Universal fjärrkontroll

Moderator: Telldus

Post Reply
wigstrom

Universal fjärrkontroll

Post by wigstrom »

Jag tänkte höra om det är någon som vet om det finns en universal fjärrkontroll. En som fungerar som Tellstick dvs att man kan ha den till flera system så man slipper binda upp sig till ett system. Den ska vara som ett kompliment till Tellstick.

//Anders
mickelin

Post by mickelin »

En vanlig universalfjärr med RF-stöd funkar, t ex en Logitech Harmony eller Philips Pronto
wigstrom

Post by wigstrom »

Det var inte riktigt det jag menade. Jag vill bara ha en enkel för att slå på eller av med utan en massa andra funktioner. Ganska likt de fjärrkontoller som följer med de paket som säljs.
mickelin

Post by mickelin »

Det tror jag knappast finns. Du får nog bestämma dig för ett fabrikat.
dagb

Post by dagb »

mickelin wrote:En vanlig universalfjärr med RF-stöd funkar, t ex en Logitech Harmony eller Philips Pronto
Huh? Min Harmony 890 (tror jeg) støtter ZWave (868.42MHz). Men den støtter vel ikke 433.92 MHz med?

Eller misoppfatter jeg hva du forsøker si?

Dag B
n0ir

Re: Universal fjärrkontroll

Post by n0ir »

Bumpar istället för att skapa en ny tråd...

Går det att styra fjärrstryd belysning (blandad kompott av Nexa, CO och Jula Anslut) med en universalfjärrkontroll (t.ex. Logitech One) VIA en Tellstick som är inkopplad i HTPC:n?

Tämnkte införskaffa en universalfjärr till TV, ljudsystem etc. och det vore smidigt att kunna styra belysningen också. Vill dock helst slippa RF-batteri (begränsar modeller man kan köpa) eller s.k. pyramider (fult som stryk). HTPC:n står på hela tiden och har en IR-mottagare som vi använder med en fjärrkontroll i dagsläget.

Nog borde det gå att använda t.ex. en Logitech Harmony One för att tända och släcka belysningen (via datorns IR-mottagare och sedan RF från t.ex. en Tellstick Duo) ?
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Titta på mjukvaran EventGhost som har bra ir och TellStick stöd.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
n0ir

Post by n0ir »

micke.prag wrote:Titta på mjukvaran EventGhost som har bra ir och TellStick stöd.
Jag har hört folk prata om EventGhost men fick inte så mycket svar när jag gick in och läste i deras dokumentation... man får t.ex. inte en enda träff på "Tellstick" i deras Wiki.
mickelin

Post by mickelin »

Det löser man superenkelt med EventGhost. Pluginen för TellStick hittar du på www.eventghost.net/ under forum/plugin support. Wikin är inget vidare, men i forumet får du bra hjälp snabbt.

Du kan använda vilken fjärr som helst, men jag rekommenderar att istället använda en iPad/iPhone eller en Android device och appen iRule.
n0ir

Post by n0ir »

Perfekt! Det är precis det jag är ute efter! Var beredd att offra funktionaliteten att köra tredje part-program på en fristående dator för enkelheten med Telstick Net, men nu känns det definitivt som att det är en Tellstick Duo jag ska ha. Hoppas bara dom kommer i lager snart hos återförsäljare!

Det borde väl också innebära att det inte är jätteviktigt med hur många minnesplatser som strömbrytarna har (vilket ju ofta används som ett argument för dyrare brytare)? Om Tellsticken i datorn tar emot signalerna från t.ex. fjärrkontroller och tryckknappar och vidarebefodrar signalerna till resp. strömbrytare behöver dom ju egentligen bara vara parade med Tellsticken?
Flopp

Post by Flopp »

n0ir wrote:Perfekt! Det är precis det jag är ute efter! Var beredd att offra funktionaliteten att köra tredje part-program på en fristående dator för enkelheten med Telstick Net, men nu känns det definitivt som att det är en Tellstick Duo jag ska ha. Hoppas bara dom kommer i lager snart hos återförsäljare!

Det borde väl också innebära att det inte är jätteviktigt med hur många minnesplatser som strömbrytarna har (vilket ju ofta används som ett argument för dyrare brytare)? Om Tellsticken i datorn tar emot signalerna från t.ex. fjärrkontroller och tryckknappar och vidarebefodrar signalerna till resp. strömbrytare behöver dom ju egentligen bara vara parade med Tellsticken?
Hej, har du fått igång detta än?

Jag ska börja nu och skulle behöva lite hjälp.

Hur triggar man eventghost från en annan dator, via ip-adress eller kommando av nåt slag, hur ser detta kommando ut?
Flopp

Post by Flopp »

Flopp wrote:
Hej, har du fått igång detta än?

Jag ska börja nu och skulle behöva lite hjälp.

Hur triggar man eventghost från en annan dator, via ip-adress eller kommando av nåt slag, hur ser detta kommando ut?
Svarar på detta själv, då jag har hittat lösningen.

Jag använder iRule som skickar ett udp kommando, kommando ska vara följande:

xxx.yyy

xxx= event prefix i broadcast plugin

yyy=event action namn i eventghost
Post Reply