Erfarenhet - TellStick Duo

Moderator: Telldus

Post Reply
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Erfarenhet - TellStick Duo

Post by krambriw »

Nu när duo'n funnits tillgänglig ett tag passar jag på och frågar vad ni har för erfarenhet med avseende på räckvidden.

Hur långt ifrån kan ni gå med en fjärrkontroll så att Duo'n fortfarande tar emot signalerna?

Hur lång räcker den vid sändning?


mvh
Martin
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Erfarenhet - TellStick Duo

Post by Martin »

krambriw wrote:Nu när duo'n funnits tillgänglig ett tag passar jag på och frågar vad ni har för erfarenhet med avseende på räckvidden.

Hur långt ifrån kan ni gå med en fjärrkontroll så att Duo'n fortfarande tar emot signalerna?

Hur lång räcker den vid sändning?


mvh
Jag har inga som helst problem med vare sig räckviden på sändning eller mottagningen. Har ett radhus på 147kvm (3 våningar och 35 mottagare) Har plaserat stickan mitt i huset och den tar emot och sänder till alla utan problem. Kan till och med styra belysningen i Uteförådet ca 5m från huset. Har sprungit runt nu och testat lite med en fjärrkontroll TMT-502 och den tar emot signalen från den också i alla rum på alla våningar. :D
Slutsattsen är att jag är mycket nöjd med min DUO. :D

mvh
Martin
rvschf
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Erfarenhet - TellStick Duo

Post by rvschf »

Har inte så värst bra räckvidd på min. Har den placerad i en stor etta med öppen planlösning så det är inga väggar att ta sig igenom.

Vad gäller både sändning och mottagning av signaler så varierar det, men det är i princip omöjligt att få räckvidden att räcka till för alla mina olika mottagare och sändare (rörelsesensor m.m.) när jag har Tellsticken placerad där jag vill ha den. Nu har jag den ansluten till en 3 meter USB-förlängare och har den liggande på golvet en bit ut i rummet och då fungerar det oftast - ibland får jag flytta runt den - men det är ju ingen snygg lösning direkt.

Avståndet från Tellstick till sändare/mottagare är mellan 1 och 6 meter
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Erfarenhet - TellStick Duo

Post by krambriw »

Detta är naturligtvis väldigt viktigt att utvärdera. Nu är det väl i dom flesta fall kanske önskvärt att inte ha för bra räckvidd heller, dels så att grannar inte stör och att man inte stör själv. Så att ha täckning för ett radhus är kanske lagom i dom flesta fall.

Om jag jämför lite med andra mottagare/sändare som jag har, utan att nämna fabrikat, så är situation och förutsättningar följande:

Jag bor i ett eget hus, trä med putsad fasad, två våningar och jag kan gå ungefär 45-50 meter från huset innan signalerna från min Nexa fjärrkontroll inte når fram längre. Mottagarna med antenn sitter inte så gynnsamt, på bottenvåningen mitt i huset i en garderob under trappan till övervåningen.

Jag tror en hel del beror på antenn och placering. Jag har dels en mottagare med extern antenn som har ett antal spröt även för jordplan samt en mottagare med antenn med magnetfot. Mottagningen är ungefär likvärdig för båda.

mvh

PS när jag testat detta har jag alltså inte styrt några lampor direkt med fjärren, det har datorn ombesörjt efter det att mottagarna tagit emot signalerna
PontusBC
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Erfarenhet - TellStick Duo

Post by PontusBC »

Hej på er, jag bor i en tvåa ca 80m2 och har problem med en Nexa fast mottagare (230an och en annan också) i badrummet som är moterad bakom brytaren. Det är ca 3-4m och två väggar om man räknar badrumsväggen mellan Duon och mottagarna. Sändarna, knapparna som sitter utanpå mottagarna lyckas alltid synas av Duon men sällan klarar mottagarna att ta emot signalen ifrån Duon. Nu sitter Duon på en 5m USB-kabel vilket kanske kan försvaga den eller?
Att byta antenn på Duon kan det vara lösningen och i så fall har någon ett bra förslag på vilken antenn som är bra?
Post Reply