Jag har precis köpt en TellStick Net som jag uppdaterat firmware till version 17 på.
Till den köpte jag ett par termometrar, https://www.m.nu/rar801-capidi-tradlos- ... p-755.html. Men de hittas inte av TellStick.
Ett tag kom en av dem upp, men sedan slutade den uppdateras. Det känns som att jag gör något nybörjarfel. Ska man slå igång dem och resetta på något särskilt sätt eller så?
Temperatursensorer och Tellstick Net
Moderator: Telldus
Re: Temperatursensorer och Tellstick Net
Update: Det är bara räckvidden som verkar vara i absolut sämsta laget, de funkar när jag lägger dem alldeles under TellStick Net. Men kan inte ens ha dem på andra sidan rummet. Än mindre i rummet bredvid. Är det något särskilt jag kan tänka på angående räckvidden?
Re: Temperatursensorer och Tellstick Net
Räckvidden på givarna kan vara ganska dålig. Har du tjocka väggar mm så kan räckvidden krypa ner till kanske 5-10 m.
Oftast går det att hitta någon plats där signalen letar sig fram till Net. Testa också med att vrida antennen på din Net till vågrätt läge, ibland hjälper det.
Sedan kan det finns störkällor i närheten av din Net, exempelvis switchade nätdelar och routrar/modem som gör att mottagningen försämras.
Hårdvarufel i givare/Net ska inte heller uteslutas.
Oftast går det att hitta någon plats där signalen letar sig fram till Net. Testa också med att vrida antennen på din Net till vågrätt läge, ibland hjälper det.
Sedan kan det finns störkällor i närheten av din Net, exempelvis switchade nätdelar och routrar/modem som gör att mottagningen försämras.
Hårdvarufel i givare/Net ska inte heller uteslutas.