Fråga ang. Nexa LCMR-1000

Moderator: Telldus

Post Reply
Jimmu
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fråga ang. Nexa LCMR-1000

Post by Jimmu »

Hej!
Har precis installerat 3st spottar på förstukvisten här hemma. Det blev tre SG Armaturen Jupiter Outdoor 230v
Nu skulle jag gärna vilja fjärrstyrs dem via min Tellstick, så jag skulle precis till att beställa en Nexa LCMR-1000 via m.nu, men när jag läste ett omdöme blev jag fundersam.

Mitt önskemål är att kunna styra spottarna via Tellsticken, ev. Montera ditt ett skymningsrelä som styrbelysningen.

Kan jag montera denna mottagaren bakom den befintliga strömbrytaren på väggen och använda den strömbrytaren?
Eller funkar det endast med en trådlös väggsändare från Nexa?
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fråga ang. Nexa LCMR-1000

Post by agn »

LCMR-1000 har ingen ingång för att styras från befintlig brytare. Jag skulle föreslå att du istället tittar på RSL serien från Conrad där det finns ett par enheter med ingång för befintlig strömbrytare. Det finns även en mycket praktisk enhet där srömbrytaren är sammanbyggd med en trådlös mottagare som helt ersätter din befintliga strömbrytare. Conrads enheter har betydligt bättre räckvidder än Nexa. För att se hela sortimentet gå in på www.conrad.se och skriv RSL i sökrutan så kommer hela sortimentet upp. Fungerar perfekt att styra med Tellstick.
Jimmu
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fråga ang. Nexa LCMR-1000

Post by Jimmu »

Vilken tur att man inte hann beställa den!
Conrads RSL serie hade man totalt missat, bra räckvidd och bra betyg på omdömena!
Blir nog att testa en sådan! :)

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara på min fråga, nu är mina frågor besvarade och man blev tipsad om en bättre produkt! :)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Fråga ang. Nexa LCMR-1000

Post by etompau »

Notera att reläbaserade mottagare typ LCMR-1000 eller Conrads (artikelnr. 640302) kräver nolledare för funktion. Det är inte alltid det finns att tillgå i en kopplingsdosa där en väggbrytare är monterad.
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fråga ang. Nexa LCMR-1000

Post by agn »

etompau wrote:Notera att reläbaserade mottagare typ LCMR-1000 eller Conrads (artikelnr. 640302) kräver nolledare för funktion. Det är inte alltid det finns att tillgå i en kopplingsdosa där en väggbrytare är monterad.
Helt riktigt. Det gäller även Conrads strömbrytare med inbyggd trådlös mottagare art.nr. 640379. Om det inte finns nolledare tillgänglig så används lämpligen Conrad art.nr. 640306 som ej behöver nolledare.
jarina
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fråga ang. Nexa LCMR-1000

Post by jarina »

Hur beter sig dessa RSL vid strömavbrott återgår de till hur läget var innan avbrottet eller är de avstängda (som ALLA Nexas). Det finns läge som kan uppstå där man vill att de ska återgå exempelvis en pelletsbrännare.
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fråga ang. Nexa LCMR-1000

Post by agn »

jarina wrote:Hur beter sig dessa RSL vid strömavbrott återgår de till hur läget var innan avbrottet eller är de avstängda (som ALLA Nexas). Det finns läge som kan uppstå där man vill att de ska återgå exempelvis en pelletsbrännare.
Testade på de tre typerna från Conrad som jag har (RSLU, RSLW2, RSLR) och de startade i läget som de var i innan strömmen bröts.

Clas Ohlson har en brytare från GAO (EverFlourish) med art.nr. 36-2348 som fungerar på samma sätt. Den har utgått ur ordinarie sortiment och finns ej längre i varuhusen. Den går dock fortfarande att köpa via postorder där den säljs ut för 59 kr.
tonyex
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fråga ang. Nexa LCMR-1000

Post by tonyex »

Mkt bra tips om Conrad produkter.
Det har hänt en del sedan det senaste inlägget här och vissa produkter finns inte kvar i deras sortiment.
Så min fråga är om ni har några fler tips på reläbaserade mottagare som kan fungera med Tellstick Net.

Häls //T
Post Reply