Tellstick Net och Nexa dimmer

Moderator: Telldus

Post Reply
Fingal
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick Net och Nexa dimmer

Post by Fingal »

Nu känns det som jag har bestämt mig för att Net-varianten är den som jag ska ha eftersom jag inte vill ha datorn på ständigt. Jag har införskaffat nya Nexa dimmers (EYCR-250) och väntar nu bara på att Net ska gå att köpa (någon mer info om när den kommer borde väl finnas nu?). Dock har jag lite frågor:
  1. Hur ska jag synka fjärrkontrollens sändkoder med Tellstickens? Hur vet jag vilka koder som fjärrkontrollen sänder? Jag har en vit smal nexa-fjärrkontroll
  • Hur ska man tänka när man gör gruppsändningar med fjärren d v s att man lär upp flera kontroller att reagera på samma knapptryckning på fjärren? Ett problem jag upptäcker är att om jag först sätter på en lampa och sedan sätter på samma lampa via en gruppsändning så börjar den att dimmas. Kommer detta lösas med absolutdimningen via telldus live d v s struntar absolutdimningsläget i vilket tillstånd brytaren är i?
  • Om jag loggar in i demoversionen av live så hittar jag inte knappen "lär upp" som finns i telldus center. Borde inte den finnas där?
  • När jag använder EYCR-250 med min trafo som styr halogenlampor så börjar trafon surra ganska högt trots att den ska vara elektroniskt dimbar. Lasten på trafon och dimmern är inom intervallen. Går det att göra något åt? Ska man bekymra sig för det? Finns det bättre och sämre trafos?Ska säga att trafon låter lite även utan dimmer men inte alls lika mycket.
Är mycket tacksam om någon kan ge mig lite mer info!
Fingal
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net och Nexa dimmer

Post by Fingal »

Ser nu att det i Telldus center finns en scannafunktion som skulle kunna lösa problemet med att synka koderna för fjärren med Tellstick. Kommer denna även att finnas i Live? Hittar den inte där i dagsläget.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Tellstick Net och Nexa dimmer

Post by micke.prag »

Vi har tyvärr ingen scanna funktion ännu i Telldus Live!

Är du beroende av mottagna signaler med TellStick Net rekommenderar jag dig att vänta tills dom funktionerna finns tillgängliga.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply