Styra ytterbelysning med Tellstick Net

Moderator: Telldus

Post Reply
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styra ytterbelysning med Tellstick Net

Post by gbgustaf »

Jag har tänkt sätta upp lite ny belysning framför huset, och samtidigt lägga till lite automatik.
Så här vill jag att det ska funka:

* Belysningen tänds vid solnedgången, och släcks kl 24.
* Belysningen tänds igen kl 06 (om inte solen redan är uppe) och släcks när solen går upp.
* En rörelsevakt (eller eventuellt två) tänder belysningen om någon rör sig framför huset mellan 24 och 06 (om inte solen är uppe).
* Med vanliga lysknappen ska det går att tända oavsett tid på dygnet.

Nu funderar jag på om jag kan få till detta med Nexa-produkter och min Tellstick Net.
Att tända och släcka efter solens upp- och nedgång och olika klockslag är ju lätt.
Men om jag kopplar rörelsevakten direkt mot belysningen kommer ju den att vilja tända även när det redan är tänt, och sedan släcker den efter inställd tid.

En lösning skulle vara att ha två Nexa-mottagare parallellt. Den ena styrs av rörelsevakten och den andra tidsstyrs av Tellstick.
Är dock tveksam till om jag får plats med två puckar i dosan.

Går det att göra något smart i Telldus Live? Kan rörelsevakten skicka sina kommandon till Tellstick, som i sin tur tänder/släcker men endast om klockan är 24-06?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra ytterbelysning med Tellstick Net

Post by etompau »

Det är inga större problem att "filtrerar" signalerna från ex. rörelsedetektorerna i Telldus Live.
Du får lägga upp dina rörelsedetektorer som enheter och läsa in deras huskoder. Sedan använder du dessa enheter som trigger i händelsestyrningen och kan då sätta önskade villkor för att dessa enheter ska kunna aktivera din utomhusbelysning.
Det ska räcka med en trådlös mottagare för att få ihop lösningen, ex WMR-1000 eller WMR-252
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra ytterbelysning med Tellstick Net

Post by gbgustaf »

Tack, det var ungefär så jag hade hoppats att det skulle fungera.
Fast det ser ut som att jag kommer att behöva ett PRO-konto, eftersom villkoret innehåller OCH.

Trigger: Rörelsedetektor ON
Villkor: Klockan är 24-06 OCH solen är nere
Åtgärd: Utebelysning:ON
giplet
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra ytterbelysning med Tellstick Net

Post by giplet »

Kan inte din rörelsedetektor känna av om det är mörkt? De flesta jag stött på har den funktionen. Dvs i det läget signalerar de bara om det är mörkt och de känner en rörelse. Vilken detektor har du?
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra ytterbelysning med Tellstick Net

Post by gbgustaf »

Jag har inte köpt någon rörelsedetektor än, detta är fortfarande på planeringsstadiet. Men du har förstås rätt!
sonymike
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra ytterbelysning med Tellstick Net

Post by sonymike »

Hur har det gått? Fått igång det?
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra ytterbelysning med Tellstick Net

Post by gbgustaf »

Ja nu är det igång och funkar precis som tänkt!
Post Reply