Som ny Tellstickägare så köpte jag Rustas fjärrströmbrytare, 3+fjärrkontroll för 149:- som dom säljer nu men hittade inte rätt kodning under Rustas flik i Telldus Live. Det visade sig att det är samma mottagare som Kjell & Company säljer då den har samma kort och kodning med 2 fyrställiga brytare.
Så kom nästa problem, ibland svarade inte mottagarna på signal från tellsticken, efter lite logiskt tänkande och öppnande av en brytare samt ett test så konstaterade jag att relät bryter på det HÖGRA stiftet sett med brytarens uttag mot mig och kontrollampan uppåt. Ska man få brytarna att fungera stabilt så ta en testpenna och kolla i vilket hål i vägguttaget fasen är för den ska vara på den HÖGRA sidan med brytaren upprätt och sedd framifrån.
Jag vet inte om detta skrivits tidigare men sådant här tål att upprepas.
Tellstick net och Rustas mottagare.
Moderator: Telldus
Re: Tellstick net och Rustas mottagare.
Teknikern wrote:Som ny Tellstickägare så köpte jag Rustas fjärrströmbrytare, 3+fjärrkontroll för 149:- som dom säljer nu men hittade inte rätt kodning under Rustas flik i Telldus Live. Det visade sig att det är samma mottagare som Kjell & Company säljer då den har samma kort och kodning med 2 fyrställiga brytare.
Så kom nästa problem, ibland svarade inte mottagarna på signal från tellsticken, efter lite logiskt tänkande och öppnande av en brytare samt ett test så konstaterade jag att relät bryter på det HÖGRA stiftet sett med brytarens uttag mot mig och kontrollampan uppåt. Ska man få brytarna att fungera stabilt så ta en testpenna och kolla i vilket hål i vägguttaget fasen är för den ska vara på den HÖGRA sidan med brytaren upprätt och sedd framifrån.
Jag vet inte om detta skrivits tidigare men sådant här tål att upprepas.
kanon tips, då kanske det kan förklara en del av mina problem också.
det kanske gäller de flesta fjärrströmbrytare?
fungerar dom dåligt så kan man bara vända på dom i kontakten.
Gissar mer på att det är läget på antenn/mottagardel som gör att en mottagare kan fungera bättre om man ändrar läget på den 180 gr.
Omöjligt att det kan vara läget, avståndet var c:a 1 meter och den testades i alla väderstreck och åt alla håll och med fasen i "nollans hål" var det antingen fördröjning eller utebliven funktion och oftast gick det att tända men inte släcka. Det är testat med brytare ur två olika batcher.
Det KAN vara så att det saknas en liten elektrolytkondensator pga. att det sparas in allt som går att spara in för att få en stabil kommunikation med huvudenheten iom. att brytarna inte är byggda för fjärrstyrning med Tellstick utan bara med fjärrdosan och just detta fenomen är inte ovanligt alls. Var och hur den borde sitta i just denna applikation är svårt att säga utan schema.
Re:
Det kan være at nøytralledederen vil fungere som jordledning/jordplan for mottakeren, og at det kan gi positiv effekt på mottaket. Elektronikken er nok ikke galvanisk skilt fra tilførsel, og da vil en av tilkoplingene typisk være "mer jord" for mottakeren enn den andre.Magil wrote:Intressant info, rent tekniskt vad är det som gör att det skulle spela roll var fasen är?