Fråga om händelser

Moderator: Telldus

Post Reply
mart123

Fråga om händelser

Post by mart123 »

Hej!

Jag har en Tellstick Net, och en rörelsesensor i trappan när till källaren för att trigga lampan när jag är på vägen ner. Sensoren ser inte själva källaren, bara trappan. Belysningen tänds via en Nexa WMR-1000 - inbyggnadsmottagare (som funkar med befintlig brytaren), och den släcker efter 10 minuter. Allt funkar, men det jag försöker få till nu är att jag vill släcka lampan själv när jag är på vägen upp igen (t.ex. om jag var bara där i 1 minut, det är lika bra att släcka istället för att den ska vänta 10 minuter). Problemet är att lampan tänds igen när jag når trappan! Har ni några ider om hur jag löser detta? T.ex. är det möjligt att läsa av på något sätt att jag har använt den befintlig brytare för att släcka lampan bara några sekunder sedan och inte tända den igen? Eller nåt helt annat?

Tack!
Martin.
etompau

Re: Fråga om händelser

Post by etompau »

Lite trixigt men kanske skulle du kunna få ihop något om du istället för den vanliga brytaren använder en WBT-912-sändare kopplad till en vanlig väggbrytare.
Den kan då styra din WMR-mottagare och även ge en logisk nivå (1/0 beroende på om du har tänt eller släckt) till Telldus Live som sedan få vara ett villkor i din händelsestyrning.
Ett on-kommando från rörelsesensorn ska bara skickas om brytarens logiska nivå är satt till 1. När du manuellt har släckt är nivån=0 och on-kommandot skickas ej.
För att händelsestyrningen inte ska låsa sig, har du en timer som automatiskt 1-ställer den logiska nivån efter ex. 10 minuter.
Ett problem som kan uppstå är att du får växla väggbrytaren från off till on till off för att släcka nästa gång du är i källaren.
mart123

Re: Fråga om händelser

Post by mart123 »

Tack för svaret här. Det jag har gjort till slut är att sätta yttligare en rörelsedetektor när i källaren i närheten av brytaren - jag vill ändå att lampan ska forsätter vara tänd om man är därnere mer än 10 minuter. Jag leka lite med händelser så att sensoren på trappan ska inte trigga ON om sensoren bredvid brytaren är redan ON - det måste då betyder att man är på vägen UPP för trappan, istället för NER. Lite trixigt om man har glömt nåt och vill komma tillbaka ner på en gång, men då få man bara använder knappen!
Post Reply