PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Moderator: Telldus

Hur många använder / har testat HomeAutomation?

Har inte testat
65
44%
Har testat men använder inte
16
11%
I använding
67
45%

Total votes: 148

tom_rosenback

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

macdanne wrote:Då ni nu funderar på se över schemaläggarens funktion så har ni här ni här några fler tankar.

Med en duo och rätt script( kan inget alls om sådant ännu) borde ju fipplande med fjärrkontroller inte vara ngt problem , HA skulle alltså kunna få reda på hur användaren släckt eller tänt med annan kontroll än HAs webgränsnitt. Sen hur schemaläggaren ev skall ta hänsyn till detta, (kanske en av/på) där man ställer in om schemaläggaren får ta över eller inte.
Sen en till liten grej, eftersom tellsticken ju knappt har ngt att göra, kan den ju lika gärna få repetera den senast kända (av eller på) för samtliga brytare man har, detta med valfritt intervall, varje timme eller så. det skulle ju öka chansen att de har står i "rätt" läge, om ni HA fått reda på externa händelser. men även ett strömavbrott skulle ju inte vara något problem, direkt när servern startat upp så ställs då allt in som innan den abrupta nedsläckningen skedde.

Har ni DUO funktioner i planerna för nästa version, som jag tolkar det så blir det nog tidigast 2012 vi får se något nytt ...
Hej,

Det som du skriver om DUOn är exakt tanken med den, iaf ur HA´s synvinkel. Vad som sker om man manuellt ändrar läge på en enhet och hur det påverkar schemaläggningen har vi ännu inte riktigt på klart. Angående repeteringen så måste vi nog ta oss en funderare om det är den bästa lösningen. Enda orsaken till det som jag ser det nu vore för just strömavbrott, men då måste man också hålla reda på om det har hunnit "gå" förbi ngt ytterligare schema som skulle göra att en enhet egentligen skall vara av fast sista kända statuset är på.

Vi har kollat på DUO funktioner jo, DUO stöd kommer att komma som en skilld applikation som tar stöd av de befintliga funktionerna i HA. När detta kommer är öppet ännu, tyvärr, min fritid är begränsad, som alla andras antar jag...
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
maf

Post by maf »

Hjälp vad det blev mörkt!

Idag har vi ställt om klockorna till vintertid och servern där jag kör HomeAutomation på är förstås också automatiskt omställd. Men nu har solen gått ner och inga lampor har tänts här hemma. När jag tittar i gränssnittet ser jag att alla schemaläggningar kör en timme senare en normalt så det verkar som om HomeAutomation i sig inte skruvat tillbaka klockan. :-)

En liten bugg bara, antar att det löser sig till imorgon?

Image

/Magnus
maf

Post by maf »

Hej igen. Det löste sig inte av sig själv, däremot om ja gjorde återskapa schemor så ställdes tiderna in korrekt så att huset tänds upp en timme tidigare.
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

maf wrote:Hej igen. Det löste sig inte av sig själv, däremot om ja gjorde återskapa schemor så ställdes tiderna in korrekt så att huset tänds upp en timme tidigare.
Skulle kunna svära på att vi fixat detta, men tydligen finns det något som spökar kvar av det. På ett sätt tur att det bara kommer 2 ggr per år men å andra sidan otur när det blir så långt mellan upprepningarna för att kunna testa och verifiera det. Skall försöka åtgärda det ännu en gång tills nästa release.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
hylsan

Post by hylsan »

Hej på er,
Det mesta har rullat på utan större incidenter trots övergång till 2.0.2 när den släpptes, dock använde jag inte schemaläggaren direkt. Nu när julstakarna och annan fönsterbelysning ska tändas och släckas vid olika tider så funderade jag varför det inte fungerar längre. Hade inte så många så jag tog bort alla och gjorde om dem, men det hjälpte inte.
Funkade innan uppgraderingen onekligen...men jag tror jag läste något om att ni ändrat något med AT o CRON-hanteringen i 2.0.2:an, så det kanske är det som spökar?

lite felsökningar..

Code: Select all

tomas@MythCube:/var/spool/cron$ sudo crontab -u www-data -l
[sudo] password for tomas: 
01 00 * * * /usr/bin/php /var/www/ha/run.php command=updateschedules >/dev/null 2>&1
tomas@MythCube:/var/spool/cron$ atq
tomas@MythCube:/var/spool/cron$

debug.txt

2011.11.18	19:15	admin	127.0.0.1	atrm 
2011.11.18	19:15	admin	127.0.0.1	echo "/usr/binphp /var/www/ha/run.php command=activation id=13" | at 19:18
2011.11.18	19:15	admin	127.0.0.1	Command: crontab -l > /tmp/tempcrontab
Output:
2011.11.18	19:15	admin	127.0.0.1	Crontab line: 01 00 * * * /usr/bin/php /var/www/ha/run.php command=updateschedules >/dev/null 2>&1
2011.11.18	19:15	admin	127.0.0.1	Command: crontab /tmp/tempcrontab
Output:
och som sagt så finns www-data i at.allow o cron.allow.

tips? :help:

/Hylsan
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

hylsan wrote:Hej på er,
Det mesta har rullat på utan större incidenter trots övergång till 2.0.2 när den släpptes, dock använde jag inte schemaläggaren direkt. Nu när julstakarna och annan fönsterbelysning ska tändas och släckas vid olika tider så funderade jag varför det inte fungerar längre. Hade inte så många så jag tog bort alla och gjorde om dem, men det hjälpte inte.
Funkade innan uppgraderingen onekligen...men jag tror jag läste något om att ni ändrat något med AT o CRON-hanteringen i 2.0.2:an, så det kanske är det som spökar?

lite felsökningar..

tomas@MythCube:/var/spool/cron$ sudo crontab -u www-data -l
[sudo] password for tomas: 
01 00 * * * /usr/bin/php /var/www/ha/run.php command=updateschedules >/dev/null 2>&1
tomas@MythCube:/var/spool/cron$ atq
tomas@MythCube:/var/spool/cron$

debug.txt

2011.11.18	19:15	admin	127.0.0.1	atrm 
2011.11.18	19:15	admin	127.0.0.1	echo "/usr/binphp /var/www/ha/run.php command=activation id=13" | at 19:18
2011.11.18	19:15	admin	127.0.0.1	Command: crontab -l > /tmp/tempcrontab
Output:
2011.11.18	19:15	admin	127.0.0.1	Crontab line: 01 00 * * * /usr/bin/php /var/www/ha/run.php command=updateschedules >/dev/null 2>&1
2011.11.18	19:15	admin	127.0.0.1	Command: crontab /tmp/tempcrontab
Output:
och som sagt så finns www-data i at.allow o cron.allow.

tips? :help:

/Hylsan
Hej,

Jo det stämmer att vi övergick från enbart crontab till en kombination av Cron och at i samband med 2.0.

Det ser ut som om du saknar ett / i följande rad mellan bin och php

Ändra i inställningar och sätt där till ett / i slutet av PHP path. Därav inga at jobb. Fixar det till kommande release.
//Tom

hylsan

Post by hylsan »

Tack... :clap:
Läste om den saknade slashen men missade kolla upp den själv, dumt av mig :)

/Tomas
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

hylsan wrote:Tack... :clap:
Läste om den saknade slashen men missade kolla upp den själv, dumt av mig :)

/Tomas
GR8!
//Tom

Erik

Post by Erik »

Hej

Efter lite frånvaro e man tillbaks och pillar med HA. har haft ett fel som sabbat AT/(cronjob) biten som jag inte blir riktigt klok på.
om nån kunde titta på bilden som jag provar at bifoga (vi får se om det går )
Tydligen kör AT som "daemon" med id 1 i min ubuntu och då lirar inte AT jobbet..

Lite undrande till vad jag borde göra för att fixa denna sak på korrekt vis

pillrar ochså med 1-wire och nya parser grejen.. (frågor kommer !)
Attachments
AT-properties.JPG
AT-properties.JPG (98.29 KiB) Viewed 9309 times
draget-nob

Post by draget-nob »

Hej hej.

Jag undrar om man på något sätt göra så att dimningen i houseplan vy blir till dropdown meny istället för det som är nu. Använder ha med iPad och inväntar ytterligare en tablet att montera fast på väggen. :)
Erik

Post by Erik »

Hei !

Ok. så då har man owfs som fungerar (temperatur filen har ett værde som er korrekt)

plockade in perser delen i /var/www/parser/

i filen /var/www/parser/system_config/owfs.php
har jag nu plockat in så som jag har fattat att saker ska ligga - men fortfarande ger HA ingen indikation på nån temp givare..

saxat från owfs.php

<?php
/* owfs specific config */

// an array of sensors to parse, exact paths down to file level MUST be configured, eg. /mnt/1wire/xyz/temperature, where xyz is the sensor serial eg. 1026CA23010800A7	
	// if you have several sensors, just duplicate the row below and change xyz to match the sensor serials for each sensor
	// $sensorsToParse["xyz"] = "/mnt/1wire/xyz/temperature";
	$sensorsToParse["26.426823010000"] = "/var/1-Wire/26.426823010000/temperature";
	$sensorsToParse["26.426823010000"] = "/var/1-Wire/26.426823010000/HIH4000/humidity";
	$sensorsToParse["26.CB7C23010000"] = "/var/1-Wire/26.CB7C23010000/temperature";
	$sensorsToParse["26.CB7C23010000"] = "/var/1-Wire/26.CB7C23010000/S3-R1-A/illuminance";

/*
Kan någon ge mej lite assistans att få detta att snurra --PLEASE ?
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

draget-nob wrote:Hej hej.

Jag undrar om man på något sätt göra så att dimningen i houseplan vy blir till dropdown meny istället för det som är nu. Använder ha med iPad och inväntar ytterligare en tablet att montera fast på väggen. :)
Tyvärr går det inte bara genom konfiguration att byta ut slidersen mot en dropdown. Kan sätta med det till kommande release.
//Tom

tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

Erik wrote:Hei !

Ok. så då har man owfs som fungerar (temperatur filen har ett værde som er korrekt)

plockade in perser delen i /var/www/parser/

i filen /var/www/parser/system_config/owfs.php
har jag nu plockat in så som jag har fattat att saker ska ligga - men fortfarande ger HA ingen indikation på nån temp givare..

saxat från owfs.php

<?php
/* owfs specific config */

// an array of sensors to parse, exact paths down to file level MUST be configured, eg. /mnt/1wire/xyz/temperature, where xyz is the sensor serial eg. 1026CA23010800A7	
	// if you have several sensors, just duplicate the row below and change xyz to match the sensor serials for each sensor
	// $sensorsToParse["xyz"] = "/mnt/1wire/xyz/temperature";
	$sensorsToParse["26.426823010000"] = "/var/1-Wire/26.426823010000/temperature";
	$sensorsToParse["26.426823010000"] = "/var/1-Wire/26.426823010000/HIH4000/humidity";
	$sensorsToParse["26.CB7C23010000"] = "/var/1-Wire/26.CB7C23010000/temperature";
	$sensorsToParse["26.CB7C23010000"] = "/var/1-Wire/26.CB7C23010000/S3-R1-A/illuminance";

/*
Kan någon ge mej lite assistans att få detta att snurra --PLEASE ?
Hej,

Tyvärr har jag inget svar på din AT fråga men för att få in något till HA måste du köra parsern, testa följande "php /var/www/parser/parser.php", efter det måste du Uppdatera temperaturgivare under Konfiguration i HA. Därefter skall Temperatur sidan och även Planlösningen visa värden från givarna (förutsatt att du har givarna konfigurerade på planlösningen).
//Tom

Erik

Post by Erik »

whooooow !! Det snurrarr.. eh snurrade..

får nu ett felmedelande som jag menar å ha sett nån plats i tråden ...
Attachments
error-parser-temp.JPG
error-parser-temp.JPG (24.87 KiB) Viewed 9278 times
Erik

Post by Erik »

pillade lite och ser att instruksjonen i parser er lite missvisande...

den førsta xyz e ju namn på sensor så som det dyker upp i HA.
fixade lite på det jag hadde innann och nu får jag alla fyra (om man anger samma namn två gånger så blir bara sista linjen kvar... (skriver øver))

$sensorsToParse["utetemp"] = "/var/1-Wire/26.426823010000/temperature";
	$sensorsToParse["fukt"] = "/var/1-Wire/26.426823010000/HIH4000/humidity";
	$sensorsToParse["innetemp"] = "/var/1-Wire/26.CB7C23010000/temperature";
	$sensorsToParse["lys"] = "/var/1-Wire/26.CB7C23010000/S3-R1-A/illuminance";
ser nåt jag måste fråga om... går det att byta så att humidity inte anges i grader C ? (och senare att byta iconer...) vet det ligger i mantis track att gå bort från TEMPERATUR.. men
Post Reply