Problematt få Capidi (rar801) att fungera med TellStick net

Moderator: Telldus

Post Reply
Matsis

Problematt få Capidi (rar801) att fungera med TellStick net

Post by Matsis »

Hej.

Jag köpte en TellStick Net igår plus en Capidi (rar801) trådlös termometer som enligt förpackningen är kompatibel med TellStick Net.

Problemet är att TellSticken läste in ett värde från den trådlösa givaren och en från basenheten i går och sedan dess så vägrar den att visa något annat än de två värdena med samma tidpunkt som i går, under sensorer i live och i iphone appen.

Lite svårt att veta var felet finns.
- den trådlösa sändaren sänder uppenbarligen till termometerns display (yttertemperaturen stämmer)
- jag har provat att reseta termometern (både givare och display) bytt batterier (fast de är ok enl min batteriprovare)
- TellSticken kan känna av när jag använder min Nexa fjärrkontroll (och kan slå på och av strömbrytarna)
- Jag hade fw4 i TellSticken i går och har i dag provat senaste betan med samma resultat (samma värden som avlästes i går)

1. Så vad är problemet (dvs vad kan jag göra för att få det här att fungera)?

2. Går det att ta bort sensorerna från listan i Live så man kan starta om (eller efter hur lång tid utan kontakt försvinner de)?

/Mats
etompau

Re: Problematt få Capidi (rar801) att fungera med TellStick

Post by etompau »

1. Ser du att Tellstick:en blinkar med blå signal när utgivaren sänder? Om du inte ser detta så får du aldrig upp några mätvärde. Läser man användarrecensionerna för termometern så har några användare haft problem med räckvidden.

2. Har inte Live tagit emot något mätvärde för aktuell givare/ID under en vecka så försvinner den automatiskt från listan.
Matsis

Re: Problematt få Capidi (rar801) att fungera med TellStick

Post by Matsis »

Hej

Tack för svaren och nej TellSticken blinkar inte blått för rar801. Inte ens om jag har dem precis bredvid (konstigt nog).

På vägen hem nu så köpte jag två Viking temperaturmätare ( http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... o%20Sensor ) på teknikmagasinet (som ju fått bra kritik på forumet) och de fungerar perfekt!

Så att läsa kritiken före köp verkar viktigare än vad som utlovas på förpackningen. Få se om jag lämnar tillbaka rar801:an eller inte, den är ju rätt bra i övrigt (kul att se morgontemperaturen utan att gå upp ur sängen eller starta telefonen).
Post Reply