Hur lära in en magnetkontakt Nexa LMST-606?

Moderator: Telldus

Post Reply
palle.blomman

Hur lära in en magnetkontakt Nexa LMST-606?

Post by palle.blomman »

Hur lär jag in en magnetkontakt i Telldus center(och senare i Nexa Home)?
Jag kan se att den ger ifrån sig 2 helt olika koder då den sluter resp.öppnar vid skapandet av ett nytt device i Telldus Center
Kan i bästa fall få den att lära sig antingen då den bryter eller stänger, men hur får jag "båda" på plats.
Fattar inte en om det är en Code switch, Self lerning on/off, self lerning dimmer eller Bell. Jag borde ju liksom kunna spara båda koderna för de olika eventen, men var jag än tittar så ser jag bara att det är en kod som sparas.

Hoppas det finns någon vänlig själ där ute som kan guida mig, för nu hittar jag inget mer efter allt googlande.

/Palle
etompau

Re: Hur lära in en magnetkontakt Nexa LMST-606?

Post by etompau »

Har du senaste FW i din enhet?
Där finns fixar för just problemet med olika koder vid till/från.

http://developer.telldus.com/wiki/Firmw ... ?version=4
palle.blomman

Post by palle.blomman »

Troligen inte.
Duo:n är inköpt för 2 år sedan, och jag körde då fast så projektet har legat nere sedan dess,
men nu börjar jag komma upp på banan igen känner jag.

Min setup just nu är:

NexaHome snurrandes på en RaspberryPi.
5 st temp och fukt givare levererar data som jag kan kika på.
8 st mottagare fjärrströmbrytare som jag i grupper eller singel styr lampor och motorvärmare med,
men det var nu när magnetkontakterna skulle in som det tog stopp.
Är också väldigt ny i Linux och RaspberryPi.......

1. Hur ser jag vilken version jag har på firmwaren i Duo:n?
2. Kan någon peka mig till lämplig instruktion för uppdatering av Duo:n i min miljö,
eller bör jag jacka in den i en windowsdator som jag normalt sett hanterar betydligt mycket bättre än denna för mig nya miljö.

Tack på förhand.
/Palle
palle.blomman

Post by palle.blomman »

Tack för ett otroligt snabbt svar. 4 minuter från fråga till svar.
Hoppas det alltid är så här på detta forum.

Googel är min bästa vän(nästan) och jag kan lova att ett antal timmar spenderas där innan jag lägger en fråga på ett forum....
.. så ja den nu tipsade sidan hade jag redan besökt, men det enda den gav mig var att aktuell version på FM för Tellstick Duo är 12,
så därav min motiverade fråga. Hur kollar jag versionen?
Vet fortfarande inte om jag har den eller inte, men kvalificerad gissninga är inte då sidan lades upp 2014-04-03,
och minns jag rätt så är min Duo äldre än så.

Och tyvärr så fanns där heller ingen instruktion hur jag uppdaterar min Duo till senste FM.
Det enda som fanns var för att uppdatera en Tellstick Net, men för säkerhets skull så provade jag förut att ladda ner den men ingen readme fil fanns med, så om den ev också skulle gälla för en Duo ser jag inte ett spår av,
och att bränna på en ev. felaktig FM gör jag inte gärna.

Så snälla någon som kan hjälpa mig:

1. Hur ser jag vilken version jag har på firmwaren i Duo:n?
2. Kan någon peka mig till lämplig instruktion för uppdatering av Duo:n i min miljö,
eller bör jag jacka in den i en windowsdator som jag normalt sett hanterar betydligt mycket bättre än denna för mig nya miljö.

/Palle
etompau

Post by etompau »

Du har en instruktion här: http://developer.telldus.se/wiki/Firmware
Flash-programmet ska hantera både Net- och Duo-varianterna.
palle.blomman

Post by palle.blomman »

Tackar, nu funkar det.
Uppdatera tills senaste FW gjorde susen,
vet dock fortfarande inte hur man kollar vilken FW man fakstist har, men det får väl vara för denna gång.

Måste tyvärr säga att det kändes lite långsökt att behöva dyka ner i Wikin för utvecklare för att hitta hur uppdatering av FW går till.

Tror jag skall starta en ny tråd vad gäller förslag på uppdatering av dokumentation,
så drar även jag mitt strå till stacken och är inte bara närande trots att jag är helt nybörjare på Telldus produkter.

Case closed!

Tack och hej.
/palle
Post Reply