Telldus in/ut termometer och hygrometer

Moderator: Telldus

Post Reply
erikture
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus in/ut termometer och hygrometer

Post by erikture »

Jag har två stycken Telldus inne och ute termometrar som även visar luftfuktigheten inne.
Båda två visar olika temperatur på inne och ute trots att termometern ligger inomhus.
Om båda givarna ligger på samma ställe med ett par centimeters avstånd borde de väl rimligen visa samma temperatur?
Båda två diffar med 1.5 till 2 grader lägre temperatur på utegivaren. Är detta en rimlig felmarginal?
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus in/ut termometer och hygrometer

Post by gbgustaf »

Jag tror inte att de har bättre noggrannhet än så.

Möjligen kan det vara så att de ställer in sig olika fort när temperaturen ändras.
brappa
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus in/ut termometer och hygrometer

Post by brappa »

Jag har också råkat för lika stora skillnader på samma sätt och det är ju helt kass.
Är det någon som vet om det finns någon kalibreringsmöjlighet? Det borde ju finnas med tanke på att kunna justera bort avvikelser i komponenter i produktionen, eller kanske man skippar det steget helt. Det är ju inte laboratorienivå på grejerna precis, men en interna avvikelse på 2 grader är i värsta laget. Man blir lite sugen på att ta sig in i den och se om det inte finns en/två små trimpotar eller liknande. Kanske Telldus skulle kunna åstadkomma en kalibreringfunktion i Telldus Live, borde inte vara omöjligt?

Sedan kan man fråga sig varför de inte kunde bjuda på ca en meter sladd till för utegivaren så termometern blir användbar inomhus också. Som det är nu måste den sitta nära fönster eller annan öppning och där är det alltid antingen för kallt eller varmt beroende på fönsterdrag/värmeradiator under fönstret.
Post Reply