GAO mottagare startar av sig själv

Moderator: Telldus

Post Reply
teiffel80
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

GAO mottagare startar av sig själv

Post by teiffel80 »

Hej,

Har ett problem med min telldus Net. En mottagare har börjat sätta igång sig själv. Mottagaren är av märket GAO. Har flera sådana mottagare, men endast en sätter på sig själv. Trodde först att det var mottagaren som var trasig, men jag bytte den och den nya sätter också igång sig själv. Har även tagit bort mottagaren och installerat den på nytt, men den fortsätter att sätta igång sig själv. Idag var den igång igen och jag bifogar en bild av devicelogg beta och ingen signal har registrerats idag, förutom när jag stängde av den.

Är det någon som vet vad det kan vara? Den är kopplad till en fläkt i min stuga och jag vill inte att den ska börja värma upp stugan när vi inte ska dit.
Attachments
Telldus Live! 2.jpg
Telldus Live! 2.jpg (279.68 KiB) Viewed 5163 times
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: GAO mottagare startar av sig själv

Post by etompau »

Svårt att säga vad som händer med din brytare. Har själv inte använt detta (utgående) märke, men har aldrig upplevt falsktillslag med Nexa- och Anslut-brytare.
Jag hade nog bytt till ett annat fabrikat, en fläkt som går igång av sig själv är ingen höjdare.
Vad för typ av fläkt är det du använder, effekt? Kanske blir det överbelastning i reläet som sedan svetsar samman?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: GAO mottagare startar av sig själv

Post by tronde »

Jeg har opplevd at en mottaker styres av en annen mottakers kode i Live. Telldus kan ikke forstå hva som forårsaket det, men jeg mistenker at det var en feil i databasen over tilknyttede enheter.

Prøv å styre alle de andre enhetene, både av og på, via Live og se om du får slått på mottakeren.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: GAO mottagare startar av sig själv

Post by arneolav »

Jeg hadde et lignende tilfelle sist sommer;
Etter et tordenvær i området et stykke unna, begynte 3 stk brytere å "leve sitt eget liv".
De koblet seg på og av i stort tempo, alle tre omtrent samtidig.
Ingenting vistes i Telldus logg, signalet kom ikke fra Telldus.

Løste problemet med reset og ny learning.
Har fungert perfekt hele tiden etterpå.

Antar at en eller annen form for elektrisk/magnetisk forstyrrelse forårsaket dette.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: GAO mottagare startar av sig själv

Post by Zaman »

Töm minnet på enheten helt och lär upp den med en helt ny adress (kontrollera också att den inte matchar någon annan i din lista av enheter).
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: GAO mottagare startar av sig själv

Post by agn »

Eftersom du bytt till en annan mottagare och felet kvarstår så är det nog inte fel på mottagaren.
Det kanske är så enkelt som att den nås av en signal utifrån. Byt till en annan huskod och lär upp
mottagaren igen.
Post Reply