tdtool - php - mac

Moderator: Telldus

Post Reply
isbric
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

tdtool - php - mac

Post by isbric »

Hej,
Jag försöker styra min tellstick med OS X Lepard, det går finfint från Telldus Center och tdtool men jag vill ju styra detta från en systemanvändare.
Dvs _www användaren behöver kunna läsa deicve konfigurationen.
Hur gör jag detta? många förslag i forumet om att exportera env variabler eller osäkra systemet till den grad att man lika väl kan ge bort datorn till första bästa illvillig.
kort sagt får jag inte upp några devices med tdtool --list från php som kör som användaren _www, lägger man tex till _www i sudoers utan krav på lösen så går det ju, men som sagt det är en lösning som är så ful att jag inte ens vill kalla det för en lösning.
eftersom jag kan köra tdtool från php utan problem så kanske jag kunde ange hela konfigurationen i kommandot genom att använda --raw eller om någon telldus utvecklare kunde ge oss möjlighet att peka ut vilken deviceconfig fil man vill använda för tdtool, desvärre hittar jag varken dokumentation eller någon som beskriver hur de skulle ha löst detta. 
Någon med erfarenhet av detta är uppskattad. :P

har sökt igenom hela forumet och funnit att fler har samma problem som jag men att det inte verkar finnas någon vettig lösning, verkar inte bättre än att man valt att skita i mac?
Jobbar någon på problemet?

Är det bara jag eller är det en total avsaknad av dokumentation? visst kan man läsa source men jag läser dokumentation i första hand och kompletterar med source om det skulle behövas.
får man önska sig en lightweight api dokumentation för tdtool?, jag tänker nog främst på --raw flaggan då resten är solklart om nu blivigt tvungen att läsa source ;)



hoppas ni tar min vinkling rätt och att det flödar in idéer och info som visar att jag har fel med allt negativt i inlägget för att jag bara har missat det. :P


Tack för på förhand!
/Richard
Post Reply