Jeg har et sett med uplights for plante-belysning som er koblet til en (jernkjerne?)transformator.
Denne ser ut til å forstyrre tellsticken på et vis. Jeg kan skru den på via tellstick, men ikke skru den av. Det er som om signalene blir blokkert.
I tillegg til dette påvirker også dette andre mottakere som står rundt i huset (langt i fra transformatoren), slik at når denne transformatoren er på, reagerer ikke hvisse mottakere i det hele tatt.
Hva kan dette komme av? Er det noen som har opplevd lignende? Betyr det at støyen følger strømnettet siden den slår ut mottakere langt unna?
Forstyrrelser/støy fra transformator som blokker signalene
Moderator: Telldus
-
Re: Forstyrrelser/støy fra transformator som blokker signale
En jernkjernetransfomator som kun driver halogenlamper lager ingen støy på nettet. Hvis den er elektronisk, er det gode muligheter for støy via tilførsel. Hva står det på trafoen?
-
Den er ganske stor og tung. det står ikke så mye, CZJUTAI er produsenten, modell: JT-12V5000-IP64
Så er det en del av disse symbolene, bla Intertek, EMC... Sier dette deg noe?
Jeg fant datablad på den ved å søke etter typenummeret. Det er en helt vanlig transformator uten elektronikk. Jeg kan ikke forstå at den skal kunne lage mer forstyrrelse enn en vanlig nettledning. Har du prøvd å sette trafoen rett i en vanlig stikkontakt uten mottaker i mellom? Har du prøvd den spesifikke mottakeren på annet utstyr? Jeg har noen mottakere med kodehjul fra Intertechno som ikke liker seg for nær andre.olavjunior wrote:Den er ganske stor og tung. det står ikke så mye, CZJUTAI er produsenten, modell: JT-12V5000-IP64
Edit:
Hvis mottakeren din har triac-utgang isteden for rele, kan det være at den lager støy på lysnettet siden lasten blir induktiv, og ikke resistiv som med lyspærer og varmeelementer.
-
Det holder at transformatoren står i en vanlig stikkontakt. Jeg har prøvd med både jula mottakere og mottakere fra Clas Olshon med samme resultat. Jeg vet ikke om disse har triac eller rele, det sier meg ikke så mye, men som sagt så holder det at transformatoren er satt i vanlig stikk.Jeg fant datablad på den ved å søke etter typenummeret. Det er en helt vanlig transformator uten elektronikk. Jeg kan ikke forstå at den skal kunne lage mer forstyrrelse enn en vanlig nettledning. Har du prøvd å sette trafoen rett i en vanlig stikkontakt uten mottaker i mellom? Har du prøvd den spesifikke mottakeren på annet utstyr? Jeg har noen mottakere med kodehjul fra Intertechno som ikke liker seg for nær andre.
Edit:
Hvis mottakeren din har triac-utgang isteden for rele, kan det være at den lager støy på lysnettet siden lasten blir induktiv, og ikke resistiv som med lyspærer og varmeelementer.
Det høres ut som jeg må droppe trafoen. Men en vanlig trafo er vel i seg selv induktiv last? - og det betyr at den kan lage støy?
En vanlig trafo lager ikke støy i seg selv. Du kan/vil få et magnetfelt rundt den, men det er snakk om cm.-avstand på så lave effekter. Hvis du hadde hatt en bryter med triac (elektronisk komponent) kunne den komponenten laget støy som sprer seg via nettledningene. Det kan du utelukke siden du har prøvd rett i stikkontakten. I en vanlig stikkontakt har ikke den induktive effekten av så liten trafo noen praktisk betydning.olavjunior wrote:Det holder at transformatoren står i en vanlig stikkontakt. Jeg har prøvd med både jula mottakere og mottakere fra Clas Olshon med samme resultat. Jeg vet ikke om disse har triac eller rele, det sier meg ikke så mye, men som sagt så holder det at transformatoren er satt i vanlig stikk.Jeg fant datablad på den ved å søke etter typenummeret. Det er en helt vanlig transformator uten elektronikk. Jeg kan ikke forstå at den skal kunne lage mer forstyrrelse enn en vanlig nettledning. Har du prøvd å sette trafoen rett i en vanlig stikkontakt uten mottaker i mellom? Har du prøvd den spesifikke mottakeren på annet utstyr? Jeg har noen mottakere med kodehjul fra Intertechno som ikke liker seg for nær andre.
Edit:
Det høres ut som jeg må droppe trafoen. Men en vanlig trafo er vel i seg selv induktiv last? - og det betyr at den kan lage støy?
Har du prøvd å kople bort lampene?
Har du prøvd å sette trafoen på en annen kurs (sikring)?