Støy fra Nexa MDT-507

Moderator: Telldus

Post Reply
egilj

Støy fra Nexa MDT-507

Post by egilj »

Hei!

Tenkte bare jeg skulle dele en erfaring...

Hadde en utfordring med signalstøy hjemme i noen dager, en mottaker (Nexa PBR-2300) ble helt vill og slo seg av og på - til tider konstant, og perioder på få timer uten tull.
Skiftet ut denne plugin-mottakeren med en annen (annen modell også), programmerte den - og resultatet: akkurat det samme, slo seg av og på hele tiden.
Det jammet også andre mottakere, så jeg måtte ofte sende flere on eller off signaler for å slå på eller av lyset osv.

Jeg hadde like føre fått flere enheter med sendere i huset, blant annet nytt wifi-aksesspunkt, fjernkontrollert HDMI-Switch etc. Men har mange sensorer av forskjellige slag fra før, så mulighetene var mange, eller at støyen kom fra naboer osv.

Fant til slutt ut at det var min Nexa MDT-507, utendørs PIR sensor som selv uten å detektere bevegelse sendte masse støy.
Årsaken var antageligvis dårlig batterispenning pga. kulde og litt slitne batterier, men litt rart at den tar helt av og sender mye grums.

En annen ting, hva gjelder batteridrevne utendørs enheter i kulde som jeg har oppdaget nå i forbindelse med dette:
Som vel de fleste vet, alkaliske batterier taper mye spenning og effekt i kulde - løsningen er å kjøpe litium batterier!!
De takler 40 minusgrader, spenningen synker ikke noe merkbart og de varer gjerne 6 ganger lenger enn alkaliske batterier.
Men de koster en del, eks. Varta AA eller AAA koster snaut 100,- norske på Clas Ohlson.

Men med tanke på at de varer mange ganger lenger enn alkaliske, og at man ikke får problemer med svake signaler, dårlig batterivarsler osv, så er det verdt det.

Mvh
Egil
Post Reply