"Kontaktorsvar"
Moderator: Telldus
"Kontaktorsvar"
Med lite reläer och en sändare typ: WBT-912, så går det ju att få ihop något som liknar ett kontaktorsvar. Kan man på något vis få en funktion i Telldus live där man inte kan trycka on/off utan bara få det som en indikering? Min tanke är att få en indikering på om jag slagit på larmet hemma. Kollar min sambo också detta och råkar trycka på "knappen" i appen, så är ju indikeringen borta när jag sedan kollar. Skulle även vilja ha lösenordsskyddat till och frånslag. Detta för att larma på och larma av. Finns det någon lösning på detta?
Last edited by Palle on Sun Mar 16, 2014 11:01 am, edited 1 time in total.
Re: "Kontaktorsvar"
"Kan man få något vis få en funktion i Telldus live där man inte kan trycka on/off utan bara få det som en indikering? "
Ja, det savnes;
Stenge av mulighet for manuell On/off for t.ex WBT-912.
Ja, det savnes;
Stenge av mulighet for manuell On/off for t.ex WBT-912.
Hur stänger jag av det?
Finnes ingen slik funkjson.... sorry!
Är detta något som kan komma i senare versioner?
Finns det någon förslagslåda för nya funktioner?
Finns det någon förslagslåda för nya funktioner?
TelldusNet kan både sende og motta signaler.
Problemet er bryterene;
Billige brytere/mottagere fra f.eks NEXA sender ingen signal tilbake.
Slike, aktive brytere finnes, men de sender på en annen frekvens og kan ikke leses av Telldus, og koster mye.
Smarthus har noe slikt, bla z-wave (http://smarthus.info/)
Utviklingen skjer fort og jeg håper at rimelige brytere med både sender og mottager kommer på markedet snart.
Problemet er bryterene;
Billige brytere/mottagere fra f.eks NEXA sender ingen signal tilbake.
Slike, aktive brytere finnes, men de sender på en annen frekvens og kan ikke leses av Telldus, og koster mye.
Smarthus har noe slikt, bla z-wave (http://smarthus.info/)
Utviklingen skjer fort og jeg håper at rimelige brytere med både sender og mottager kommer på markedet snart.
"Palles" resonemang bygger på att en nexa-sändare (WBT-912) är kopplat till ett inbrottslarm och på så vis kan man se status (till/från) för larmet i Live. Problemet är att det går att "toggla" statusen via Live och då uppstår en osäkerhet om det är korrekt status som visas.
Det borde inte vara alltför svårt för Telldus att införa en ny device-type som enbart används för statusindikering/trigger i Event och som ändrar status beroende på mottagen signal till Tellstick Net och inte kan påverkas via webb-interfacet i Live.
Det borde inte vara alltför svårt för Telldus att införa en ny device-type som enbart används för statusindikering/trigger i Event och som ändrar status beroende på mottagen signal till Tellstick Net och inte kan påverkas via webb-interfacet i Live.
En sådan här funktion skulle jag också vilja ha, jag var säker på att den redan fanns...
När kan man hoppas på att den kommer?
Jag vill hålla koll på min garagedörr, men jag kan ju inte lita på "lampan" när man kan ändra statusen själv...
/Mattias
När kan man hoppas på att den kommer?
Jag vill hålla koll på min garagedörr, men jag kan ju inte lita på "lampan" när man kan ändra statusen själv...
/Mattias