Hej,macdanne wrote:Då ni nu funderar på se över schemaläggarens funktion så har ni här ni här några fler tankar.
Med en duo och rätt script( kan inget alls om sådant ännu) borde ju fipplande med fjärrkontroller inte vara ngt problem , HA skulle alltså kunna få reda på hur användaren släckt eller tänt med annan kontroll än HAs webgränsnitt. Sen hur schemaläggaren ev skall ta hänsyn till detta, (kanske en av/på) där man ställer in om schemaläggaren får ta över eller inte.
Sen en till liten grej, eftersom tellsticken ju knappt har ngt att göra, kan den ju lika gärna få repetera den senast kända (av eller på) för samtliga brytare man har, detta med valfritt intervall, varje timme eller så. det skulle ju öka chansen att de har står i "rätt" läge, om ni HA fått reda på externa händelser. men även ett strömavbrott skulle ju inte vara något problem, direkt när servern startat upp så ställs då allt in som innan den abrupta nedsläckningen skedde.
Har ni DUO funktioner i planerna för nästa version, som jag tolkar det så blir det nog tidigast 2012 vi får se något nytt ...
Det som du skriver om DUOn är exakt tanken med den, iaf ur HA´s synvinkel. Vad som sker om man manuellt ändrar läge på en enhet och hur det påverkar schemaläggningen har vi ännu inte riktigt på klart. Angående repeteringen så måste vi nog ta oss en funderare om det är den bästa lösningen. Enda orsaken till det som jag ser det nu vore för just strömavbrott, men då måste man också hålla reda på om det har hunnit "gå" förbi ngt ytterligare schema som skulle göra att en enhet egentligen skall vara av fast sista kända statuset är på.
Vi har kollat på DUO funktioner jo, DUO stöd kommer att komma som en skilld applikation som tar stöd av de befintliga funktionerna i HA. När detta kommer är öppet ännu, tyvärr, min fritid är begränsad, som alla andras antar jag...