Inhandlade en trådlös termometer från Viking på CityGross för att komma över en prisvärd sensor till min TellStick Net.
Stoppade i batterier och BANG, sensorn dök upp direkt under fliken mina sensorer.
Helnöjd till dess att ett drygt dygn passerat. Då upphörde nya värden från sensorn på "min Livesida".
Detta upptäckte jag i på morgonen idag 5/11. Under dagen kollade jag flera gånger men inga nya värden från sensorn.
Hemkommen från arbetet konstaterade jag att nu var hoppet ute. Inga uppdateringar vid 18-tiden idag sedan 00.23 på natten. Felsökning tog vid. I med batterier i huvudstationen, och den hittade sensorn direkt. Okej då fannas det alltså signal ut från sensorn. Nytt test, ur med batterierna i sensorn. Vänta, och sedan in med dem igen. Och bang, nu dök sensorn upp igen i Telldus live. Nytt id men med inrapportering om temperatur. Detta var man glad över i 2 min för sedan utevblev nya uppdaterade värden igen.
Min slutsats är att sensorn levererar stabilt men TellStick Net enheten eller Liveservern inte ser sensorn mer än initialt.
Är det någon som upplevt samma problem, och har någon en id'e om en lösning.
För övrigt fungerar mina reläer för lampor klockrent (Proove med Anslutinställning).
Varning dock för Julas utomhusbrytare på 3600 W den har kass räckvidd och är instabil.
Viking termomter fungerade klockrent... ett dygn
Moderator: Telldus
Re: Viking termomter fungerade klockrent... ett dygn
Jeg har en mistanke om at det er noe på serversiden.
Selv sliter jeg litt med sensorer som stopper opp, ofte flere på samme tidspunkt +/- 1 minutt. Det tyder på at det ikke er sensorene som er problemet. Hos meg er det Clas Ohlsons berømte/beryktede som sliter. Det spesielle hos meg, er at de som har stoppet opp på samme tidspunkt kommer tilbake når jeg tar omstart på Net.
Kan du ikke prøve å ta en omstart når den slutter å oppdatere? Jeg har kontakt med support ang. dette, og hvis det er slik hos flere, er det sikkert til hjelp.
Når du laster siden med sensorer, kan du ( i alle fall i Opera) se hvilken server du koples opp mot. Etter en stund med venting skifter det fra live.telldus.com til sandy.telldus.com eller nina.telldus.com. Det kan godt være flere også, men det er disse jeg har sett. Jeg blir koplet opp mot ny server ved omstart, og jeg mistenker at de ikke er synkronisert.
Selv sliter jeg litt med sensorer som stopper opp, ofte flere på samme tidspunkt +/- 1 minutt. Det tyder på at det ikke er sensorene som er problemet. Hos meg er det Clas Ohlsons berømte/beryktede som sliter. Det spesielle hos meg, er at de som har stoppet opp på samme tidspunkt kommer tilbake når jeg tar omstart på Net.
Kan du ikke prøve å ta en omstart når den slutter å oppdatere? Jeg har kontakt med support ang. dette, og hvis det er slik hos flere, er det sikkert til hjelp.
Når du laster siden med sensorer, kan du ( i alle fall i Opera) se hvilken server du koples opp mot. Etter en stund med venting skifter det fra live.telldus.com til sandy.telldus.com eller nina.telldus.com. Det kan godt være flere også, men det er disse jeg har sett. Jeg blir koplet opp mot ny server ved omstart, og jeg mistenker at de ikke er synkronisert.
@Tronde , Ja jag har också varit inne på att att det har med serveruppdateringen att göra.
Jag ska göra en omstart av Tellstick Net och se om jag får nya värden från sensorn.
Har bara haft Net.en några dagar, ett spörsmål, vad händer vid en omstart? Finns de kopplade strömbrytarna kvar eller måste man koppla dem igen till Net.en? Speglar servrarna hos Telldus varandra?
Jag ska göra en omstart av Tellstick Net och se om jag får nya värden från sensorn.
Har bara haft Net.en några dagar, ett spörsmål, vad händer vid en omstart? Finns de kopplade strömbrytarna kvar eller måste man koppla dem igen till Net.en? Speglar servrarna hos Telldus varandra?
@tronde, Testade att starta om Net.en och som du skrev, fick jag ett nytt värde från sensorn.
Värdet var dock ca 40 minuter gammalt. Vilken servern som svarade vet jag tyvärr inte då jag just nu sitter på en IPad med Safari. Ska titta på detta från en dator med chrome IE etc.
Värdet var dock ca 40 minuter gammalt. Vilken servern som svarade vet jag tyvärr inte då jag just nu sitter på en IPad med Safari. Ska titta på detta från en dator med chrome IE etc.
Prøv lit mer, og hvis det tyder på serverproblemer, er det fint om du kontakter support med link til denne tråden.Lupo wrote:@tronde, Testade att starta om Net.en och som du skrev, fick jag ett nytt värde från sensorn.
http://www.telldus.com/support/index
Har liknande problem med min Net. Den hör nästan inte termometergivanra alls medans orginal väderstationerna/klockor/mottagare (det som brukar följa med om man köper ett helt paket oavsett Viking/Oregon/ESIC/UPM/Jenkinsbird). Dock så kan jag styra brytare utan större problem. Reagerade även att efter Net varit igång en vecka eller nått så hade en del lampor hängt sig och temperaturvärdena var gamla. Drog ur spänningsmatningen ett par 15 sekunder och då hoppade grejerna igång men inte alla termometrar. Efter lite felsökandes och uteslutandes med hjälp av support så är en utbytes på väg.
\\d
4 Net, 3 Duo & 64 sensorer + 14 RPi's
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
Testrapport
Nu har min Tellstick NET varit uppe i 48h sedan omstarten. Inga driftsproblem så långt.
Min Vikingsensor visar ett aktuellt värde när jag loggar in på livekontot.
Återstår att se om och när Net:en tappar kontakten under en längre tid.
Nu har min Tellstick NET varit uppe i 48h sedan omstarten. Inga driftsproblem så långt.
Min Vikingsensor visar ett aktuellt värde när jag loggar in på livekontot.
Återstår att se om och när Net:en tappar kontakten under en längre tid.
Vet att en del switchar/routrar som har någon form av strömspar på portarna kan vara svåra att väcka till liv om det är pyttelite datapaket som ska igenom. I värsta fall får man väll skaffa en såndäringa gammal digital timer och ställa den på att bryta strömmen 1 minut om dygnet till Tellstick Net. Blev ju några såna timrar "över" sen man satt in Nexa brytare. 

\\d