PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Moderator: Telldus

Hur många använder / har testat HomeAutomation?

Har inte testat
65
44%
Har testat men använder inte
16
11%
I använding
67
45%

Total votes: 148

Erik

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by Erik »

Hittade løsningen på verdana saken - tack til JED !!

Code: Select all

apt-get install ttf-mscorefonts-installer
         ln -s /usr/share/fonts/truetype/msttcorefonts/verdana.ttf /usr/share/fonts/truetype/verdana.ttf
hmmm borde kanskje plocka detta och gøra en Linux 1-wire HA FAQ.....
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

Erik wrote:whooooow !! Det snurrarr.. eh snurrade..

får nu ett felmedelande som jag menar å ha sett nån plats i tråden ...
Erik wrote:Hittade løsningen på verdana saken - tack til JED !!

apt-get install ttf-mscorefonts-installer
         ln -s /usr/share/fonts/truetype/msttcorefonts/verdana.ttf /usr/share/fonts/truetype/verdana.ttf
hmmm borde kanskje plocka detta och gøra en Linux 1-wire HA FAQ.....
En FAQ vore inte så dumt, vem skriver den? :D Fonterna hade också funnits i HA-root/temperature/ttf mappen.
Erik wrote:pillade lite och ser att instruksjonen i parser er lite missvisande...

den førsta xyz e ju namn på sensor så som det dyker upp i HA.
fixade lite på det jag hadde innann och nu får jag alla fyra (om man anger samma namn två gånger så blir bara sista linjen kvar... (skriver øver))

$sensorsToParse["utetemp"] = "/var/1-Wire/26.426823010000/temperature";
	$sensorsToParse["fukt"] = "/var/1-Wire/26.426823010000/HIH4000/humidity";
	$sensorsToParse["innetemp"] = "/var/1-Wire/26.CB7C23010000/temperature";
	$sensorsToParse["lys"] = "/var/1-Wire/26.CB7C23010000/S3-R1-A/illuminance";
ser nåt jag måste fråga om... går det att byta så att humidity inte anges i grader C ? (och senare att byta iconer...) vet det ligger i mantis track att gå bort från TEMPERATUR.. men
XYZ är sensorns unika ID så xyz skall du byta ut mot 26.42.... så att det blir en unik rad per sensor. Angående enheter på sensorerna så kommer det att gå att byta fritt i kommande version. Likaså ikonerna.

mvh Tom
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
pettoooo

Post by pettoooo »

Hej

Har nyss installerat HA på en nyinstallerad Ubuntu och en ny Tellstick DUO, det mesta funkar kanon men jag har problem med schemaläggning.
Det går bra att göra ett schema men inget händer, hittar inte vad felet kan vara... Annars ett väldigt trevligt program, tack :D Vad som skulle vart trevligt, det vore om någon (som är duktigare än jag) kunde pilla ihop en app och en widget för android :)

I loggen nedan syns att jag gjort ett schema för att tända en lampa men inget händer 15:49 jag provade sen att "tvångsköra" samma schema fast för nästa dag genom att klicka på den lilla kugghjuls ikonen och då funkar det. Kan någon hjälpa? Har kört fast!
Tack! :)

08.12.2011 15:47 pettoo 62.116.239.27 atrm

08.12.2011 15:47 pettoo 62.116.239.27 echo "/usr/bin/php /var/www/run.php command=activation id=7" | at 15:49

08.12.2011 15:47 pettoo 62.116.239.27 Command: crontab -l > /tmp/tempcrontab
Output:

08.12.2011 15:47 pettoo 62.116.239.27 Crontab line: 01 00 * * * /usr/bin//php /var/www/run.php command=updateschedules >/dev/null 2>&1

08.12.2011 15:47 pettoo 62.116.239.27 Command: crontab /tmp/tempcrontab
Output:

08.12.2011 15:52 pettoo 62.116.239.27 Locking dongle

08.12.2011 15:52 pettoo 62.116.239.27 Command: /usr/bin//tdtool --on 2
Output:
Turning on device 2, koksfonster - Success

08.12.2011 15:52 pettoo 62.116.239.27 Unlocking dongle
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

pettoooo wrote:Hej

Har nyss installerat HA på en nyinstallerad Ubuntu och en ny Tellstick DUO, det mesta funkar kanon men jag har problem med schemaläggning.
Det går bra att göra ett schema men inget händer, hittar inte vad felet kan vara... Annars ett väldigt trevligt program, tack :D Vad som skulle vart trevligt, det vore om någon (som är duktigare än jag) kunde pilla ihop en app och en widget för android :)

I loggen nedan syns att jag gjort ett schema för att tända en lampa men inget händer 15:49 jag provade sen att "tvångsköra" samma schema fast för nästa dag genom att klicka på den lilla kugghjuls ikonen och då funkar det. Kan någon hjälpa? Har kört fast!
Tack! :)

08.12.2011 15:47 pettoo 62.116.239.27 atrm

08.12.2011 15:47 pettoo 62.116.239.27 echo "/usr/bin/php /var/www/run.php command=activation id=7" | at 15:49

08.12.2011 15:47 pettoo 62.116.239.27 Command: crontab -l > /tmp/tempcrontab
Output:

08.12.2011 15:47 pettoo 62.116.239.27 Crontab line: 01 00 * * * /usr/bin//php /var/www/run.php command=updateschedules >/dev/null 2>&1

08.12.2011 15:47 pettoo 62.116.239.27 Command: crontab /tmp/tempcrontab
Output:

08.12.2011 15:52 pettoo 62.116.239.27 Locking dongle

08.12.2011 15:52 pettoo 62.116.239.27 Command: /usr/bin//tdtool --on 2
Output:
Turning on device 2, koksfonster - Success

08.12.2011 15:52 pettoo 62.116.239.27 Unlocking dongle
Det verkar ju att fungera så långt att du iaf får jobbena skapade, men själva körningen sker inte. Kolla så att du har atd deamonen igång, http://blog.simonholywell.com/post/9987 ... ot-running
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
pettoooo

Post by pettoooo »

Hej,
Tack för ditt snabba svar!
Så så här ser det ut:

root@angus2:/var/spool/cron# ps -elf | grep atd
5 S daemon 1036 1 0 80 0 - 570 hrtime Dec08 ? 00:00:00 atd
0 S root 29546 22111 0 80 0 - 1047 pipe_w 13:28 pts/0 00:00:00 grep --color=auto atd
root@angus2:/var/spool/cron# ls -l
total 12
drwxrwxrwt 2 daemon daemon 4096 2011-12-09 13:00 atjobs
drwxrwxrwx 2 daemon daemon 4096 2011-12-09 13:00 atspool
drwx-wx--T 2 root crontab 4096 2011-12-09 13:25 crontabs

Ser väl ok ut eller hur? Fattar inte vad som är felet :( Sen har jag ett till problem...
Har en URLJenkinsbird Trådlös Sändare Hur 17 får jag in den i systemet?
Vore snällt om jag kan få hjälp med detta så jag får allt att fungera som jag vill ha det. Mvh.Peter
jon

Post by jon »

pettoooo wrote: Ser väl ok ut eller hur? Fattar inte vad som är felet :( Sen har jag ett till problem...
Vore snällt om jag kan få hjälp med detta så jag får allt att fungera som jag vill ha det. Mvh.Peter
Prova med det jag skrev i ett logg inlägg igår
http://www.telldus.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=1676
Det skriver in temperaturen direkt till temps tabellen som HA använder, du behöver sedan bara lägga till en temp givare
i HA interfacet med samma serienummer som din temp givare har.

(Men scriptet behöver förfinas lite, just nu loggar den alla temperaturer som kommer från givaren och givaren verkar
skicka temperaturen två gånger på raken var 40de sekund, så det blir lite onödigt mycket data)
/jon
pettoooo

Post by pettoooo »

jon wrote:
pettoooo wrote: Ser väl ok ut eller hur? Fattar inte vad som är felet :( Sen har jag ett till problem...
Prova med det jag skrev i ett logg inlägg igår
http://www.telldus.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=1676
Det skriver in temperaturen direkt till temps tabellen som HA använder, du behöver sedan bara lägga till en temp givare
i HA interfacet med samma serienummer som din temp givare har.

(Men scriptet behöver förfinas lite, just nu loggar den alla temperaturer som kommer från givaren och givaren verkar
skicka temperaturen två gånger på raken var 40de sekund, så det blir lite onödigt mycket data)
/jon
Ah, nu fick jag ordning på schemaläggaren, hade ju missat at.deny... Funkar nu! :)
Tack för tipset om temgivaren.. det finns nu en givare i mitt HA men den visar 0grader Fattar inte riktigt det med serienummer, den lade automatiskt till: neoffset19 neoffset19 1 men kan det vara rätt? Vilken sort hade du köpt på Clas Ohlson?

Hälsn.Peter
jon

Post by jon »

@pettoooo
Tempmätaren jag köpte finns inte på deras webbsida men den fanns i butiken (jag köpte den på butiken i insjön för ca 3 veckor sedan)
På baksidan av mottagaren så står det:
-----------------
Swedish Design by
Jonas Forsman
Made in china
ITEM RAR808
-----------------
Den kostade ca 150:-
/jon
Daniel K

Post by Daniel K »

Hej! Jag ska lägga en genväg på min iphone där det räcker med en knapptryckning för att släcka/tända alla ljus. Jag vill alltså inte komma till webbsidan, utan jag vill ha själva funktionslänken som skickar kommandot till servern. Men jag hittar inte denna url? Är det nån som vet url adressen?

Mvh Daniel K
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

Daniel K wrote:Hej! Jag ska lägga en genväg på min iphone där det räcker med en knapptryckning för att släcka/tända alla ljus. Jag vill alltså inte komma till webbsidan, utan jag vill ha själva funktionslänken som skickar kommandot till servern. Men jag hittar inte denna url? Är det nån som vet url adressen?

Mvh Daniel K
Addressen du behöver är följande http://adressTillHA/ajaxinterface.php?d ... 1&status=0 men tyvärr så kräver v2.0.2 och äldre att du är inloggad från förr. Skicka mig ett email så får du en uppdaterad version med stöd för autologin.

mvh Tom
//Tom

urk

Post by urk »

Jag har ett system med både Telldus och, för närvarande, 4 st 1-wire tempgivare. Graferna kommer upp som de skall men jag förstår inte riktigt funktionen att man kan klicka på grafen. Enligt vad jag gissar så är det tänkt att när man klickar på grafen så skall det gå att få upp den mer detaljerat, men när jag gör det kommer jag bara till en ny sida där det står "Stäng graf".
Är detta en funktion som finns men inte fungerar på mitt system eller är det en feature som ännu inte är implementerad?
pettoooo

Post by pettoooo »

tom_rosenback wrote:
Daniel K wrote:Hej! Jag ska lägga en genväg på min iphone där det räcker med en knapptryckning för att släcka/tända alla ljus. Jag vill alltså inte komma till webbsidan, utan jag vill ha själva funktionslänken som skickar kommandot till servern. Men jag hittar inte denna url? Är det nån som vet url adressen?

Mvh Daniel K
Addressen du behöver är följande http://adressTillHA/ajaxinterface.php?d ... 1&status=0 men tyvärr så kräver v2.0.2 och äldre att du är inloggad från förr. Skicka mig ett email så får du en uppdaterad version med stöd för autologin.

mvh Tom

Hej, Finns det en nyare ver. än 2.0.2? Jag är också ute efter autologin och en android app som gör det enklare och snabbare att logga in och se alla enheter. Ingen som byggt en sådan? Men autologin gör ju saken betydligt bättre iaf. En annan fundering är hur jag skall få ut min tempgivare i en texfil som kan skickas till http://www.temperatur.nu/ Någon som gör det? Mvh. Peter
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

urk wrote:Jag har ett system med både Telldus och, för närvarande, 4 st 1-wire tempgivare. Graferna kommer upp som de skall men jag förstår inte riktigt funktionen att man kan klicka på grafen. Enligt vad jag gissar så är det tänkt att när man klickar på grafen så skall det gå att få upp den mer detaljerat, men när jag gör det kommer jag bara till en ny sida där det står "Stäng graf".
Är detta en funktion som finns men inte fungerar på mitt system eller är det en feature som ännu inte är implementerad?
Vilken browser kör du? Gör det likadant i alla? Tanken är idag att den skall stänga grafen när man klickar (vilket det gör för mig), så det känns som om du får något Javascript error.
pettoooo wrote:
tom_rosenback wrote:

Mvh Daniel K

mvh Tom

Hej, Finns det en nyare ver. än 2.0.2? Jag är också ute efter autologin och en android app som gör det enklare och snabbare att logga in och se alla enheter. Ingen som byggt en sådan? Men autologin gör ju saken betydligt bättre iaf. En annan fundering är hur jag skall få ut min tempgivare i en texfil som kan skickas till http://www.temperatur.nu/ Någon som gör det? Mvh. Peter
Hej,
Det finns ingen nyare version än 2.0.2 för tillfället men det är på gång. Har gjort rätt mycket ändringar bakom kulisserna så att säga vilket kräver en hel del testande före jag känner att jag vill släppa ut det, kommer antagligen att bli 3.0 när den är klar.

Någon Android app har vi ännu inte byggt, men klart intressant.

Hur läser du in dina temperaturer? Weather parser?
//Tom

pettoooo

Post by pettoooo »

Jag kör ett php skript (det är en trådlös givare), se nedan. Har inte testat Weather parser kanske skulle det, har inte riktigt förstått vad den gör... Jag skulle vara tacksam om jag kunde få till det med autologin, är det krångligt eller är det inte så långt kvar till v.3 :D . Kanonprogram ni knåpat ihop! Tack :)
//Peter

<?php
date_default_timezone_set('Europe/Stockholm');
// ansluter till databasen
mysql_connect ("localhost","inlogg","lösen") or die ('Error: ' .mysql_error());
mysql_select_db ("HomeAutomation");

// lyssnar pa telldusevents
$s = stream_socket_client('unix:///tmp/TelldusEvents');

// plockar ut en strang ifran telldusevents
while(1){
$str = stream_socket_recvfrom($s,1024);
// letar efter raden som borjar pa 16
if (substr($str,0,2) == 16) {

// kapar strangen och plockar ut ID pa givaren
$model=explode("id:", $str);
$modell=explode(";", $model[1]);

// kapar strangen och plockar ut temp
$arr=explode("temp:", $str);
$arr2=explode(";", $arr[1]);

// satter tiden
$tid = date('Y-m-d H:i:s');

// skriver modell, Id och tid till databasen
mysql_query ("INSERT INTO temps (sensor_serial, temp_c, date) VALUES ('$modell[0]','$arr2[0]','$tid')") or die ('Error: ' .mysql_error());

}
}

?>
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

pettoooo wrote:Jag kör ett php skript (det är en trådlös givare), se nedan. Har inte testat Weather parser kanske skulle det, har inte riktigt förstått vad den gör... Jag skulle vara tacksam om jag kunde få till det med autologin, är det krångligt eller är det inte så långt kvar till v.3 :D . Kanonprogram ni knåpat ihop! Tack :)
//Peter

<?php
date_default_timezone_set('Europe/Stockholm');
// ansluter till databasen
mysql_connect ("localhost","inlogg","lösen") or die ('Error: ' .mysql_error());
mysql_select_db ("HomeAutomation");

// lyssnar pa telldusevents
$s = stream_socket_client('unix:///tmp/TelldusEvents');

// plockar ut en strang ifran telldusevents
while(1){
$str = stream_socket_recvfrom($s,1024);
// letar efter raden som borjar pa 16
if (substr($str,0,2) == 16) {

// kapar strangen och plockar ut ID pa givaren
$model=explode("id:", $str);
$modell=explode(";", $model[1]);

// kapar strangen och plockar ut temp
$arr=explode("temp:", $str);
$arr2=explode(";", $arr[1]);

// satter tiden
$tid = date('Y-m-d H:i:s');

// skriver modell, Id och tid till databasen
mysql_query ("INSERT INTO temps (sensor_serial, temp_c, date) VALUES ('$modell[0]','$arr2[0]','$tid')") or die ('Error: ' .mysql_error());

}
}

?>
Ah, då förstår jag, för DUO har du ingen glädje av Weather parser, däremot för bland annat 1-wire. Du kunde i ditt skript spara undan filen du frågade efter och sen skicka den till temperatur.nu.

Alltför långt borta är inte 3.0 men det finns nog en del kvar att göra. Någon tidtabell vill jag inte lova.
//Tom

Post Reply