Styr luft/luft pump invest

Moderator: Telldus

Post Reply
waller90

Styr luft/luft pump invest

Post by waller90 »

Hej hur skall jag gå tillväga för att ansluta min pump klokt till tellstick. Om jag kör på en vanlig väggkontakt så stänger pumpen inte av sig utan blir som det vore strömavbrott.
etompau

Re: Styr luft/luft pump invest

Post by etompau »

Det finns en tråd omkring detta:
http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... b5a82a4146

Dock är IR-sändaren Z-Wave-baserad och går då enbart att användas tillsammans med ZNet.

En annan möjlighet är att knåpa ihop något med en Arduino som får skicka IR-signalerna för till/från till din pump. Det finns lite beskrivningar på nätet om hur man läser av koderna från befintlig fjärrkontroll och sedan får Arduinon till att skicka dessa till pumpen. Gör man sedan en förändring av programmet och kopplar en pinne på Arduinon till lämplig 433-mottagare så går det kanske att få ihop något.
sciroccogtx16v

Re: Styr luft/luft pump invest

Post by sciroccogtx16v »

Jag har byggt en liten fuling.. Har inte hunnit testade den "live" än då jag skall ha den i Spanien.

Jag plockade isär en vanlig fjärrbrytare, en "Anslut" från Jula, frigjorde själva reläbrytningen från 240Volt och drog ut den med två sladdar som jag kopplade över av/på knappen på en eBay fjärrkontroll.
Verkar funka även om "nedtryckningen" av/på blir lite lång (la en auto off efter 1 sekund i live). Status har jag inte men tänkte sätta en temperatur sändare vid utblåset, så jag kan se om värmepumpen är igång.

Fredrik
Post Reply