Tellstick Net och strömcykla modem på schema?

Moderator: Telldus

Post Reply
Spiff

Tellstick Net och strömcykla modem på schema?

Post by Spiff »

Hallå,

Jag skaffade igår en Tellstick Net och några temp/hygrosensorer för att hålla koll på huset när jag är utomlands. Jag har ett 4G-modem som normalt är väldigt stabilt, men nån gång per månad dör uppkoppling och då måste den strömcyklas. Jag skulle vilja skaffa ett fjärrstyrt uttag typ https://www.netonnet.se/art/hemhushall/ ... 3468.9436/ - och skapa ett schema som kopplar bort och på strömmen till modemet t ex en gång per natt för att nollaställa det. Kruxet är förstås att detta måste fungera även när Tellstickan inte har en internetförbindelse. Går det att schemalägga sådant utan en aktiv internetuppkoppling?

Tack på förhand!
etompau

Re: Tellstick Net och strömcykla modem på schema?

Post by etompau »

En Tellstick Net utan internetförbindelse kommer inte att kunna skicka några kommando, så din tanke kommer inte att fungera i praktiken.
Ett traditionellt kopplingsur lär fungera bättre eller titta på Dovados routrar som har möjlighet för omstart av modem via funktionen Connection tracker.
Spiff

Post by Spiff »

Ah, så det finns inga fjärrstyrda uttag som kan minnas ett schema utan de agerar alltid på signaler från Telldus?
SweC4

Post by SweC4 »

Hej
Jag löste det genom att ha en digital timer som stängde av modemet 1 minut varje natt, fick på det sättet en omstart av modemet.
Fungerade jättebra :D
Spiff

Post by Spiff »

Japp så blev det, har inte haft några bekymmer sen dess :)
arneolav

Post by arneolav »

For mobilbredbånd på hytta har jeg samme; 1 minutt utkobling hver natt, modem og Telldus Net. Fungerer 100%.
Post Reply