldus när det gäller Leverans ti
Rätta mig om jag har fel! Men är inte "Ni" Telldus/Tillverkaren?stefan.persson wrote:Återigen, vi har inte gett några datum, eftersom vi inte har några säkra datum att ge. Det är heller inte så att någon måste ljuga, det finns fler led mellan återförsäljare och oss, förmodligen finns det ett schablondatum som flyttas fram en månad i taget.
Med detta sagt, vi tycker läget ser lite bättre ut nu då vi idag fick en leverans av vanliga TellStick. Denna beställning låg först i tur, och fabriken följer sin turordning slaviskt. Vi hoppas innerligt att detta är ett tecken på att det har lossnat nu.
Enligt butikerna har dem fått sina uppgifter från "Telldus"!!! Om dem säger att dem har fått det från dem och du säger att "Ni" inte sagt/lovat nån datum! Låter inte detta som ett lögn! eller "Fel påtalande" som är Missledande för kunder?!
Jag är hellt säker att det finns Gott om kunder som mig som är väldigt irreterade, många som kanske inte skriver om det och inte orkar!
Enbart Dustin hade 188 betalande kunder när jag ringde i Måndags. 188 besvikna kunder nu. Netonet hade 78 st beställningar + min 79.
Men även om vi påstår att alla dessa butiker "Missuppfattat" en mellan hand för Telldus, så Mellanhanden måste i sin tur lovat dessa datum som "Alla" butiker följer och skriver i sina hemsidor!
Är inte det bätte kanske och vända sig till en annan Fabrik för tillverkning och kanske betala nån hundrig extra? Än att hålla på så här!
Sedan Era produkter kom så har ni "Alltid" haft problem med leveranser! Är inte det dags och vakna upp och försöka göra nåt vettigt åt saken, än en massa ursäkter! Det enda som ni har tur med just nu är att det inte finns någon konkurent! Men så fort det dyker upp (Och det lär det göra) så är jag tveksam att ni lär behålla ett gott rykte pga av all denna strul med leveranser.
Om nu ens denna daturm Åter i lager ca: 2012-04-13 stämmer hos butikerna så innebär det 5 månaders väntan och försening för min del tex.
Som tillverkare när du skriver ” Vi kan inte ge några datum”, har ni inte ens frågat fabriken som Ni betalar till? Vet inte om det är bara jag men är inte det konstig! Ni är en beställande kund och måste väll ha några besked från dem!!!
Any ways, med detta sagt så hoppas jag att ni tar åt er och funderar lite mer kring detta och kommer med bättre svar!
Re: Uselt och Oseriöst av Telldus när det gäller Leverans ti
Jag äger och driver en av återförsäljarna, och har jobbat nära med Telldus Technology sedan den första batchen av Tellstick släpptes. Jag vet inte hur Telldus jobbar internt, hur produktutveckling eller produktinköp sker, men jag har en mycket bra bild av hur ÅF-ledet fungerar.
I början kunde vi ÅF handla direkt av Telldus, av olika anledningar har man för något år sedan tagit det korrekta beslutet att i stället gå via grossister. I Sverige är grossisterna Order och Communica - (informationen om grossisterna ligger publikt på telldus.se). Alla återförsäljare köper in Telldus produkter via grossisterna - utan undantag.
De datum som presenteras hos grossisterna har under en lång tid varit "Obekräftad" och "Lång leveranstid". Trotts detta väljer många ÅF, att sätta ett specifikt datum som ofta inte ligger jättelångt fram i tiden. Detta av flera anledningar; Generellt brukar leveranstider i branschen inte vara jättelånga, sätter ÅF en väldigt lång lev-tid kommer kunden att lägga sin förhandsbeställning hos någon annan med kortare leveranstid - även om alla i praktiken kommer att få in produkterna samtidig. Det är en avvägning som måste göras, risken för sura kunder kontra intäkter. Generellt har kunderna varit mycket förstående när det gäller förseningarna, det verkar dock som att många börjar tröttna rejält på den osäkra leveranstiden de senaste veckorna.
Vi får många frågor om leveranstid på Net och Duo och säger precis som det är, att vi inte vet, att vi lagt stora beställningar och att vi kommer att skicka alla förhandsbeställningar i turordning. Inte enda enda gång har vi fått något spikat datum från någon av grossisterna eller av Telldus. Vi har vid några tillfällen fått datum som varit så osäkra att vi inte kunnat gå ut med dem.
Jag tror inte att andra ÅF har fått andra besked, varken från grossisterna eller från Telldus.
Förhoppningsvis ger mitt inlägg en lite mer nyanserad bild av hur kommunikationen mot oss ÅF skett och sker samt hur distributionskedjan ser ut.
/Erik Freiholtz (VD i ett bolag vars namn inte skrivs ut här)
I början kunde vi ÅF handla direkt av Telldus, av olika anledningar har man för något år sedan tagit det korrekta beslutet att i stället gå via grossister. I Sverige är grossisterna Order och Communica - (informationen om grossisterna ligger publikt på telldus.se). Alla återförsäljare köper in Telldus produkter via grossisterna - utan undantag.
De datum som presenteras hos grossisterna har under en lång tid varit "Obekräftad" och "Lång leveranstid". Trotts detta väljer många ÅF, att sätta ett specifikt datum som ofta inte ligger jättelångt fram i tiden. Detta av flera anledningar; Generellt brukar leveranstider i branschen inte vara jättelånga, sätter ÅF en väldigt lång lev-tid kommer kunden att lägga sin förhandsbeställning hos någon annan med kortare leveranstid - även om alla i praktiken kommer att få in produkterna samtidig. Det är en avvägning som måste göras, risken för sura kunder kontra intäkter. Generellt har kunderna varit mycket förstående när det gäller förseningarna, det verkar dock som att många börjar tröttna rejält på den osäkra leveranstiden de senaste veckorna.
Vi får många frågor om leveranstid på Net och Duo och säger precis som det är, att vi inte vet, att vi lagt stora beställningar och att vi kommer att skicka alla förhandsbeställningar i turordning. Inte enda enda gång har vi fått något spikat datum från någon av grossisterna eller av Telldus. Vi har vid några tillfällen fått datum som varit så osäkra att vi inte kunnat gå ut med dem.
Jag tror inte att andra ÅF har fått andra besked, varken från grossisterna eller från Telldus.
Förhoppningsvis ger mitt inlägg en lite mer nyanserad bild av hur kommunikationen mot oss ÅF skett och sker samt hur distributionskedjan ser ut.
/Erik Freiholtz (VD i ett bolag vars namn inte skrivs ut här)
Re: Uselt och Oseriöst av Telldus när det gäller Leverans ti
Oki Erik.
Tack för denna info. Snällt av dig att du delar med dig det
Nu vet jag liksom fler andra som läser denna att det är inte "Telledus" som är ansvariga för dem felaktiga datumen!
Tråkiga är att Åf medellar kunder om att dessa datum kommer från Telledus (Tillverkaren). Dock fortfarande tror att det måste ligga nån "mellan hand" som ger "alla" Åf samma datum..
Men hur som helst så som du säger har många verkligen tröttnat på all försening! Intresset har dött.. det är nästan som mobilen vars namn jag inte minns nu.. En Svensk tillverkare som skulle komma med en smart phone för nåra år sen som aldrig blev av.. leveranser försenades jämnt o firman gick i konkan i slut ändan.. telefonen kallas Neonade http://prylkoll.se/alla-neonode-aterkallas/
Personligen såg fram emot att köpa denna produkt, mest för att jag är sällan hemma och ville ha mera säkerhet geneom att "slå på/släcka" lampor hemma via mobilen. tellstick och duo är inget för mig.. så det vart en Net..men nu efter all denna strul så köpte jag ett mera kraftfull larm system än mitt andra äldre istället för en Net....
Så där rök en kund.. och polarna som skulle köpa har också tappat lusten med denna och gjort återköp. Hoppas att "tillverkaren" lär sig en läxa av detta. säkerligen fler än 3-4 bortappade kunder har dem förlorat tillsammans med rykte på 5 Plus månaders förseningar
Tack för mig.
Tack för denna info. Snällt av dig att du delar med dig det
Nu vet jag liksom fler andra som läser denna att det är inte "Telledus" som är ansvariga för dem felaktiga datumen!
Tråkiga är att Åf medellar kunder om att dessa datum kommer från Telledus (Tillverkaren). Dock fortfarande tror att det måste ligga nån "mellan hand" som ger "alla" Åf samma datum..
Men hur som helst så som du säger har många verkligen tröttnat på all försening! Intresset har dött.. det är nästan som mobilen vars namn jag inte minns nu.. En Svensk tillverkare som skulle komma med en smart phone för nåra år sen som aldrig blev av.. leveranser försenades jämnt o firman gick i konkan i slut ändan.. telefonen kallas Neonade http://prylkoll.se/alla-neonode-aterkallas/
Personligen såg fram emot att köpa denna produkt, mest för att jag är sällan hemma och ville ha mera säkerhet geneom att "slå på/släcka" lampor hemma via mobilen. tellstick och duo är inget för mig.. så det vart en Net..men nu efter all denna strul så köpte jag ett mera kraftfull larm system än mitt andra äldre istället för en Net....
Så där rök en kund.. och polarna som skulle köpa har också tappat lusten med denna och gjort återköp. Hoppas att "tillverkaren" lär sig en läxa av detta. säkerligen fler än 3-4 bortappade kunder har dem förlorat tillsammans med rykte på 5 Plus månaders förseningar
Tack för mig.
Re: Uselt och Oseriöst av Telldus när det gäller Leverans ti
Även jag börjar tröttna, jag la min order 11-10-20.
I nästa vecka har det gått 5 månader och om leveransen kommer till 20 april har det gått 6 månader. Och även det tvivlar jag på.
Som sagt, hade det bara funnits en konkurrent så hade det här aldrig fungerat.
Problemet är väl dessutom att även om det dyker upp en konkurrent så har Tellstick ett försprång när det gäller tredjepartsprogramvara, vilket ju gör att det skall till en del innan det är en verklig konkurrent?
Men kort och gott det här håller inte!
///Peter!
I nästa vecka har det gått 5 månader och om leveransen kommer till 20 april har det gått 6 månader. Och även det tvivlar jag på.
Som sagt, hade det bara funnits en konkurrent så hade det här aldrig fungerat.
Problemet är väl dessutom att även om det dyker upp en konkurrent så har Tellstick ett försprång när det gäller tredjepartsprogramvara, vilket ju gör att det skall till en del innan det är en verklig konkurrent?
Men kort och gott det här håller inte!
///Peter!
-
- Site Admin
- Posts: 2243
- Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
- Location: Lund
- Contact:
Re: Uselt och Oseriöst av Telldus när det gäller Leverans ti
Vi lär oss, så klart, en läxa på det här. Men självklart har vi inte önskat oss denna situation. Det är lätt och vara efterklok och med den information vi har idag skulle vi inte valt den leverantör vi jobbar med just nu.
Att bara byta leverantör är tyvärr inte så enkelt som det låter. För att en ny tillverkare ska tillverka ens produkt måste de köpa in komponenter (med ledtider upp till ett par månader), bygga prototyper, tillverka verktyg för plastdetaljer (minst 45 dagar). De måste även sättas in hur enheterna ska testas och programmeras.
Detta är en process som tar 6-12 månader. Dessutom tillkommer många kostnader. Bara kostnaden för nya verktyg ligger i hundratusenkronors-klassen.
Så frågan är när man faktiskt ska byta? Ett byte kan ju riskera att försena allt ytterligare. Dessutom måste man hitta någon tillverkare som verkar seriös och i rätt storlek. Inte för små för då finns det risk att dom inte klarar av att tillverka produkten, inte för stora då man riskeras att prioriteras bort. Alla som varit i Kina och gjort detta kan nog hålla med om att det inte är det enklaste.
Meddelar ens kontaktperson varje gång vi frågar att det bara är ett par veckor kvar nu och att dom ska starta produktionen "snart" är valet ännu svårare.
Det bör även tilläggas att tillverkaren vi anlitar just nu har jobbat med TellStick sedan batch 8-9 och samarbetet har fungerat bra. Att första leveransen tar tid kan vi acceptera innan man fått "kläm" på tillverkningen. Att nu även upprepande ordrar tar tid är inte ok.
Så vad har vi gjort? I höstas (oktober) var två från Telldus nere i Kina och besökte en alternativ tillverkare som vi ska arbeta parallellt med. Tyvärr kommer produkter från denna tillverkare som tidigast i höst. Så just nu finns inget alternativ än att ligga på och pressa befintlig leverantör.
Vår kontaktperson hos tillverkaren har dessutom fått sparken för några veckor sedan. Vad det kommer leda till praktiskt kan vi bara spekulera i. Förhoppningsvis blir det till det bättre. Vi har fått en leverans av TellStick denna veckan så det sker produktion i fabriken. Det senaste beskedet är att kretskorten till TellStick Net ska vara färdigmonterade nästa vecka.
Vi förstår att det är frustrerande att inte veta när produkterna kommer och att man kan tappa tålamodet. Ingen vill ha det här löst mer än oss! Långsiktigt är vi övertygade att detta kommer att lösas. Tyvärr är det en klen tröst för tillfället.
Detta är inte ett försök att skylla ifrån oss utan en beskrivning hur situationen faktiskt är.
Att bara byta leverantör är tyvärr inte så enkelt som det låter. För att en ny tillverkare ska tillverka ens produkt måste de köpa in komponenter (med ledtider upp till ett par månader), bygga prototyper, tillverka verktyg för plastdetaljer (minst 45 dagar). De måste även sättas in hur enheterna ska testas och programmeras.
Detta är en process som tar 6-12 månader. Dessutom tillkommer många kostnader. Bara kostnaden för nya verktyg ligger i hundratusenkronors-klassen.
Så frågan är när man faktiskt ska byta? Ett byte kan ju riskera att försena allt ytterligare. Dessutom måste man hitta någon tillverkare som verkar seriös och i rätt storlek. Inte för små för då finns det risk att dom inte klarar av att tillverka produkten, inte för stora då man riskeras att prioriteras bort. Alla som varit i Kina och gjort detta kan nog hålla med om att det inte är det enklaste.
Meddelar ens kontaktperson varje gång vi frågar att det bara är ett par veckor kvar nu och att dom ska starta produktionen "snart" är valet ännu svårare.
Det bör även tilläggas att tillverkaren vi anlitar just nu har jobbat med TellStick sedan batch 8-9 och samarbetet har fungerat bra. Att första leveransen tar tid kan vi acceptera innan man fått "kläm" på tillverkningen. Att nu även upprepande ordrar tar tid är inte ok.
Så vad har vi gjort? I höstas (oktober) var två från Telldus nere i Kina och besökte en alternativ tillverkare som vi ska arbeta parallellt med. Tyvärr kommer produkter från denna tillverkare som tidigast i höst. Så just nu finns inget alternativ än att ligga på och pressa befintlig leverantör.
Vår kontaktperson hos tillverkaren har dessutom fått sparken för några veckor sedan. Vad det kommer leda till praktiskt kan vi bara spekulera i. Förhoppningsvis blir det till det bättre. Vi har fått en leverans av TellStick denna veckan så det sker produktion i fabriken. Det senaste beskedet är att kretskorten till TellStick Net ska vara färdigmonterade nästa vecka.
Vi förstår att det är frustrerande att inte veta när produkterna kommer och att man kan tappa tålamodet. Ingen vill ha det här löst mer än oss! Långsiktigt är vi övertygade att detta kommer att lösas. Tyvärr är det en klen tröst för tillfället.
Detta är inte ett försök att skylla ifrån oss utan en beskrivning hur situationen faktiskt är.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Software
Telldus Technologies
Re: Uselt och Oseriöst av Telldus när det gäller Leverans ti
micke.prag wrote: Bara kostnaden för nya verktyg ligger i hundratusenkronors-klassen.
Neste gang MÅ dere sørge for eierskap til verktøyet, og helst sørge for at det ikke er for tett kopling mellom verktøy og ferdigvareprodusent. Slik det er nå har kineserne dere i sin hule hånd, og hvis de blir vanskelige å ha med å gjøre, kan de godt finne på å selge deres produkter på egenhånd. Ikke spør hvordan jeg kommer på slike tanker... Men det var en lekse å lære.
Re: Uselt och Oseriöst av Telldus när det gäller Leverans ti
Bra info.
Om allt går som det skall, vad är det då för tidsrymd från att korten är monterade tills produkten finns hos er i Sverige?
För kännedom så fick jag för 10 minuter sedan detta svar från en Kjell & Co. butik avseende en Tellstick Net:
"Vi har lång leveranstid på denna, Telldus som gör denna skickar nästa leverans i slutet på maj".
Om dessa många olika leveransbesked från edra ÅF är så uppenbart felaktiga så kanske det är lämpligt att ni meddelar distributörerna att meddela ÅF o.s.v. att potentiella kunder blir förbannade över felaktiga löften.
Om allt går som det skall, vad är det då för tidsrymd från att korten är monterade tills produkten finns hos er i Sverige?
För kännedom så fick jag för 10 minuter sedan detta svar från en Kjell & Co. butik avseende en Tellstick Net:
"Vi har lång leveranstid på denna, Telldus som gör denna skickar nästa leverans i slutet på maj".
Om dessa många olika leveransbesked från edra ÅF är så uppenbart felaktiga så kanske det är lämpligt att ni meddelar distributörerna att meddela ÅF o.s.v. att potentiella kunder blir förbannade över felaktiga löften.