System Nexa Pro

Moderator: Telldus

Post Reply
spoky
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

System Nexa Pro

Post by spoky »

Verkar riktigt lovande! (433 + 868) i ett! äntligen!

http://www.nexa.se/res/pdf/Nexa-pro.pdf

Utgår från att dessa därför borde gå att styra med Telldus produkter, riktigt spännande blir om man kunde använda dessa som brygga för att styra andra 868 produkter!
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: System Nexa Pro

Post by krambriw »

Är väl kanske inte så mycket att jubla över...i stort sett samma som 433 produkterna, några fler, lite bättre design och kanske något förbättrad räckvidd men de saknar fortfarande det väsentligaste: två-vägs-kommunikation. Tidigare var också prisbilden helt annan än för "vanliga" sortimentet.

Beträffande din vision om att de skall kunna brygga över meddelanden mellan varandra så krävs det två-vägskommunikation för en tillförlitlig funktion (jag har sådan på mina ELERO markismotorer men prisbilden är såklart högre för sådana prylar)

mvh
spoky
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: System Nexa Pro

Post by spoky »

Har du helt klart rätt i :banghead:
tänkte faktiskt 2vägs kommunikation intuitivt .. my bad... damn!

Iaf, kan man ha snyggare knappar på väggen nu :lol:

ps.
var det inte någon här på forumet som gjorde ett hemma bygge för 2väg? typ mottagare tänderlampa som triggar ljusensor.. eller liknande?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: System Nexa Pro

Post by krambriw »

Jo, jag minns det också, fast det blir både stort och dyrt (som s*t*n)
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: System Nexa Pro

Post by micke.prag »

Jag tolkar det snarare som att pro-serien blir 433,92 MHz. Inte att dom kommer ha stöd för dubbla frekvenser...
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
spoky
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: System Nexa Pro

Post by spoky »

Nä.. (det hoppas jag inte)

"...vi har genom åren haft stora önskemål från marknaden om kompabilitet med System Nexa på 433,92 MHz och nu är det i hamn"
spoky
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: System Nexa Pro

Post by spoky »

Verkar som du har helt rätt Micke!
Nedan ur en konversation jag haft med nexa supporten

/L

"
Hej,

Det upplevda värdet är inte märkbart stort, däremot vet vi av erfarenhet att WDR-1 är att den täcker en större ”bredd” av laster – mindre frågeställningar från kunder om flimmer, fladder och låga laster. Sedan är ju timerfunktionen en klar fördel.

Själva dimmer funktionen skiljer sig också på ett sådant sätt att använder du WDR-1 och System Nexa Pro sändare (väggsändare) så är dimmer funktionen naturlig, på så vis att du trycker och håller den nedre delen av knappen intryckt (Off delen) så dimrar lampan ner så länge du håller knappen intryckt och stoppar sedan på ”minimum” med automatik. Likaså när du dimrar upp.

ECMR-250 fungerar så att du trycker till på ON, sedan på ON igen så börjar den dimra (lopar) upp och ner ända tills du trycker till på ON en tredje gång – då stoppar dimringen.

Vänliga Hälsningar
Supporten

---------------------------------------------------
Hej igen,

Tack för det snabba svaret.
Bara en sista snabb fråga:
Om båda linjerna kommer endast köra på 433 bandet, vad är då skillnanden mellan t.ex ECMR-250 och WDR-1 (bortsett från timer funktionen) - finns det några "kvalitets" skillnader, det skiljer trots allt en slant mellan dessa?

Tack på förhand,
/L
--------------------------------------------------------------------------------

From: NEXA Support [mailto:support@nexa.se]

Hej,

1. Den kommer endast att fungera på 433 bandet, och det är ingen nackdel, då vi haft lite för mycket störningar på 868. Ur användarsynpunkt så är det bara en fördel, då man också kan dra nytta av allt övrigt inom System Nexa.

2. Vi hoppas kunna flyga hem första leveransen i början på Juli – och då går en första leverans ut i Clas Ohlson butikerna.


Vänliga Hälsningar
Supporten
Post Reply