Installera CMake 2.6.0

Moderator: Telldus

Post Reply
Agwan
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Installera CMake 2.6.0

Post by Agwan »

Hej,

För att kunna kompilera telldus-core behöver man ha CMake 2.6.0 och den får man inte om man bara skriver "sudo apt-get install cmake" utan man får 2.4.7. Jag har laddat ner 2.6.0 men den slutar bara med att något går fel. Hur har ni som lyckats gjort?

MVH!
/Anders
Burken
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Burken »

Vad får du för fel?
Daniel
Posts: 317
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Daniel »

Eftersom du inte har bjudit på vidare mycket information så får jag väl gissa lite här, men en god gissning kanske är att du kör Ubuntu Hardy, har jag rätt? Det enklaste sättet i så fall att få in en nyare version torde vara att aktivera någonting som kallas Ubuntu backports, vilket är ett speciellt repository som innehåller nyare versioner av program till gamla versioner av Ubuntu. Senaste versionen av cmake i backports för Hardy är 2.6.2, så det borde ju funka.

Instruktioner för hur du får din dator att hämta paket från backports hittar du här: https://help.ubuntu.com/community/UbuntuBackports

/Daniel
Agwan
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Agwan »

Ursäkta att jag inte svarat på era posts. Det tog ju några dagar mellan min fråga och första svar, så jag slutade helt enkelt att titta här.

Jag har iaf inte kvar problemet då jag helt enkelt gjort allt på ett helt annat sätt och då inte behövde CMake.

Tack för svaren ändå!
/Anders
komakino
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Installera CMake 2.6.0

Post by komakino »

Hej Agwan!

Jag får inte till cmake heller. Du nämner att du löste det på ett annat sätt. Kan du förtälja den historien?

Jag försöker få igång min tellstick på en Netgear ReadyNAS med sparc-processor, debian och kernel 2.6.17.8.
Post Reply