Tända en fast lampa med iphon och vanlig knapp?

Moderator: Telldus

Post Reply
Hansson

Tända en fast lampa med iphon och vanlig knapp?

Post by Hansson »

Hej!

Jag ska köpa en Tellstick net men har en fråga först.

Jag vill kunna styra en fast lampa med on / off funktionen. Jag har det gamla vanliga brytaren som de flesta har. Jag vill kunna tända och släcka lampan via tellstick net med iphonen. Jag vill även tända och släcka som vanligt med brytaren i rummet. Hur löser man detta så man kan använda de båda alternativen?

Har Jag släkt lampan med iphonen så kanske sambon vill tända det på vanligt vis när hon är hemma.

Hur löser man det och vad behöver man ha för vara ( el doser / kontakter ) för att detta skall fungera?
tom_rosenback

Re: Tända en fast lampa med iphon och vanlig knapp?

Post by tom_rosenback »

Hej,

Exempelvis kan du använda dig av en sånhär http://www.nexa.se/LWMR-210-Inbyggnadsmottagare.htm eller en sånhär http://www.nexa.se/LWMR-230-Inbyggnadsmottagare-2.htm Det som då också behövs är en fjäder så att din vanliga brytare alltid fjädrar tillbaka till ursprungsläget.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
Kalabra

Post by Kalabra »

Först och främst så kan inte lampan vara trappkopplad i nuvarande utförande, dvs att du kan styra lampa från två olika strömbrytare för då fungerar inte lösningen.
För att fjärrstyra en lampa och behålla så behöver du en in-wall reciver ex LWMR-230 från Nexa. Denna monterar du bakom den aktuella brytaren. Genom denna så fungerar brytaren som vanligt fast du kan fjärrstyra den med RF, skall du köra via telefonen behöver du också en Tellstick, förslagsvis Net.
Finns också i ett utförande med dimmer. Notera att recivern behöver minst 30w motstånd för bästa funktion, kör du mindre last så finns en risk att ljuset "fladdrar".
Juzzi

Post by Juzzi »

Ingen fjäder behövs med LWMR-230/210. Gamla brytaren funkar då som "trapp-koppling" då. Om du tänder med iPhone, kan du släcka med brytaren och vice versa. Enda grejen som blir "fel" är att Tellstick vet inte om det är släckt eller tänt när du använder brytaren manuellt. Jag har 3st LWMR-210 i huset och de funkar klockrent, med bonus att de har även dimmer! (Som går att styra med brytaren också!)
TellStick Net SWE/FIN/ENG
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

Juzzi wrote:Ingen fjäder behövs med LWMR-230/210. Gamla brytaren funkar då som "trapp-koppling" då. Om du tänder med iPhone, kan du släcka med brytaren och vice versa. Enda grejen som blir "fel" är att Tellstick vet inte om det är släckt eller tänt när du använder brytaren manuellt. Jag har 3st LWMR-210 i huset och de funkar klockrent, med bonus att de har även dimmer! (Som går att styra med brytaren också!)
Ah trodde man måste ha en fjäder i brytaren på väggen så att knappen inte lämnar i slutet läge. OT: Hur gör du för att dimma?
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
Juzzi

Post by Juzzi »

Ja, ingen fjäder behövs som sagt, LWMR sköter det själv, så den funkar med vanlig 1-pol brytare. Enkel att koppla, viktigt att man har rätt med fas och ledaren till lampan bara.

För dimmer via brytaren:
Sätt på ljuset, sedan snabbt stäng av och sätt på igen :arrow: Då går LWMR till en loop som där den börjar dimma upp och ner ljusstyrkan. När du är nöjd med ljusstyrkan, stäng av med brytaren.
Nästa gång du sätter på den med brytaren, då kommer den ihåg din önskat ljusstyrka!
TellStick Net SWE/FIN/ENG
Hansson

Post by Hansson »

Tack för svaren!

Någon som har hört något datum när Tellstick net anländer till Sverige?
A Milton

Post by A Milton »

Ledsen om jag kapar tråden, men det här är lite relaterat i alla fall :)

Ni säger att det inte behövs fjäder så att tryckknappen återfjädrar, men KAN man ha fjäder och styra Nexas mottagare? Jag tycker att det vore bra med fjäder så slipper man att alla tryckknappar står i olika läge eftersom jag kommer att styra lampor med både knapp och Tellstick (eller fjärr).

Har man fjäder så borde det ju bli som att slå på och av väldigt snabbt. Reagerar mottagarna på det?
Jerbe

Post by Jerbe »

A Milton wrote:Ledsen om jag kapar tråden, men det här är lite relaterat i alla fall :)

Ni säger att det inte behövs fjäder så att tryckknappen återfjädrar, men KAN man ha fjäder och styra Nexas mottagare? Jag tycker att det vore bra med fjäder så slipper man att alla tryckknappar står i olika läge eftersom jag kommer att styra lampor med både knapp och Tellstick (eller fjärr).

Har man fjäder så borde det ju bli som att slå på och av väldigt snabbt. Reagerar mottagarna på det?
Om det redan är tänt så kommer du starta dimmer-inställning genom att växla snabbt på en dimmer. På en odimmad mottagare lär du bara blinka med ljuset. Nexa-mottagarna bryr sig inte om ifall kretsen med strömbrytaren är sluten eller bruten - de tycks bara reagera på själva växlandet. De uppför sig med andra ord som om du hade en trappomkastare - är det tänt så släcker de och är det släckt så tänder de.
Vill du ha en återfjädrande funktion så fundera på Nexas fjärrkontroller för väggmontage. De ser ut ungefär som en vanlig lampknapp, men skickar "on" på ena hållet och "off" på andra hållet.
Post Reply