RemoteStick - RESTful interface to Tellstick

Moderator: Telldus

MDDSD
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick - RESTful interface to Tellstick

Post by MDDSD »

Tack för all hjälp, men tyvärr så hjälpte det inte.
Det är nog en annan användare på Swedroid (dock följer jag det forumet ganska frekvent). :)

Så här ser mitt anrop ut när jag startar webbtjänsten via en bat-fil:

C:\Python26\Python.exe C:\Users\Mattias\Downloads\remotestick-server-v0.3.2\remotestick-server\remotestick-server.py -p 8422 --host 192.168.0.166 --username dsd --password dsd --library="C:\Program Files (x86)\Telldus\TelldusCore.dll"

Jag specificerar ip adressen samt placering av TelldusCore.dll etc så det borde göra att problemet med IP adressen och sökvägen är ok.
För att vara säker så satte jag även PATH så som du rekommenderade men det hjälpte inte.

Om du har fler förslag så provar jag gärna. :)
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick - RESTful interface to Tellstick

Post by gein »

Nu sitter jag på en Windows 7-maskin men har själv problem att få igång servern. Den hittar inte ftd2xx.dll trots att jag, enligt mina egna instruktioner ;), har satt PATH till Telldus-katalogen. Har du, som också kör Windows 7, gjort något speciellt för att komma runt problemet att FTD2XX.DLL saknas?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick - RESTful interface to Tellstick

Post by gein »

Jaha, i Windows måste man tydligen ställa sig i Tellduskatalogen för att ftd2xx.dll ska hittas. Verkar inte räcka med PATH. Iaf inte i Windows 7.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick - RESTful interface to Tellstick

Post by gein »

Jag vet nu vad felet beror på och jobbar på en ny release av remotestick-server som ska tackla problemet.
MDDSD
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick - RESTful interface to Tellstick

Post by MDDSD »

Det låter jättebra att felet är identifierat.
Jag väntar på en ny version med spänning... :)
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick - RESTful interface to Tellstick

Post by gein »

Sådär, jag har släppt en v0.3.3 av remotestick-server. Prova om den fungerar bättre!
MDDSD
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick - RESTful interface to Tellstick

Post by MDDSD »

Jag får ett felmeddelande i Android applikationen som säger: "(1) Error: At line 8, column 13: not well-formed (invalid token)".
I loggen på webbtjänsten står det:

"192.168.0.199 - - [26/Jul/2010 23:07:00] "GET /devices.xml HTTP/1.1" 200 645"

För övrigt så stämmer inte IP adressen då jag specar den (192.168.0.166) i kommandoraden när jag startar webbtjänsten.

Till saken hör att jag fick faktiskt det att fungera en gång, dvs. att Android applikationen fick över enheter.
Tyvärr var det bara exempel enheten som kom över för jag hade inte satt upp mina enheter på datorn som jag testar på.
När jag sedan la upp enheterna korrekt så fungerade det inte att hämta enheterna till Android applikationen.

Jag testa även att avinstallera Android applikationen och sedan installera den på nytt ifall det låg något sedan tidigare som störde, men det gjorde ingen skillnad.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick - RESTful interface to Tellstick

Post by gein »

MDDSD wrote:Jag får ett felmeddelande i Android applikationen som säger: "(1) Error: At line 8, column 13: not well-formed (invalid token)".
I loggen på webbtjänsten står det:

"192.168.0.199 - - [26/Jul/2010 23:07:00] "GET /devices.xml HTTP/1.1" 200 645"

För övrigt så stämmer inte IP adressen då jag specar den (192.168.0.166) i kommandoraden när jag startar webbtjänsten.

Till saken hör att jag fick faktiskt det att fungera en gång, dvs. att Android applikationen fick över enheter.
Tyvärr var det bara exempel enheten som kom över för jag hade inte satt upp mina enheter på datorn som jag testar på.
När jag sedan la upp enheterna korrekt så fungerade det inte att hämta enheterna till Android applikationen.

Jag testa även att avinstallera Android applikationen och sedan installera den på nytt ifall det låg något sedan tidigare som störde, men det gjorde ingen skillnad.
Oken, då ska vi se. Jag sitter just nu på mobilen och har lite svårt att ge dig bra länkar men om du googlar på RESTclient och laddar ner och kör den som heter GUI så har du en klient du kan testa med istället för mobilen. Skriv in http://[ip adress]/devices.xml i adressfältet. Gå till Auth-fliken och välj basic och skriv in username och password. Kör sedan frågan och kolla vilket svar du får. Det kan vara till hjälp. Hur skapade du din konfiguration? Med TelldusCenter?
MDDSD
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick - RESTful interface to Tellstick

Post by MDDSD »

Jag testade med klientprogrammet RESTClient 2.3.1 istället och då får jag följande felmeddelande

URL: http://192.168.0.166:8422/devices.xml
Jag angav även användarnamn och lösenord.

File not in supported encoding (UTF-8)
java.io.IOException: File not in supported encoding (UTF-8)
at org.wiztools.restclient.Util.inputStream2String(Util.java:86)
at org.wiztools.restclient.HTTPClientRequestExecuter.execute(HTTPClientRequestExecuter.java:312)
at org.wiztools.restclient.ui.RESTView$25.run(RESTView.java:1003)
Caused by: java.nio.charset.MalformedInputException: Input length = 1
at java.nio.charset.CoderResult.throwException(Unknown Source)
at java.nio.charset.CharsetDecoder.decode(Unknown Source)
at org.wiztools.restclient.Util.inputStream2String(Util.java:83)
... 2 more
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick - RESTful interface to Tellstick

Post by gein »

MDDSD wrote:Jag testade med klientprogrammet RESTClient 2.3.1 istället och då får jag följande felmeddelande

URL: http://192.168.0.166:8422/devices.xml
Jag angav även användarnamn och lösenord.

File not in supported encoding (UTF-8)
java.io.IOException: File not in supported encoding (UTF-8)
at org.wiztools.restclient.Util.inputStream2String(Util.java:86)
at org.wiztools.restclient.HTTPClientRequestExecuter.execute(HTTPClientRequestExecuter.java:312)
at org.wiztools.restclient.ui.RESTView$25.run(RESTView.java:1003)
Caused by: java.nio.charset.MalformedInputException: Input length = 1
at java.nio.charset.CoderResult.throwException(Unknown Source)
at java.nio.charset.CharsetDecoder.decode(Unknown Source)
at org.wiztools.restclient.Util.inputStream2String(Util.java:83)
... 2 more
Mycket märkligt, det där felet ger ju RESTclient och det har fungerat utmärkt för mig tidigare när jag använt den. Även på Windows 7.
Enligt en issue hos RESTclient tyder ditt fel på att du kör en tidigare version av RESTclient. Men om du själv säger att det är 3.2.1 så ska det ju vara rätt.
Vad säger remotestick-server när du gör ett anrop med RESTclient?
Kan det vara så att din nuvarande tellstick-konfiguration är trasig och att vi därför får massa underligga felmeddelanden? Men om du skapade din konfiguration med TelldusCenter så borde det inte vara ett problem. Med konfiguration menar jag alltså uppsättningen enheter som du har.
Du skulle inte kunna öppna upp routern så att jag kan testa göra anrop från mig till din remotestick-server? Du kan PM:a IP-nummer till mig om du vill.
MDDSD
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick - RESTful interface to Tellstick

Post by MDDSD »

Jag har haft problem med TelldusCenter när jag satte upp mina enheter.
Bl.a. att TelldusCenter kraschar, men om jag går in i registret så ser inställningarna korrekt ut för enheterna.

Jag skall testa att starta om datorn och se om det gör någon skillnad.
MDDSD
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick - RESTful interface to Tellstick

Post by MDDSD »

Nu har jag avinstallerat TelldusCenter och installerat det på nytt och nu verkar TelldusCenter fungera korrekt.

Följande meddelande visas i loggen för Webbtjänsten när jag försöker att hämta enheter med RESTClient.
- - [27/Jul/2010 10:47:01] "GET /devices.xml HTTP/1.1" 200 679

Felmeddelandet i RESTClient är fortfarande samma.
Jag har valt Aut fliken och bockat för Basic och angett username och password
URL är samma som förut http://192.168.0.166:8422/devices.xml

Jag kanske har missat något i inställningarna i RESTClient, just nu är jag inte hemma men jag skall testa Android klienten igen så fort jag kommer hem.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick - RESTful interface to Tellstick

Post by gein »

MDDSD wrote:Jag har haft problem med TelldusCenter när jag satte upp mina enheter.
Bl.a. att TelldusCenter kraschar, men om jag går in i registret så ser inställningarna korrekt ut för enheterna.

Jag skall testa att starta om datorn och se om det gör någon skillnad.
Jag har fått precis samma rapport från en annan person på Swedroid. Skulle du kunna exportera din Telldus-katalog från registret och maila den till mig? patrik.akerfeldt snabel-a gmail.com ?
MDDSD
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick - RESTful interface to Tellstick

Post by MDDSD »

Jag har skickat ett mail till dig med register värden.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick - RESTful interface to Tellstick

Post by gein »

MDDS,
Jag är tämligen säker på att ditt problem har att göra med att du lagt till enheter innehållandes tecken i namnet som får servern att spåra ut.
Gör så här: Gå in i registret och radera de enheter som du har lagt upp, alternativt radera dem från TelldusCenter om det fungerar.
Därefter lägger du in dessa enheter på nytt men undvik tecken såsom å ä ö & och mellanslag tills jag har löst problemet.

Då bör ditt problem med "invalid token" försvinna!
Post Reply