DUO+Nexa PB-3 fungerar sporadiskt och stokastistk!

Moderator: Telldus

Post Reply
murmlos

DUO+Nexa PB-3 fungerar sporadiskt och stokastistk!

Post by murmlos »

Hej!

Jag har en DUO kopplad till en linuxmaskin och använder där tdtool för att skicka kommandon till mina brytare. Jag använder NEXA PB-3 samt PE-3. Nu till mitt problem:

Jag har två brytare som sitter ~15cm bredvid varandra, den ena av dom "slutar att fungera" titt som tätt, dvs den tar inte emot kommandot som DUOn skickar. Jag har experimenterat med att flytta DUOn närmare men det verkar inte göra någon större skillnad, avståndet är ca 5m.

Det som jag tycker är lustigt är att det nästan alltid går att lära upp brytaren direkt, dvs #tdtool -e #ID, då svarar alltid brytaren och det fungerar utmärkt ett tag. Det är framförallt den ena av de två brytarna som slutar fungera, den andra fungerar _nästan_ hela tiden men även den tappar alltså kontakten lite då och då.

Är det bara så att det är ett räckviddsproblem? Skulle en ny antenn hjälpa?

Jag mottager gärna tips och trix på vad jag skulle kunna prova!
murmlos

Re: DUO+Nexa PB-3 fungerar sporadiskt och stokastistk!

Post by murmlos »

En liten uppdatering, jag har nu bytt antenn till en http://www.lohelectronics.se/antennspro ... -1013.html

Jag kan tyvärr inte rapportera någon märkbar förbättring dosan som sitter vid min reciever är nära på omöjlig att få kontakt med. Även de andra är det fortfarande lite si och så med.

Har jag bara jävla oflyt med brytare? Eller störs de ut av något?
agn

Re: DUO+Nexa PB-3 fungerar sporadiskt och stokastistk!

Post by agn »

Nexas brytare är väldigt störkänsliga och kan påverkas om man flyttar lite på sladden till den anslutna lampan. Nexabrytarna kan även störa varandra om de sitter för nära varandra. De bör sitta minst en meter isär. Själv har jag gått över till att använda Conrads produkter som har stabilare funktion och betydligt bättre räckvidd. Gå in på http://www.conrad.se och skriv RSL i sökrutan så kommer hela deras sortiment upp.
Post Reply