Nexa LWMR-210+strömbrytare eller Anslut 408053+408057?
Moderator: Telldus
Nexa LWMR-210+strömbrytare eller Anslut 408053+408057?
Jag tänkte byta ut ett gäng dimmers som styr taklampor.
Finns det någon principiell skillnad mellan att byta ut en dimmer mot (alt. 1) en vanlig väggströmbrytare (t.ex. http://www.jula.se/infalld-strombrytare-400220) och en Nexa LWMR-210 monterad bakom (http://www.jula.se/infalld-mottagare-408025) om man jämför med (alt. 2) en Anslut Infälld mottagare (http://www.jula.se/infalld-mottagare-408053) och en Anslut Trådlös väggströmbrytare (http://www.jula.se/tradlos-vaggstrombrytare-408057)?
Alt. 1 landar på 19+185=204:- och alt. 2 99+79=169:-. Fördelen med alt. 2 är ju också (förutom priset) att man s.a.s. automatiskt får återfjädrande strömbrytare vilket IMHO känns bättre.
Finns det någon fördel med alt. 1? Stod i affären med ett 5-6 st. LWMR-210 men hejdade mig i sista stund och var tvungen att åka hem och fudnera lite när ag fick syn på Anslut-seriens komponenter.
Vill kunna styra med fjärrkontroll och Tellstick Net (när den till slut levereras...).
Finns det någon principiell skillnad mellan att byta ut en dimmer mot (alt. 1) en vanlig väggströmbrytare (t.ex. http://www.jula.se/infalld-strombrytare-400220) och en Nexa LWMR-210 monterad bakom (http://www.jula.se/infalld-mottagare-408025) om man jämför med (alt. 2) en Anslut Infälld mottagare (http://www.jula.se/infalld-mottagare-408053) och en Anslut Trådlös väggströmbrytare (http://www.jula.se/tradlos-vaggstrombrytare-408057)?
Alt. 1 landar på 19+185=204:- och alt. 2 99+79=169:-. Fördelen med alt. 2 är ju också (förutom priset) att man s.a.s. automatiskt får återfjädrande strömbrytare vilket IMHO känns bättre.
Finns det någon fördel med alt. 1? Stod i affären med ett 5-6 st. LWMR-210 men hejdade mig i sista stund och var tvungen att åka hem och fudnera lite när ag fick syn på Anslut-seriens komponenter.
Vill kunna styra med fjärrkontroll och Tellstick Net (när den till slut levereras...).
Re: Nexa LWMR-210+strömbrytare eller Anslut 408053+408057?
"När den till slut levereras"?
Menar du att du har beställt men inte fått, eller tror du att den inte finns att få tag i ännu? I så fall så finns det minst ett svenskt företag som levererar.
Däremot så kanske du skall fundera lite mer angående ditt köp och läsa vad många skriver om hur ynkligt Telldus Live! fungerar, så att du inte bygger in dig i ett system som du inte kan använda.
Det finns många här på forumet som skriver om hur dåligt just Telldus Live! fungerar, tyvärr.
Carl
Menar du att du har beställt men inte fått, eller tror du att den inte finns att få tag i ännu? I så fall så finns det minst ett svenskt företag som levererar.
Däremot så kanske du skall fundera lite mer angående ditt köp och läsa vad många skriver om hur ynkligt Telldus Live! fungerar, så att du inte bygger in dig i ett system som du inte kan använda.
Det finns många här på forumet som skriver om hur dåligt just Telldus Live! fungerar, tyvärr.
Carl
Jag har en beställning från Dustin som ar legat ett par veckor... Vet att den bl.a. finns i lager på Teknikmagasinet (!) men Dustin låg ~150:- under i pris (och är bättre vid e. strul).
Visste dock INTE att så många dissar Telldus Live!... Enligt utsago ska den ju oavsett vad snart gå att ansluta lokalt till nätverket motsvarande en Tellstick Duo vilket väl borde innebära att man slipper webtjänsten? Vad är det som är så dåligt egentligen? Verkar smidigt att slippa ha en enhet anluten till en dator.
Dock, hårdvaran blir ju den samma oavsett vilken central styrenhet man väljer till slut (om man väljer att köra med 433.97 MHz-teknik och inte Z-Wave el.dyl.). Någon som har några kommentarer kring de olika alternativen ovan?
Visste dock INTE att så många dissar Telldus Live!... Enligt utsago ska den ju oavsett vad snart gå att ansluta lokalt till nätverket motsvarande en Tellstick Duo vilket väl borde innebära att man slipper webtjänsten? Vad är det som är så dåligt egentligen? Verkar smidigt att slippa ha en enhet anluten till en dator.
Dock, hårdvaran blir ju den samma oavsett vilken central styrenhet man väljer till slut (om man väljer att köra med 433.97 MHz-teknik och inte Z-Wave el.dyl.). Någon som har några kommentarer kring de olika alternativen ovan?
Ja det ser ut som att Dustin är billigare men minimifraktkostnad verkar vara 170:- +
Själv handlar jag från "Mätteknik för alla", www.m.nu och har fått ypperlig service från personal som vet vad dom säljer.
Ja det är mycket som låter kanon när det gäller Tellstick Net, och hade säkert varit det också om det hade fungerat. Nu är det så att under en stor del av dygnet så fungerar inte Telldus Live! och då spelar det inte så stor roll vad Telldus, eller några supporterande drömmare, skriver om förträffligheten och vad som komma skall. Ligger detta utlovade månader eller rent av år framåt i tiden så känns det väl nästan som en blåsning.
Hade jag gjort läxan och läst på innan jag köpte min Tellstick Net så hade jag inte funnits med här på forumet.
Carl
Själv handlar jag från "Mätteknik för alla", www.m.nu och har fått ypperlig service från personal som vet vad dom säljer.
Ja det är mycket som låter kanon när det gäller Tellstick Net, och hade säkert varit det också om det hade fungerat. Nu är det så att under en stor del av dygnet så fungerar inte Telldus Live! och då spelar det inte så stor roll vad Telldus, eller några supporterande drömmare, skriver om förträffligheten och vad som komma skall. Ligger detta utlovade månader eller rent av år framåt i tiden så känns det väl nästan som en blåsning.
Hade jag gjort läxan och läst på innan jag köpte min Tellstick Net så hade jag inte funnits med här på forumet.
Carl
Dustin har gratis frakt (om man betalar vid beställning)? www.m.nu har ju samma pris som t.ex. Teknikmagasinet och har man en av de senare i närheten slipper man ju frakten på en femtiolapp.
Oavsett vad så låter det ju inte så kul med dina erfarenheter av Telldus Live!... Det är ju alltid lite av en chansning med inlåsta system, och bristen på lokal styrning (utan krav på internetupkoppling och att Telldus webtjänst ska fungera) är klart oroande. Kanske skulle köpa en Tellstick Duo istället och koppla till HTPC:n.
Oavsett vad så låter det ju inte så kul med dina erfarenheter av Telldus Live!... Det är ju alltid lite av en chansning med inlåsta system, och bristen på lokal styrning (utan krav på internetupkoppling och att Telldus webtjänst ska fungera) är klart oroande. Kanske skulle köpa en Tellstick Duo istället och koppla till HTPC:n.
Jag tror att du har fel angående Dustin, "Frakt tillkommer på samtliga förskottsbetalda ordrar med för närvarande 139:- +moms" står det på deras webbplats men jag tycker att man skall handla där det känns bäst för en själv. Priset är inte alltid avgörande för mig.
När det gäller Telldus så är min förhoppning att dom skall vakna till och fatta att man inte blir så långvarig och framgångsrik på marknaden om man inte löser de problem man har, och förmedlar ut mot sina kunder. Även de mest lojala inser till sist att det inte fungerar.
När dom senast hade leveransproblem så var det många som var irriterade och på slutet började Tellstick-pojkarna att fatta att man måste informera, även om det verkade kännas ovant för dom. Det hade varit önskvärt om dom tog med sig den läxan till det nya problemet, Tellstick Live!, för som det är nu kan dom inte fortsätta.
Carl
När det gäller Telldus så är min förhoppning att dom skall vakna till och fatta att man inte blir så långvarig och framgångsrik på marknaden om man inte löser de problem man har, och förmedlar ut mot sina kunder. Även de mest lojala inser till sist att det inte fungerar.
När dom senast hade leveransproblem så var det många som var irriterade och på slutet började Tellstick-pojkarna att fatta att man måste informera, även om det verkade kännas ovant för dom. Det hade varit önskvärt om dom tog med sig den läxan till det nya problemet, Tellstick Live!, för som det är nu kan dom inte fortsätta.
Carl
Nu ska ju inte den här tråden handla om Dustin, men du kanske är inne på deras företagssida? På Dustin Home (som är sidan du kommer till om du ska handla somprivatperson) kostar frakten 59:- för en Telstick. Dock inte gratis frakt som jag påstod, det får man tydligen bara när bara när man (som jag tydligen fortfarande är) registrerad som studentkund. Fick logga ut och provbeställa för att få fram den riktiga fraktkostnaden.
Hur ett företag sköter kontakten mot sina kunder är ju avgörande, speciellt för en så här pass nischad entusiastprodukt. Jag kan tänka mig att det är en av anledningarna varför Z-Wave börjar komma mer och mer. Mer användarvänligt och en stor branschorganisation i ryggen. Det är i.a.f. det jag tänker satsa på när man skaffar hus och ska göra det "ordentligt". Det blir dock en betydligt dyrare prislapp (runt 4 ggr. så dyrt) så för en liten lägenhet och som hobbyprojekt kändes det inte relevant.
Vad är det som du egentligen tycker är så dåligt med Teldus Live? Är det problem med uptime (vilket ju i sådan fall är ett jätteproblem, är webtjänsten nere så faller ju hela systemet)? Skulle du ha satsat på en Tellstick Duo istället, eller är din kritik mer riktad mot företaget som sådant?
Hur ett företag sköter kontakten mot sina kunder är ju avgörande, speciellt för en så här pass nischad entusiastprodukt. Jag kan tänka mig att det är en av anledningarna varför Z-Wave börjar komma mer och mer. Mer användarvänligt och en stor branschorganisation i ryggen. Det är i.a.f. det jag tänker satsa på när man skaffar hus och ska göra det "ordentligt". Det blir dock en betydligt dyrare prislapp (runt 4 ggr. så dyrt) så för en liten lägenhet och som hobbyprojekt kändes det inte relevant.
Vad är det som du egentligen tycker är så dåligt med Teldus Live? Är det problem med uptime (vilket ju i sådan fall är ett jätteproblem, är webtjänsten nere så faller ju hela systemet)? Skulle du ha satsat på en Tellstick Duo istället, eller är din kritik mer riktad mot företaget som sådant?
Når det gjelder dimmere er det visst slik at Nexa kan dimmes ved at man sender ut en kommando som sier hvor mange prosent den skal dimmes, mens alle andre kun kan dimmes til en forutbestemt verdi. Det betyr at man kan dimme Nexa i trinn via skjemaleggeren, mens de andre kun slås på med en fast dimmeverdi.
Man kan endre dimmeverdi på de andre ved å sende ut flere "på-kommandoer" etter hverandre, men da har man ingen kontroll på hvor man ender opp.
Jeg har en Nexa sparepære som dimmes som beskrevet, og det fungerer helt fint så lenge Live! er funksjonell. I Live! har man også mulighet for å dimme den i fire trinn, tror jeg det er, (akkurat nå er Live! nede så jeg får ikke sjekket
) pluss av.
Man kan endre dimmeverdi på de andre ved å sende ut flere "på-kommandoer" etter hverandre, men da har man ingen kontroll på hvor man ender opp.
Jeg har en Nexa sparepære som dimmes som beskrevet, og det fungerer helt fint så lenge Live! er funksjonell. I Live! har man også mulighet for å dimme den i fire trinn, tror jeg det er, (akkurat nå er Live! nede så jeg får ikke sjekket

Jag har ingen erfarenhet av DUO utan det är mjukvaran Tellstick Live! som jag är kritisk mot. Lite mer specifikt så är det upptiden som gör att man (jag) definitivt inte kan lita på att anslutna saker kopplas in/ur när dom skall.
Tänk dig själv att kaffet inte är färdigbryggt 16:48 när man kommer hem, för att Telldus Live! inte fungerar i dag heller. Katastrof är väl ordet;-)
Om du läser andra inlägg här så ser du säkert att jag inte är ensam om att uppleva detta.
Jag kan inte påstå att Telldus-personalens kundbemötande är otrevligt eller okunnigt eftersom dom knappt har något bemötande alls. Det hade kunnat vara mycket värre om dom hade varit otrevliga.
Nu är dom bara tysta som små möss och ger minimalt med information om vad dom håller på med. Vem vet t.ex. om dom jobbar på problemen på kvällar och helger?
Carl
Tänk dig själv att kaffet inte är färdigbryggt 16:48 när man kommer hem, för att Telldus Live! inte fungerar i dag heller. Katastrof är väl ordet;-)
Om du läser andra inlägg här så ser du säkert att jag inte är ensam om att uppleva detta.
Jag kan inte påstå att Telldus-personalens kundbemötande är otrevligt eller okunnigt eftersom dom knappt har något bemötande alls. Det hade kunnat vara mycket värre om dom hade varit otrevliga.
Nu är dom bara tysta som små möss och ger minimalt med information om vad dom håller på med. Vem vet t.ex. om dom jobbar på problemen på kvällar och helger?
Carl
Nog är det så alltid, att det är en väldigt stor skillnad på att tillhandahålla produkter (som fungerar stand-alone) eller om dessa är kontinuerligt beroende av en on-line tjänst.
Förutom de höga kraven på den tekniska tillförlitligheten med servrar, ISP och UPS:er har vi de "mjuka" delarna:
- kunnig helpdesk 24/7/365
- flerspråkighet (Telldus exporterar ju både produkter och tjänster)
Om dessa inte finns eller är bristfälliga fallerar konceptet, jag har själv sett detta hända förr. Jag hoppas för deras skull att dom är medvetna om detta och att dom har en plan.
mvh Walter
Förutom de höga kraven på den tekniska tillförlitligheten med servrar, ISP och UPS:er har vi de "mjuka" delarna:
- kunnig helpdesk 24/7/365
- flerspråkighet (Telldus exporterar ju både produkter och tjänster)
Om dessa inte finns eller är bristfälliga fallerar konceptet, jag har själv sett detta hända förr. Jag hoppas för deras skull att dom är medvetna om detta och att dom har en plan.
mvh Walter
Tack för svaret! Om den enda fördelen är att Nexas inbyggda dimmers kan dimmras steglöst så känns det som att alt. 2 (med Julas Anslut-dosa och löstagbar Anslut väggströmbrytare) är bättre för min del, fr.f.a. p.g.a. kostnaden. Kan vara en fördel att kunna flytta lampknapparna också vid behov.tronde wrote:Når det gjelder dimmere er det visst slik at Nexa kan dimmes ved at man sender ut en kommando som sier hvor mange prosent den skal dimmes, mens alle andre kun kan dimmes til en forutbestemt verdi. Det betyr at man kan dimme Nexa i trinn via skjemaleggeren, mens de andre kun slås på med en fast dimmeverdi.
Jeg har en Nexa sparepære som dimmes som beskrevet, og det fungerer helt fint så lenge Live! er funksjonell. I Live! har man også mulighet for å dimme den i fire trinn, tror jeg det er, (akkurat nå er Live! nede så jeg får ikke sjekket) pluss av.
Har avbeställt min order på en Tellstick Net som jag hade liggandes hos Dustin... Det känns inte acceptabelt att Live!-tjänsten uppenbarligen inte fungerar tillfredställande. Blir till att fjärrstyra med tryckknappar och fjärrkontroller tills Tellstick Duo (eller någon liknande produkt) finns att köpa.
Komplett.se oppgir at de har 8 stk i bestilling. Jeg antar at det er u-reserverte enheter som er ledige for salg.n0ir wrote:tronde wrote: tills Tellstick Duo (eller någon liknande produkt) finns att köpa.
http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=tellstick
Verkar som att man har 8 st. beställda som enligt uppgift ska komma in i slutet av juli:tronde wrote:Komplett.se oppgir at de har 8 stk i bestilling. Jeg antar at det er u-reserverte enheter som er ledige for salg.n0ir wrote:tronde wrote: tills Tellstick Duo (eller någon liknande produkt) finns att köpa.
http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=tellstick
"8 st på väg in 31.jul.2012. Datumet är preliminärt."
Har lagt en beställning på Dustin. Tänkte att dom säkert får leverans ASAP nu när Duo:sarna är på väg ut igen från Telldus (enligt http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... =45#p13365).
Det kanske var lite språkförbistring som ställde till det tronde...n0ir wrote:Tack för svaret! Om den enda fördelen är att Nexas inbyggda dimmers kan dimmras steglöst så känns det som att alt. 2 (med Julas Anslut-dosa och löstagbar Anslut väggströmbrytare) är bättre för min del, fr.f.a. p.g.a. kostnaden. Kan vara en fördel att kunna flytta lampknapparna också vid behov.tronde wrote:Når det gjelder dimmere er det visst slik at Nexa kan dimmes ved at man sender ut en kommando som sier hvor mange prosent den skal dimmes, mens alle andre kun kan dimmes til en forutbestemt verdi. Det betyr at man kan dimme Nexa i trinn via skjemaleggeren, mens de andre kun slås på med en fast dimmeverdi.
Jeg har en Nexa sparepære som dimmes som beskrevet, og det fungerer helt fint så lenge Live! er funksjonell. I Live! har man også mulighet for å dimme den i fire trinn, tror jeg det er, (akkurat nå er Live! nede så jeg får ikke sjekket) pluss av.
Har avbeställt min order på en Tellstick Net som jag hade liggandes hos Dustin... Det känns inte acceptabelt att Live!-tjänsten uppenbarligen inte fungerar tillfredställande. Blir till att fjärrstyra med tryckknappar och fjärrkontroller tills Tellstick Duo (eller någon liknande produkt) finns att köpa.
Enligt http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... =45#p10938 kan man INTE använda Jula Anslut Infälld mottagare 408053 (http://www.jula.se/infalld-mottagare-408053) med Tellstick.
Det innebär att 408053 tillsammans Jula Anslut Trådlös väggströmbrytare 408057 (http://www.jula.se/tradlos-vaggstrombrytare-408057) INTE är ett bättre och billigare alternativ till en Nexa LWMR-210 med en vanlig strömbrytare.
Möjligtvis ett alternativ om man inte behöver dimmerfunktion, d.v.s. en Jula Anslut Infälld mottagare on/off 408054 (http://www.jula.se/infalld-mottagare-408054) med en 408057 istället för Nexa LWMR-230 (http://www.nexa.se/LWMR-230-Inbyggnadsmottagare-2.htm).
Jeg forstår at den kan brukes, men at man ikke får valgt dimmenivå fra Tellstick. Du skal kunne programmere inn et gitt dimmenivå som blir brukt hver gang, slik at den for eksempel gir 30% hver gang den settes på. Det begrenser selvfølgelig kraftig i forhold til Nexa som du kan dimme akkurat som du vil, hele tiden.n0ir wrote:
Det kanske var lite språkförbistring som ställde till det tronde...
Enligt http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... =45#p10938 kan man INTE använda Jula Anslut Infälld mottagare 408053 (http://www.jula.se/infalld-mottagare-408053) med Tellstick.
Når det gjelder Anslut on/off 408054 fungerer den helt fint med Tellstick Net. Jeg har noen gående som er ombygd til 24VDC. Disse har to minneplasser slik at du kan bruke en fjernkontroll, og Tellstick samtidig. Nexas enheter har visst seks minneplasser, så de kan styres av flere fjernkontroller hvis det er nødvendig.
Det som er spesielt med dimmere, er at de programmeres fra fjernkontrollen ved å slå dem på, for deretter å trykke "på" en gang til. Da starter de en syklus som endrer dimmenivå. Hvis man trykker "på" en gang til stopper syklusen, og dimmenivået blir lagret. Hver gang de slås på, tenner de med lagret dimmenivå.
Dette betyr at man ikke kan benytte funksjonen i skjemaleggeren som sender flere på-kommandoer til slike enheter, for da vil de starte en ny syklus. Man kan heller ikke bruke den repeateren/signalforsterkeren som Nexa selger, for den sender ut en kommando flere ganger.
Fordelen med Nexas dimmere er at de kan slås på ved å sende ut en dimmekommando på f.eks. 30%, isteden for å benytte en vanlig på-kommando. Da unngår man muligheten for start av dimmesyklusen.