Jag har tänkt mig att använda en egenbyggd ljusskyddad box, stoppa in en nexa rörelsevakt och montera detta på elcentralen för att mäta dioden som anger förbrukning. Är detta möjligt tror ni? Någon som har erfarenhet av detta? Kommer nexan reagera på något så snabbt som en diodblinkning?
Med vänlig hälsning, joel
Nexa rörelsevakt som fotosensor
Moderator: Telldus
Re: Nexa rörelsevakt som fotosensor
Kreativa idéer är alltid bra men det som du är inne på kommer inte att fungera. Nexas rörelsedetektor reagerar på värmestrålning som rör sig framför detektorn och den kommer inte att se och reagerar på de korta diodblinkningarna från elmätarens diod.
Det finns ett antal färdiga lösningar med detektorer som placeras framför dioden och sedan skickar information trådlöst till en inomhusdisplay.
Det finns ett antal färdiga lösningar med detektorer som placeras framför dioden och sedan skickar information trådlöst till en inomhusdisplay.
Jasså, det var oväntat. Så den reagerar alltså inte på rörelse utan strålningen. Ja, det finns färdiga lösningar. Men det är långt ifrån lika kul 
De färdiga lösningarna har ej stöd för tellstick (de jag sätt)
Jag ska ha in det i min befintliga databas hade jag tänkt

De färdiga lösningarna har ej stöd för tellstick (de jag sätt)
Jag ska ha in det i min befintliga databas hade jag tänkt
Den reagerar på värmestrålningen (IR) som rör sig framför detektorn, så det lär bli svårt att få den till att detekterar blinket från elmätaren.
Har inte sett eller hört om någon lösning för loggning av elförbrukning via Telldus, men det är möjligt att någon annan användare har en idé.
Har själv kört med Eon:s 100koll-system i ett år nu, till den finns en app för avläsning av aktuell förbrukning och även loggning av dygn och månadsförbrukning, men den är nu under avveckling.
Har inte sett eller hört om någon lösning för loggning av elförbrukning via Telldus, men det är möjligt att någon annan användare har en idé.
Har själv kört med Eon:s 100koll-system i ett år nu, till den finns en app för avläsning av aktuell förbrukning och även loggning av dygn och månadsförbrukning, men den är nu under avveckling.
Kan de från eon n kopplas till en pc på något sätt?(ej urtankning utan autouppdatering)
Inomhusenheten har ett modularjack men vad jag vet är det inte aktivt eller möjligt att tanka ut informationen.
Förbrukningsinformation sänds via GPRS till Eon och deras servrar en gång i timmen.
Ser att Kjel o Co nu säljer en ny modell av energimätare med loggningsfunktion (dock ej lokal): http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... ine-p94100.
Förbrukningsinformation sänds via GPRS till Eon och deras servrar en gång i timmen.
Ser att Kjel o Co nu säljer en ny modell av energimätare med loggningsfunktion (dock ej lokal): http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... ine-p94100.