Windows eller Rasp-Pi

Moderator: Telldus

Post Reply
scrotum
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Windows eller Rasp-Pi

Post by scrotum »

Hallå,

Har köpt mej en Tellstick Duo och funderar på vilken maskin jag ska koppla in den i.

Fördelen med windows är ju att man är lite mera hemma i den miljön, nackdelen är att datorn även används som HTPC och därför kan startas om ibland. Den är dock för det absolut mesta igång. Rasperryn kan vara dedikerad tellstick-maskin.
Blir det några problem med tellsticken ifall datorn startas om? Inga kommandon som försvinner eller dylikt?

Hur skulle ni andra gjort?
Clas-Robert
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Clas-Robert »

Jag kör min Duo på en Windows PC och på den kör jag SwitchKing. Inga problem vid omstarter.

Dock utvecklas inte SwitchKing längre men det funkar för mina ändamål ändå, än så länge.

//Robban
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Windows eller Rasp-Pi

Post by krambriw »

Jag har själv under många, många år (långt innan Tellstick fanns) kört med en windows dator och EventGhost för min hemautomation. Det systemet är naturligtvis väldigt stabilt, ganska avancerat och klarar alla omstarter. Även mina webbklienter återansluter automatiskt om servern råkar/behöver startas om. Det systemet ändrar jag aldrig någonting i numera, det bara kör och gör sitt jobb. Men nog om detta.

Om jag skulle börja om idag med ett nytt system skulle jag däremot utan tvekan basera det på Node-RED, Linux och en eller flera RPi'er
Post Reply