Radera Proove IP44 mottagare

Moderator: Telldus

Post Reply
sepp

Post by sepp »

Hej,

jag har några Proove utomhos-mottagare som jag kört via Tellstick Net. Jag har haft problem med dessa (dålig tillförlitlighet) och har därför programmerat om de ett par gånger. I vanliga fall (dvs med andra mottagare) inget problem, eftersom det vanligaste är att gamla koder kastas ut när minnet tar slut, annars finns ibland möjlighet att radera mottagarna genom att trycka programmerings-knappen en gang till efter att ha kommit in I programmeringsläget. Men inte på dessa. Nu är minnet fullt (två koder), och smart som jag var så har jag inte koderna kvar (har redan raderat de från mina enheter I telldus live). Så frågan är nu hur jag kan radera minnet I mottagarna. Några tips?

Tack!
patrikg

Re: Radera Proove IP44 mottagare

Post by patrikg »

Många utav brytare lagrar två koder.
Så när jag brukar lägga in koder så brukar jag först använda mig utav en vanlig fjärrkontroll med tre val.
STEG 1. Programmering:
Så då håller jag in knappen först på brytaren.
Trycker "ON" på knapp "1" på fjärren.
Testar brytaren via fjärren att knapp "1" kan styra den.
Så då håller jag in knappen på brytare igen.
Trycker "ON" på knapp "2" på fjärren.
Testar brytaren via fjärren att knapp "2" kan styra den.

STEG 2. AV-Programmering:
Så då håller jag in knappen först på brytaren.
Trycker "OFF" på knapp "1" på fjärren.
Testar brytaren via fjärren att knapp "1" INTE kan styra den.
Så då håller jag in knappen på brytare igen.
Trycker "OFF" på knapp "2" på fjärren
Testar brytaren via fjärren att knapp "2" INTE kan styra den.

STEG 3. Då vet jag nu att den är tömd på alla gamla koder och kan nu lägga in den kod som jag vill använda.
sepp

Post by sepp »

Jag förstår, men mitt problem är att jag inte har koderna som jag programmerat mottagaren med (använder inte fjärrkontroller utan bara tellstick)

Om jag översätter mitt problem till fjärrkontrolls-språket lyder det så här:

jag har genomfört steg 1 och därefter tappat bort min fjärrkontroll och köpt en ny. Hur får jag den då att glömma den gamla fjärrkontrollens programmering för att jag ska kunna programmera den nya?
etompau

Post by etompau »

Testa med att sätta mottagaren i prog.läge och tryck sedan på off- eller grupp-off-knappen på en fjärr och se vad som händer.
Magil

Post by Magil »

Testa följande metod som är från instruktionen till en Proove inomhusmottagare, mottagarna verkar ganska lika så inte omöjligt att det funkar;

Avprogrammera alla koder: 1. Tryck i 5 sekunder på programmeringsknappen på uttaget. Lysdioden blinkar snabbt. 2. Tryck kort en gång till på programmeringsknappen på uttaget så tas alla koder bort. (Trycker du inte på knappen lämnas programmeringsläget automatiskt efter 10 sekunder). 3. Ansluten lampa blinkar två gånger som bekräftelse. 4. Upprepa proceduren för inprogrammering om du vill lägga in en ny kod.

/Mats
Magil

Post by Magil »

Har du provat om det fungerade?

/Mats
Post Reply