Hvor bra fungerer Tellstick Net out of the box?

Moderator: Telldus

Post Reply
Kramer
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Hvor bra fungerer Tellstick Net out of the box?

Post by Kramer »

Hei

Kan noen si noe ut fra erfaring...dvs dere som er på dette forumet og som allerede kanskje eier en Tellstick Net device om hvor bra dette produktet er etter deres mening?
Er den f.eks stabil? Hvilke enheter fungerer best i samspill med denne? Hva fungerer dårlig osv? Hvor bra fungerer det remote?
Hvor flinke er Telldus med å komme med firmware oppdateringer?

Lenge lyst å kjøpe Tellstick Net.... ønsker bare å sjekke litt med hvor godt fornøyd dere er?


-J
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Hvor bra fungerer Tellstick Net out of the box?

Post by etompau »

Jag har installerat 2 stycken Tellstick Net, och det tar max 5 minuter att få igang den.
Stabiliteten er helt OK, har kun haft ett avbrott under ca 6 månaders tid, men det er ikke en industri-PLC-styresystem du köber ...

Lidt begränsad funcktionallitet i Live-tjenesten, men ska du kun tende/slukke lyset virker den godt.

FW-opdateringar her sker ikke meget, men det ser ud som at nye funktioner i Live er på gang.

När det gäller mottagarna, så er min rekommendation er at ikke köbe de helt billigaste, jeg har haft en del fra Jula med dårlig fölsomhed.
Kramer
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hvor bra fungerer Tellstick Net out of the box?

Post by Kramer »

Ok. Virker jo lovende :)
Hvilke mottagere anbefaler dere som har testet og tatt i bruk Tellstick Net? Nexa?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Hvor bra fungerer Tellstick Net out of the box?

Post by etompau »

Yes, Nexas sortimang af mottaker (både for fast montasje og plug-in typ) har virkedt godt. Noen gang kan det ske at en bryder ikke reagere men det må man acceptere.
Jula/Prove/Anslut/no name-mottakerne ( http://www.jula.se/fjarrstrombrytare-3-pack-408050) har jeg haft rekkeviddproblem med.

Her kan du lese lidt om hvad som sker med Tellstick: http://developer.telldus.com/blog
Kramer
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hvor bra fungerer Tellstick Net out of the box?

Post by Kramer »

Sweet. Da skal jeg bestille meg en slik en :)
Har du noen mening angående å slå av og på ovner med TellStick Net?
Mener jeg har lest at Nexa enhetene takler 2300w, så hvis jeg kobler en ovn (max 2kw) burde det gå fint.

Vet du btw om du kan lese av temperatur i tellstick net eller må man ha en extra wireless device til det?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Hvor bra fungerer Tellstick Net out of the box?

Post by etompau »

Ovner (värmelement) ska virke OK. Ovnen bör ha en termostat så ikke tingen overhettes hvis Tellstick skulle miste Internetforbindelse og du selv ikke kan slukke for tingen!
Nexa har en mottaker, LGDR-3500 som kan håndtere 3500W.
Normalt får du maximalt 2300W fra et elstikk (10 A), hvis man ska styra större forbrugere må man snakke med en elektriker og måske bruge et hjelperelä (kontaktor).

Temperaturmålning - her må du bruge en extern sensor. Kig her: http://www.telldus.se/products/compability
Jeg bruger en Oregon THGN132N, virker OK, rekkevidden er ikke super måske 10 m.

N.B der er ikke muglighed til att programmere til og fra beroende på temperatur i Telldus Live, då må du bruge third party products.
Kramer
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hvor bra fungerer Tellstick Net out of the box?

Post by Kramer »

etompau: takker for dine kjappe svar :)
Dukker naturligvis opp flere spm.

1) Antall enheter som kan kobles til TellStick Net?
2) Forskjell på Telldus Live vs SwitchKing? Andre?
3) Har TellStick Net en innebygd webserver? Tenkte å benytte dyndns på routeren.
4) Støtte for ssh/telnet?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Hvor bra fungerer Tellstick Net out of the box?

Post by etompau »

1. I princip ubegrenset - har ikke sett noen specicifikasjon på maximalt antal.

2. Telldus Live er en "cloud-tjeneste" som Telldus körer med basic funktionallitet, mer er nokk på gang. Switchking/Nexaathome etc er program som du körer lokalt på en PC/Mac.

3. Nei ingen webserver. Dyndns trenger du ikke til. Körer selv en Net på et mobilt bredband (Telia) og en Dovado Tiny, just plug and play!
Det mobila bredbåndet skifter IP-adress måske 2-3 ganger i uken, inga problem med Tellstick Net.

4. Nei, ikke hvad jeg känner til.
Kramer
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hvor bra fungerer Tellstick Net out of the box?

Post by Kramer »

Takk etompau :)
Kramer
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hvor bra fungerer Tellstick Net out of the box?

Post by Kramer »

Forresten....noen som vet om man kan schedulere når enheter skal slå seg av og på?
Eks: Slå av 2-3 enheter kl 23:00 hver mandag-fredag?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Hvor bra fungerer Tellstick Net out of the box?

Post by etompau »

Ja, det er i princip hovedopgaven for Telldus Live.

Du kan kige på et demo-account med navn/password:

demo@telldus.com
lösenordet demodemo
Kramer
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hvor bra fungerer Tellstick Net out of the box?

Post by Kramer »

yup. Fant ut av det.
Akkurat kjøpt meg en tellstick net nu.

Hadde et par stk Nexa devices liggende hjemme....type "per-1500" men det kan virke som de ikke er supported.
Stig-Arne
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hvor bra fungerer Tellstick Net out of the box?

Post by Stig-Arne »

Per-1500 fungerer fint. Har flere av dem selv.
Post Reply