Znet och net i samma hus - Hur skapa gemensam grupp ?

Moderator: Telldus

Post Reply
reidar77

Znet och net i samma hus - Hur skapa gemensam grupp ?

Post by reidar77 »

Hej,
har kört en NET i ett par år nu. Köpte mig en ZNET idag för att börja med lite 2 vägs komponenter.

Jag stötte på problem när jag vill göra en grupp som heter ex "ALLA" där jag lägger in allt jag har som skall tändas / släckas på ett visst kommando. Tyvärr verkar det som att grupper endast går att skapa mot en av mina " huvudenheter".

Varför kan inte båda mina huvudenheter vara kopplade på samma plats och sköta alla mina enheter tillsammans ?
Jag vill inte lägga upp alla enheter på 2 ställen !

Detta borde väll gå att fixa till i gränssnittet, enhetskoderna finns ju redan...

Eftersom det tydligen skall fungera Offline med znet så kanske man kunde "copy all" till den och använda net som slavsändare (och mottagare för 433mhz sensorer) .

//Roberth
HVL

Re: Znet och net i samma hus - Hur skapa gemensam grupp ?

Post by HVL »

Samme problem så jeg benytter samme tråden

Har en Net som styrer 12 brytere og sensorer. Kjøpte en Znet og fikk
den installert på samme nett. Er det noen måte å overføre kontroll
av mine 12 enheter fra Net til Znet eller må jeg fjerne Net og registrere
alt på nytt på Znet?

HVL
reidar77

Re: Znet och net i samma hus - Hur skapa gemensam grupp ?

Post by reidar77 »

Jag ser inget annat än att man får registrera dem på nytt. Antingen har du enheten på båda eller bara på den där täckningen är bäst.
Självfallet vill vi ha att ZNET är Master och att den har NET som sin Slave.

Tänk på att kopiera huskoden så att du inte programmerar en ny när du lägger den i ZNET.

Packar upp mina första 2 zwave nu.en motion sensor/temp/light fibaro och en wallplug :) de känns lyxigare och bättre än de 433 komponenter jag har ! Hoppas det blir bra !
Post Reply