Tellstick med remote control extender

Moderator: Telldus

Post Reply
antma
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick med remote control extender

Post by antma »

Hej

Har en remote control extender, denna går ju på 433 Mhz.

http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=263

Finns det någon app till ipad som gör att jag kan bygga och sända ut signaler vi tellstick till rce:n och på så vis styra stereo:n
typ irule? Gillar itach + irule men deras RF sändare verkar ju välldigt hemma snickrad. vill kunna styra allt med min ipad helt enkelt
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med remote control extender

Post by mickelin »

Jag använder iRule som styr Tellstick via eventghost i datorn. Funkar kanon! Kan nu styra allt i huset med en och samma app i ipad:en
spoky
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med remote control extender

Post by spoky »

Mickelin: Låter som en spännande lösning! Hur har du kopplat iRule med eventghost och framförallt vidare till Tellsticken? Funkar det i iRule att göra en "scenario" knapp för lampor som triggar ett "scenario" i eventghost som sen skjuter ut det via tellstick?

Vore grymt spännande att höra hur du gjort
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med remote control extender

Post by mickelin »

Jag har tre datorer med Tellstick/EventGhost och en iTach som styr olika prylar i olika rum i huset. Datorerna kör också MediaPortal-klienten. I källaren står två servrar för TV-inspelning och media. Tre iPads och fyra iPhones styr huset, även när man inte är hemma. Några webkameror gör att man kan ha koll på läget.

Jag har lagt upp en hel del bilder på mitt iRule interface i iRule-tråden på avsforum om du vill kolla hur det ser ut.

När det gäller att köra Tellstick från iRule så är det några saker att tänka på.

1. Lägg till pc:n med Tellsticken som en Network Gateway i iRule
2. Skapa en device i iRule Builder och lägg till koder av typen Network. Dessa ska ha prefixet udp. men kan sedan heta vad som helst. Det finns en EventGhost device som man kan ladda ner från biblioteket om man vill, men det är lika enkelt att skapa en egen. Lägg till en kod för varje händelse som du att EventGhost ska hantera. Gissar att du främst är ute efter att styra lampor, så då kanske koder typ udp.allOn, udp.allOff, udp.dim etc kan vara lämpliga att börja med
3. Skapa knappar i Buildern och koppla till koderna på vanligt sätt
4. Koppla devicen till gatewayen i iRule appen
5. Installera EventGhost med plugins för Tellstick och Broadcaster, konfigurera med IP adress etc. Instruktion för detta finns på iruleathome.com
6. Skapa makron i EventGhost för de händelser/scenarion som svarar mot de koder du skapade i Buildern. Här ligger styrkan i lösningen: med en knapptryckning i iRule kan man trigga ett makro i EventGhost som tex startar projektorn, kör ner duken, startar filmen, drar ner gardinen och dimmar belysningen.

Jag har också gjort en enkel feedback-funktion med hjälp av EventGhosts webserver. Där kan jag lägga ut texter, status, instruktioner etc på en html-sida som jag sedan visar i ett url-objekt i iRule. På så vis kan man göra iRule appen på iPaden mer interaktiv.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med remote control extender

Post by krambriw »

Jag kan inget om iRule men om dess browser stöder websockets så skulle detta också kunna vara ett mycket trevligt alternativ för att uppdatera enskilda element på en web sida för att skapa feedback utan att behöva göra refresh. Jag har gjort det men bara testat med "vanliga browsers" såsom FireFox, Chrome, Safari och Opera där det fungerar finfint

mvh
spoky
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med remote control extender

Post by spoky »

Micke,

Har letat efter din iRule post på AVS forumet men inte hittat den med screens på ditt interface.
har du möjligtivs en url? :roll:
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med remote control extender

Post by mickelin »

Kolla på sid 393 i iRule-tråden, från den 25 januari
spoky
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med remote control extender

Post by spoky »

Imponerande Mickelin!

här ska börjas customize:a :)
Freddas
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med remote control extender

Post by Freddas »

Mickelin,

Ett par frågor kring din setup:

vad är anledningen till att du använder dig utav både Tellstick och itach? Har det med styrning av IR-enheter att göra?

Kan man styra itachen genom internet om man behöver aktivera/avaktivera någon enhet när man är ute och far?
För detta går väl att utföra om man har en tellstick om jag förstått det rätt?

Är det något utav systemen som kan ge signal om t.ex. en lampa är tänd eller släckt?

Skiljer sig räckvidden åt mellan itachs produkter och telldus?

Anledningen till alla dessa frågor är att jag stått länge och stampat i frågan vilket system jag skall sätta upp hemma och läst oändligt många forumtrådar men kan inte riktigt bestämma mig. Jag vill inte vara beroende av att en server/dator står på hela tiden, det är väl egentligen största kravet (har haft problem med att frugan inte har fått igång något alls då servern gått ner och jag inte varit hemma :D ) . Men för att få alla funktioner som eventghost kan erbjuda så behöver man ha detta antar jag.
Övrigt något jag bör tänka på innan man slår till och sätter upp automationen? Oerhört tacksam för all input i frågan!
Post Reply