Gör en brytare som rapporterar sin status

Moderator: Telldus

Post Reply
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Gör en brytare som rapporterar sin status

Post by gbgustaf »

En 433-brytare kan ju normalt inte rapportera sin status, men nu har jag konstruerat en som gör det.
Här följer en liten beskrivning, för den som vill göra något liknande.

Jag har en Nexa WMR-1000 som jag använder för att styra en värmepump. Jag behövde en potentialfri brytare till värmepumpen (den vill alltså inte ha 230 V, som Nexapucken ger), så därför har jag kopplat via ett relä.

Min tanke var att en temperatursensor borde kunna anpassas för att kunna tala om ifall en krets är öppen eller sluten. Jag provade att ta isär en Viking-sensor, och kortslöt benen på termistorn (det är den komponent som känner av temperaturen). Resultatet blev att sensorn visade +70 grader. Utmärkt! Bara att löda på en kabel över termistorn (ja jag vet att min lödning ser förfärlig ut) och koppla den på reläet (detta relä har två utgångar).

När reläet är draget kommer sensorn att visa +70 grader. När reläet inte är draget kommer den att visa temperaturen i rummet.
Återstår bara att lägga in två händelser i Telldus Live: När temperaturen är över/under 60 grader - ändra brytarens läge till på/av.

Nu kan jag kontrollera om signalen har nått fram när jag slår på/av brytaren. Bara att vänta några minuter och sedan kolla vilket läge den har. Har signalen inte nått fram så kommer statusen på brytaren i Telldus Live att ha ändrats tillbaka. Man skulle även kunna sätta en fysisk strömbrytare på väggen, som då också skulle påverka statusen i Telldus Live (med högst några minuters fördröjning).

Här kommer lite bilder. Alltihop sitter i en kapsling som även innehåller en elmätare. Mätaren har inget med saken att göra, det var bara en bra plats att montera allt på, och få matning till Nexapucken.

Image
Image
Image
Image
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Gör en brytare som rapporterar sin status

Post by arneolav »

Bra idé.
Jeg har benyttet et relé og en WBT912 for å vise satus.

For vannpumpe har jeg en kontaktor med 4 bryter-koblinger.
Kun to benyttes for vannpumpen (L og N).
Koblet WBT912 over en av de ledige brytere i kontaktor som så viser status for kontaktor.
Post Reply