Alternativ till Nexa LCMR-1000 / Relä mottagare

Moderator: Telldus

Post Reply
mattias.online

Alternativ till Nexa LCMR-1000 / Relä mottagare

Post by mattias.online »

Jag funderar på om jag kan styra en filmduk med TellStick. Filmduken kommer med en kabel som är tänkt att kopplas till väggkontakt:
svart = upp
brun = ner
blå = nolla
gul/grön = jord

Med två Nexa LCMR-1000 kunde jag koppla svart + blå till den ena och brun + blå till den andra och styra med TellStick, tänkte jag, tills jag såg att den bara klarar motorer på upp till 75 W. Duken drar 121 W.

Nån som vet av nåt alternativ till LCMR-1000 som klarar lite mer?
tronde

Re: Alternativ till Nexa LCMR-1000 / Relä mottagare

Post by tronde »

ITL-500 fra Intertechno bør kunne brukes.

http://intertechno.at/produkte/empfaeng ... index.html

Bauhaus selger disse i Norge, og da har de dem vvel i Sverige også.
mattias.online

Post by mattias.online »

Toppen, den verkar klara motorer upp till 500 W.
Tack!
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

KingPin säljer deras styrning lös. KP100 är kompatibel med TellStick och borde gå att koppla in till din motor.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
mickelin

Post by mickelin »

Jag kör min duk och min mörkläggningsgardin med LCMR-1000, det funkar utmärkt!

Gardinen har jag kopplat som du tänker, en brytare för upp och en för ner. Se till att ditt makro i fjärren spärrar för att slå på båda samtidigt, det gillar inte motorn! Jag har en Somfy LT50 markismotor i gardinen.

Duken, en Kingpin, har jag kopplat via ett extra relä, så att en LCMR är on/off, en är upp/ner. I fjärren (iRule på iPad) har jag tre knappar: upp, stopp, ner, och makron som ser till att skicka rätt signaler.
mattias.online

Post by mattias.online »

Smart att använda ett relä för on/off och ett för upp/ner, så ska jag göra. Ett annat riskmoment är att den inte går i off när duken rullat klart. Jag har tänkt att datorn skickar off-signalen automatiskt, men ibland svarar inte mina mottagare på signalen. Det kanske är min gamla TellStick som behöver bytas.

Jag tittar just nu på styrning av persienner. Lite meningslöst att styra filmduken via RF om man ändå måste resa sig för att dra för persiennerna. :) Men det blir antingen mycket mek eller dyrt. En motor för upp/ner, en för att vicka. x 2 persinner. Suck.
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

För rullgardinder har Hasta motoriserade TellStick-kompatibla dukar i rimlig prisklass.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
mattias.online

Post by mattias.online »

Jag har tittat på Hasta, men det verkar bara vara motoriserade rullgardiner. Jag har hemmabion i vardagsrummet, så det måste bli en persienn om det ska se dekorativt ut också. Det verkar finnas separata motorlösningar att köpa, så ska se om jag hittar någon i överkomligt pris..
mickelin

Post by mickelin »

Jag hade samma problem, testade flera olika lösningar, men det blev antingen fult, inte mörkt eller svårt att styra. Till sist byggde jag en "rullgardin" som sitter utanpå huset. Den består av ett 50mm aluminiumrör, en markismotor och sådan där tjock svart plastduk som man har i botten på trädgårdsdammar. I uppfällt läge är den dold av en panel och syns inte. Rekommenderas!
Post Reply