Hej
Har funderat på omgivningstemperaturer för givare/brytare.
Hittar ingen information om det någonstans.
Fungerar tex en Nexa LCMR-1000 i -30 grader?
mvh Magnus
Givare/Brytare
Moderator: Telldus
Re: Givare/Brytare
De flesta brytare är gjorda för inomhusbruk (frostfri miljö) så konstruktionen har sannolikt denna temp som en nedre gräns.
Sedan finns det några specifika utomhusmottagare, men det är som du säger, några temp.område för korrekt funktion är inte angivet.
Har själv några LCMR-1000 monterade utomhus i plastkapsling, och de har fungerat OK med de vintertemperaturer som vi har haft i Skåne de senaste åren.
Det är dock inga -30 grader vi talar om.
Sedan finns det några specifika utomhusmottagare, men det är som du säger, några temp.område för korrekt funktion är inte angivet.
Har själv några LCMR-1000 monterade utomhus i plastkapsling, och de har fungerat OK med de vintertemperaturer som vi har haft i Skåne de senaste åren.
Det är dock inga -30 grader vi talar om.
Tackar för snabbt svar.
Mitt system fungerade inte då det var -2 grader men det kan ju vara något annat i den kedjan som lagt av.
Det är nog som jag misstänker att jag måste investera i ett ordentligt apparatskåp med värme.
Jag bor ju uppe i Luleå och det kan krypa ned mot -30 grader några dygn varje vinter
Mitt system fungerade inte då det var -2 grader men det kan ju vara något annat i den kedjan som lagt av.
Det är nog som jag misstänker att jag måste investera i ett ordentligt apparatskåp med värme.
Jag bor ju uppe i Luleå och det kan krypa ned mot -30 grader några dygn varje vinter
Styrningen fungerar inte 100%.
Tillslag fungerar i princip alltid men att slå av fungerar inte tillfredställande kanske 50-75% as gångerna.
Jag styr med 2 äldre varianter av Nexa LCMR-1000 2 st kontaktorer NCH80-20 för att ge ström ut till motorvärmaruttagen.
Det jag funderar på är om det är spolen i kontaktorn dvs den induktiva lasten som stör alltihopa.
Jag hittar inga uppgifter om vad den äldre varianter av Nexa LCMR-1000 har för begränsning för induktiv last ej kan jag uttyda någonting om vad kontaktorerna har för induktiv last.
Är det någon annan som kopplat kontaktorer till sin styrning?
//Magnus
Tillslag fungerar i princip alltid men att slå av fungerar inte tillfredställande kanske 50-75% as gångerna.
Jag styr med 2 äldre varianter av Nexa LCMR-1000 2 st kontaktorer NCH80-20 för att ge ström ut till motorvärmaruttagen.
Det jag funderar på är om det är spolen i kontaktorn dvs den induktiva lasten som stör alltihopa.
Jag hittar inga uppgifter om vad den äldre varianter av Nexa LCMR-1000 har för begränsning för induktiv last ej kan jag uttyda någonting om vad kontaktorerna har för induktiv last.
Är det någon annan som kopplat kontaktorer till sin styrning?
//Magnus
Ja, jeg benytter 2 kontaktorer som styres via LCMR1000.
Har ikke hatt problemer hittil.
Benytter en LCMR1000 for styring av motorkontaktor for vannpumpe på hytta.
Tidligere kjørte jeg vannpumpa direkte via LCMR1000.
Det fungerte perfekt ett års tid, men så "døde" LCMR1000.
Jeg trodde relet inne i LCMR1000 var svidd av.
Det viste seg at det kun var sikringen i LCMR1000 som var gått.
Har også styring av vv-bereder (3Kw) via kontaktor.
Benyttet tidligere en WMR-3500.
Den fungerte helt fint, ble ikke varm
Men tenkte at det er en fordel med kontaktor på såpass stor strøm.
Har ikke hatt problemer hittil.
Benytter en LCMR1000 for styring av motorkontaktor for vannpumpe på hytta.
Tidligere kjørte jeg vannpumpa direkte via LCMR1000.
Det fungerte perfekt ett års tid, men så "døde" LCMR1000.
Jeg trodde relet inne i LCMR1000 var svidd av.
Det viste seg at det kun var sikringen i LCMR1000 som var gått.
Har også styring av vv-bereder (3Kw) via kontaktor.
Benyttet tidligere en WMR-3500.
Den fungerte helt fint, ble ikke varm
Men tenkte at det er en fordel med kontaktor på såpass stor strøm.