Fjärrbrytare med kvittens

Moderator: Telldus

Post Reply
jarina

Fjärrbrytare med kvittens

Post by jarina »

Jag har en DUO..
finns det på marknaden någon Fjärrbrytare som ger kvittens, så jag inte bara TROR att den är till utan jag kan se det?
etompau

Re: Fjärrbrytare med kvittens

Post by etompau »

Nej.
Har du någon kritisk funktion får du kanske knåpa ihop en lösning där du hänger på en sändare via lämpligt interface på utrustningen som sedan skickar till/från-signaler när du aktiverar mottagaren.
jarina

Post by jarina »

tja det är element i stugan som ska startas, så visst kan jag hänga en termometer som bekräftar att elementet är igång.
Men jag trodde att det fanns fjärrbrytare som kvitterade att de fått startsignal.
Zapper

Post by Zapper »

Lite tveksam att att man kan hänga på en sändaredå den troligtvis skulle börja sända för tidigt och det är risk att man missar bekräftelsen. Efterssom att antar att mottagaren i tellsticken är avstängd vid sändning som de flesta trancivrar.
krambriw

Post by krambriw »

Men jag trodde att det fanns fjärrbrytare som kvitterade att de fått startsignal
Tyvärr, inte med dessa enklare produkter, då måste du byta teknik och tex gå över till Z-Wave men dom produkterna ligger i en helt annan högre prisklass (och då funkar det naturligtvis inte heller med TellStick längre)

mvh
Ohlzzon

Post by Ohlzzon »

Jag har visserligen en Net i min stuga, men jag kör en vanlig Classe 36-1797 som bekräftar att elementet tuffat igång. Annars kan du ju byta spår och köpa en billig webkamera som du helt enkelt riktar mot brytaren. Jag köpte D-Links DCS-930L som jag riktat mot sjön för att kunna kolla is- och snöläget. Den är ju kopplad mot D-Links server så med deras app har jag tillgång till ständig koll om jag vill via min Samrtphone.

Min svaga punkt är att istället jag kör mobilt bredband. Tappar kontakten med systemet emellanåt, men det brukar iofs hoppa igång inom ett par dagar igen.
kladda

Post by kladda »

Ohlzzon wrote:Jag har visserligen en Net i min stuga, men jag kör en vanlig Classe 36-1797 som bekräftar att elementet tuffat igång. Annars kan du ju byta spår och köpa en billig webkamera som du helt enkelt riktar mot brytaren. Jag köpte D-Links DCS-930L som jag riktat mot sjön för att kunna kolla is- och snöläget. Den är ju kopplad mot D-Links server så med deras app har jag tillgång till ständig koll om jag vill via min Samrtphone.

Min svaga punkt är att istället jag kör mobilt bredband. Tappar kontakten med systemet emellanåt, men det brukar iofs hoppa igång inom ett par dagar igen.
Hur har du kopplat upp din NET med mobilt bredband? Kör du stickan in i en router och sedan NET med Ethernet till den?
Isf, vilken router?
Ohlzzon

Post by Ohlzzon »

Bättre upp. En 3g-router med eget sim-kort. Globesurfer III. Den kostar en del men har en del bra funktioner såsom Dyn-Dns. Alltså att den får en egen web-adress. Kan resetas via SMS. Du kan skicka sms, koppla in en telefonlur och ringa vanliga mobilsamtal. Den står ute i skärgården med dålig täckning så jag kostade på en Poynting riktantenn vilken gjorde underverk. Tror att du hittar det du behöver hos bl.a. LOH Electronics. De har egen hemsida. Köpte min router begagnad på Blocket för tusen spänn.

Net:en tryckte jag in i en av de fyra Ethernet-portarna. Vill du du köra en duo kan du säkert köra en Raspberry Pie. Jag har dock ingen erfarenhet av det. Routern har även stöd för skrivardelning och extern lagringsdisk om du vill ha en kamera.
etompau

Post by etompau »

Jag kör en av mina Tellstick Net på en Dovado Tiny. Har tuffat på i över ett år utan problem.
Dovadon pingar med jämna mellanrum utvalda adresser (Google/Sunet) och får den inte svar görs en automatisk omstart av bredbandsmodemet.
Efter omstart får jag ett SMS om att systemet har startat om och nu är upp igen.
Ohlzzon

Post by Ohlzzon »

Det där lät intressant. Det borde väl gå att göra med en Globesurfer III med ? Du har inte lust att kolla ? Manualen finns på nätet. Jag har lite dålig koll på hur man exakt skulle göra, eller rättare sagt vilken meny man ska in i. Dessutom vilka adresser du pingar.

Min stuga ligger ute i skärgården. Längst ut på en luftburen el-ledning. Tappar kontakten med den emellanåt. Dock borde det inte vara strömavbrott så ofta. Brukar hoppa igång efter ett par dagar. Men att den själv skulle starta om vid utebliven pingning skulle innebära en drastisk redicering av tiden den ligger nere.

Jag har No-ip på den så jag kan testa hemifrån.
etompau

Post by etompau »

Jag tittade igenom manualen för Globesurfer III, och kan inte se att den har denna typ av förbindelseövervakning, som Dovado kallar för Connection Tracker, Adresserna jag använder för att kontrollera förbindelse och modem är 8.8.8.8 (Google) och 109.105.111.14 (Sunet.)
Ohlzzon

Post by Ohlzzon »

Superhyggligt av dig att titta. Jag kan förvisso reseta den via sms. Frågan är bara om den plockar upp det. När jag tappar kontakten med en finns det väl en risk att gprs-et har rasat. Funkar sms då tro...?
etompau

Post by etompau »

Vad jag känner till, så går SMS på en datakanal och nyttjar inte GPRS- för överföring.
Får du inte ett SMS från modemet när det har startar om och har kontakt med mobilnätet?

Du kanske ska titta på Dovado Go, den har inbyggt batteri som automatiskt kopplas in vid strömbortfall. Nätbortfall aviseras med SMS.
Post Reply