Weather parser till HomeAutomation

Moderator: Telldus

Post Reply
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Weather parser till HomeAutomation

Post by tom_rosenback »

Här för ett tag sen releasade jag v0.1 av en väder parser till HomeAutomation, det är nu dags för v0.2. Den här versionen har stöd för wview, cumulus och owfs format. Den här versionen kan också parsa flera system samtidigt så om du till exempel har wview och owfs i användning så kan dessa bli parsade med ett anrop till parser.php.

Filer som måste konfigureras
- parser_config.php, här konfigureras vilka system som är i användning samt sökvägen till HomeAutomation (utan HomeAutomation är den här parsern oanvändbar)
- wview.php, cumulus.php, owfs.php, dessa filer finns i system_config mappen och här konfigureras varifrån datat skall hämtas samt vilket data som skall parsas (wview and cumulus). cumulus_fields.php skall inte editeras men är bra som referens när man konfigurerar configuring cumulus.php

Parsern kan användas direkt från browsern för debuggning men är menad att användas med crontab eller Windows schedulering. För att köras parsern från crontab eller Windows schedulering lägg bara till följande rad till jobbet. (förståss med rätta sökvägar)

Code: Select all

php parser.php
Ladda ner parsern från HomeAutomation hemsidan.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
filifjonkan
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Weather parser till HomeAutomation

Post by filifjonkan »

Ville bara rapportera att parsern fungerar bra efter en del fibblande med nya moduler etc som måste installeras (relaterat till graferna tror jag). Eftersom jag inte har någon väderstation ännu så har jag nöjt mig med att ta ut antal olästa mail från min googlemail och styr en lampa när antalet överstiger x stycken. Är det någon som önskat denna funktion tidigare? På det sätt jag gör nu känns inte som att det riktigt passar in i HomeAutomation (ett shellscript som körs mha crontab och lite perlkod som skriver ett värde i en textfil, som sedan parser.php får in i databasen som om det vore en owfs-sensor)
Post Reply