Först en kommentar om Tellstick med extern antenn: Det står i tidigare inlägg att antennkontakten är SMB. Den jag köpte på Kjell & Co har SMA vilket är bra. Lätt att göra en groundplane till den med en övergång hane/hane och sedan en chassikontakt SMA som man löder på spröt till för att få en groundplane.
Köpe Nexa men under intryck av E Kafemans fackmannamässiga kritik av Nexaströmbrytarna köpte jag även GAO/Everflourish, båda på Clas Ohlsson. Den senare verkar väsentligt gedignare byggd. Kontaktens jord är dessutom ansluten till kortet. Reläet är angivet till 16 Amp vilket också står på paketet. Den har väsentligt fler komponenter än Nexan och dessutom en koaxialkontakt för test vid antennen vilket inte Nexan har. GAO anger röckvidden till 70 meter.
Båda har loop-antenn. Nexans är en utdragen en varvs loop vilket förmodligen avser att göra strålningsdiagrammet rundare. Annars har loopantennen ett minimum i loopens plan, jämför gamla transistormottagare med ferritantenn för AM, där fick man minimum om man pekade på sändaren i ferritkärnans längsaxel. Spolens plan logger vinkelrätt mot kärnan. Nexans loop har sin axel så att minimum kommer parallelt med väggen när strömbrytaren sitter i uttag.
GAO brytarens slinga ligger bara i ett plan och detta är parallellt med strömbrytarens kortsida bort från kontakterna. Om strömbrytaren sitter vertikalt i ett uttag bör därför mimimum komma uppåt/nedåt medans max ligger horisontalplanet och därmed rundstrålande i horisontalplanet.
Som Kafeman och andra påpekat är det meningslöst att utan instrument ge sig in och löda för att ersätta strömbrytarnas loopantenn. Antennanslutningarna kan dessútom vara strömförande 240 Vmot jord. Största skälet att låta bli är att det är utsiktslöst att löda på något som skulle fungera bättre när man inte vet något om impedans mm.
En loopantenn använder den magnetiska komponenten i den elektromagnetiska radíovågen. Den är därmed som en transformatorlindning. Loopantenner kan matas från en annans slinga vilket beskrivs i radioamatörprojekt. Fast då krävs en variabel kapacitans i loopen för att stämma av denna.
I GAO sitter antennen ca 2 mm från plastväggen. Det känns lite lockande att försöka mata loopen med en slinga utanför plasten. Jag tänker mig en dipol med ett eller ett par varv spole mitt i placerad nära mottagarens loop. Eftersom dipolens spole förmodligen kommer att verka förkortande på antennen så får man nog göra dipolen kortare än de ca 35 cm som motsvarar en halvvåg på 433 Mhz. Förhoppningsvis blir inte strömbrytarens loop alltför snedstämd av detta. Fundering. Om spolen i antennens mitt har ligger i kortväggens plan kommer den inte att ligga i antennens längsriktning och då kanske den inte verkar förkortande. Förkortningsspolar brukar ha sin längsaxel i sprötets riktning.
Detta är bara en fd radioamatörs funderingar. Vore kul med lite input från mer kunniga.
PS. GAOn är försluten med två "trevinge" skruvar (tre jack 120 graders vinkel i trebladig propellerkonfiguration à la vindkraftverk). På Kjell & co finns ett billigt miniatyrbitset som innehåller rätt bit för att öppna, Dibotech, artikel 40-136, s. 295 i aktuell katalog.
loop-antenn i Nexa och GAO/Everflourish -yttre induktiv ant?
Moderator: Telldus
Re: loop-antenn i Nexa och GAO/Everflourish -yttre induktiv
Hej, hur upplever du nu de olika mottagarna? GAO kontra Nexa, har du bätttre räckvidd på den ena som det hade specificerats?
mvh
mvh
Behöver testa mer, återkommer. Båda funkar bra i mitt stora trähus som består av flera sammanbyggda byggnadskroppar. Jag har testat med en scannerradio inställd på 433,92 MHz, man hör Tellstickens kommandon väl på drygt trettio meter men jag satte en halvvågs NMT 450 whip antenn på scannern så den tar emot mycket bättre än vad en loopantenn kan.
Edit: Tellstick sitter med en meter usb sladd från dovado UMR i en vindsgarderob under ett tegeltak. Fick god funkton vid koll på drygt 30meter och då var brytaren innanför ett fönster. Fick funktion över fyrtio meter med brytaren utomhus men så fritt som möjligt. Femtio meter ville sig inte. Detta är med originalantennen på Tellstick, den ska få en liten jordplansantenn så småningom när jag kommer åt mina SMA chassikontakter. PS såg sedan att Tellstickens antenn pekade i fel riktning, dvs axialt mot det ställe dit hjag testade räckvidd. Det bör innebära att det går att få ännu bättre räckvidd med originalantennen om den vänder bredsidan mot den fjärrströmbrytare som ska testas.
Edit: Tellstick sitter med en meter usb sladd från dovado UMR i en vindsgarderob under ett tegeltak. Fick god funkton vid koll på drygt 30meter och då var brytaren innanför ett fönster. Fick funktion över fyrtio meter med brytaren utomhus men så fritt som möjligt. Femtio meter ville sig inte. Detta är med originalantennen på Tellstick, den ska få en liten jordplansantenn så småningom när jag kommer åt mina SMA chassikontakter. PS såg sedan att Tellstickens antenn pekade i fel riktning, dvs axialt mot det ställe dit hjag testade räckvidd. Det bör innebära att det går att få ännu bättre räckvidd med originalantennen om den vänder bredsidan mot den fjärrströmbrytare som ska testas.
Har nu april 2012 köpt två trepack med GAO brytare inkl fjärrkontroll. De brister svårt i tillförlitlighet och jag lämnar tillbaka dem i morgon.
Synd, för de jag had köpt tidigare fungerade bra. Alltför prispressade grejor.
Synd, för de jag had köpt tidigare fungerade bra. Alltför prispressade grejor.