Tellstick til å fjernstyre varmekabel

Moderator: Telldus

Post Reply
balchen

Tellstick til å fjernstyre varmekabel

Post by balchen »

Hei.

Jeg ser etter mottagere som vil gjøre det mulig for en Tellstick å fjernstyre varmekabler. Alle mottagere for fast installasjon som jeg har funnet så langt (Nexa, COCO, osv) har en maksgrense på 1000 W og er i følge produsenten bare egnet til lys og små apparater.

Jeg har funnet et annet produkt som opererer på 433.9 MHz, men jeg vet ikke om dette er kompatibelt med Tellstick:

http://www.powershop.as/PartDetail.aspx?q=p:10512783

Noen som vet om denne vil virke med Tellstick? Finnes det eventuelt andre mottagere som kan styre varmekabler og som virker med Tellstick?
ola_h

Re: Tellstick til å fjernstyre varmekabel

Post by ola_h »

balchen

Post by balchen »

Takk for svaret.

Jeg er ikke så godt kjent med elektro, men om jeg forstår kontaktor-prinsippet riktig så er det mulig å sette kontaktoren i flere posisjoner. Stemmer det? Kan jeg i så fall styre effekten på varmekablene ved å variere styrestrømmen på kontaktoren?

Det ser forøvrig ut som at kontaktoren må monteres i skap. Hvis jeg har den i et skap, så må det vel gå et ekstra sett med kabler for styrestrømmen?

Jens
krambriw

Post by krambriw »

Jens,
Det låter som att du inte skall (och inte har behörighet heller) att pilla med detta själv. I Sverige är det olagligt och troligen i Norge också. Anlita en elektriker, han vet vad som behöver göras.
Vi vill gärna se att du forsätter att skriva på forumet och inte får en stöt, det är inte så lämpligt

mvh
balchen

Post by balchen »

Hei krambriw.

Takk for omtanken. Det er riktig at det ikke er lov for ufaglærte å montere fast elektrisk utstyr. Jeg vil nok ikke montere dette (kontaktor, nye kabler, etc) selv, men det betyr ikke at jeg ikke kan undersøke mulighetene og bestemme meg for løsningen før jeg ringer elektriker.

Den eksisterende løsningen har en tre-trinns-bryter for å styre effekten på varmekablene. Hvis fjernstyrings-mottakeren monteres i skapet sammen med kontaktoren, slipper jeg å trekke nye kabler for styrestrøm. Da må jeg få satt inn en ny sender i stedet for tre-trinns-bryteren slik at det fremdeles er mulig å justere effekten manuelt. Samtidig kan effekten justeres av Tellstick. Høres det riktig ut?

Og er det riktig at kontaktoren har flere trinn?
thorhansen

Post by thorhansen »

Fant du en løsning på dette?

Mvh
Thor
Post Reply