Konstiga värden från sensor

Moderator: Telldus

Post Reply
henkepenka

Konstiga värden från sensor

Post by henkepenka »

Hej,

Jag får in konstiga temperaturer till min tellstick net.
Jag har en "väderstation" från biltema med en sensor som står ute på balkongen och funderar på om det är den som skickar in dessa värden. Men hur kan de bli så fel?
Är värdena från samma sensor eller är det 2 olika sensorer den hittar?

Image

Mvh
Henrik
liverpoolarn

Re: Konstiga värden från sensor

Post by liverpoolarn »

Här du v5 firmware? Annars är det säkert anledningen...
stefan.persson

Post by stefan.persson »

En del sensorer som vi inte har stöd för tolkas ibland felaktigt som andra sensorer av TellStick Net. Signalerna är helt enkelt tillräckligt lika. Men eftersom protokollen är olika uppbyggda visas sedan inga vettiga värden. Just -204,7 är ett typiskt sådant felvärde, ofta för protkollet fineoffset där vi ännu inte kontrollerar checksumman, vilket kan lösa det, http://developer.telldus.com/ticket/223 Vi försöker dessutom lägga till avkodning av fler protkoll, och funderar också på ett bra system för att rensa bort dessa uppenbart felaktiga värden så att de åtminstone inte visas.

Förmodligen handlar detta om en enda sensor, men beroende på t.ex. vilken temperatur den skickar så tolkas den som olika enheter.

Det bästa du kan göra så länge är att ignorera dem och klicka ur att de ska visas i din lista.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
tronde

Post by tronde »

stefan.persson wrote: och funderar också på ett bra system för att rensa bort dessa uppenbart felaktiga värden så att de åtminstone inte visas.
Kan dere ikke legge til en kanpp i Live som kun viser de valgte sensorene? Da slipper man både skrap-data og naboens sensorer. Hvis man skal legge til en ny sensor velger man "edit" og får tilgang til hele listen, og kan velge/aktivere visning av den der.
team_hink_racing

Post by team_hink_racing »

Jag provade med denna sensor från Biltema http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... ion-84086/ bara givaren 84056.

Den hittar inte telldus live öht. Jag kör med tellstick net och har FW4.

Stöds den inte verkar som och trådskaparen iaf får fram samma sensor på sitt telldus live men inte jag.
Post Reply