Firmware uppdatering

Moderator: Telldus

Post Reply
Nissesnik

Firmware uppdatering

Post by Nissesnik »

Hej
Ny här på forumet och har några frågor.

Hittar en del länkar angående Firmware och gällande versioner.
Men som jag kan se det verkar senaste officiella version till TellstickNet vara ver.4.
Hittar dock länkar till några Beta-versioner (sista version verkar vara 16).

- Vem utvecklar dessa?
- Hur kan det finnas så många mellan 4 och 16 och inte någon officiellt gällande senare än version 4?

- Uppdatering av Firmware känns lite krånglig.
Alla är ju inte så hemma på datorer och kanske skulle önska ett enklare förfaringssätt vid framtida uppdateringar.
- Kanske någon knapp under "My Locations" i Telldus Live som säger "Firmware Check for updates" och sedan installerade vid behov.
Det verkar finnas många duktiga här på forumet så det borde väl inte vara en omöjlig nöt att knäcka.

Själv skulle jag vilja uppdatera min Firmware för att få magnetkontakt "NEXA LMST-606" att fungera.
Den skall vid öppning av mina automatiska fönster i växthuset stänga av avfuktaren som finns där (jag vill ju inte avfukta hela världen).

mvh
Urban
etompau

Re: Firmware uppdatering

Post by etompau »

1. Utveckling av programmen sker av Telldus i Lund.

2. Varför det finns så många olika versioner av programmen kan nog bara Telldus själv svara på, men jag tror att det rör sig om interna versioner som används fram till dess att man anser versionen lämplig som en publik beta-version. Kanske skulle Telldus anamma samma programversionsangivelse som Ericsson använder, preliminära versioner anges som ex. P2C och releasade med R2A, där siffran anger en större ändring och bokstaven en mindre.

3. Att uppgradera från Telldus Live är ingen dum idé. Dock är det ju inte varje dag eller vecka en uppdatering sker. Tror att jag har uppdatera mina Tellstick två gånger under de år jag har haft dom.
En uppgradering via flash-programmet tar kanske 60 sekunder sedan är burken uppgraderad och klar.

4. Ladda ner version 16, packa upp filerna och klicka TellstickNetflasher-programmet, kör programmet och välj Telldus Net som ska uppgraderas. That's it.
Nissesnik

Post by Nissesnik »

Tack för svaren.
Tycker dock att antalet BETA-versioner är orimligt många.
Jag hittar inte heller någon versionshantering/ändringslogg av de olika versionerna.
Vad är ändrat/rättat och har tillkommit i alla versioner.

- Kör du själv med version 16?
- Vet du i så fall vad som tillkommit blivit rättat?

/Urban
etompau

Post by etompau »

Beskrivning över de (beta) versioner som har gjorts publika kan återfinnas på Telldus blog: http://developer.telldus.com/blog
http://developer.telldus.com/blog/2013/ ... a_firmware
http://developer.telldus.com/blog/2013/ ... irmware_15

Ver. 12 och 16 är där beskrivna med sina ändringar. De flesta av ändringarna är relaterade till hur enheten hanterar dataprotokoll från givare.

Jag använder ver. 16 i två enheter och ver. 4 i en annan. Inga problem öht. Jag ser det bara som positivt att det kommer uppgraderingar, det visar att systemet "lever" och utvecklas. Sedan är det ju så att de stora förbättringarna av Tellstick Net ligger central i Telldus serverprogram, där då ex. händelsestyrningsfunktionerna (Event) har tillkommit.
Post Reply